Οι άνδρες είναι βιολογικά μεγαλύτεροι από τις γυναίκες της ίδιας ηλικίας

Array

Μελέτη από την Φιλανδία αποκαλύπτει ότι οι άνδρες είναι βιολογικά μεγαλύτεροι  από τις γυναίκες. το Πανεπιστήμιο Jyväskylä έφτασε στο συμπέρασμα ότι αυτό συμβαίνει ιδίως σε συχνούς καπνιστές που έχουν μεγαλύτερο σώμα.

Αν και το προσδόκιμο ζωής στον δυτικό κόσμο έχει αυξηθεί ραγδαία τον 21ο αιώνα, οι γυναίκες εξακολουθούν να έχουν υψηλότερο προσδόκιμο ζωής από τους άνδρες. Στη Φινλανδία, οι γυναίκες ζουν πέντε χρόνια περισσότερο από τους άνδρες. Το χάσμα μεταξύ των φύλων ήταν ακόμη μεγαλύτερο στη δεκαετία του 1970, όταν το προσδόκιμο ζωής των γυναικών υπερέβαινε αυτό των ανδρών κατά περισσότερο από δέκα χρόνια.

Ωστόσο, το χάσμα αυτό μειώθηκε ραγδαία τα τελευταία χρόνια. Σύμφωνα με μια πρόσφατα δημοσιευμένη μελέτη, η διαφορά μεταξύ των φύλων φαίνεται και ως προς τη βιολογική γήρανση.

• Το κάπνισμα, η κύρια αιτία του χάσματος γήρανσης μεταξύ των φύλων

Η έρευνα εξέτασε πιθανές διαφορές στη γήρανση μεταξύ των δύο φύλων, καθώς και αν οι παράγοντες του τρόπου ζωής θα μπορούσαν να εξηγήσουν τυχόν διαφορές. Αυτές οι διακρίσεις έχουν διερευνηθεί σε νέους και σε μεγαλύτερους ενήλικες.

Αρκετά επιγενετικά ρολόγια έχουν χρησιμοποιηθεί ως μέτρα βιολογικής γήρανσης. Τα επιγενετικά ρολόγια επιτρέπουν τη μελέτη μεταβλητών που σχετίζονται με τη διάρκεια ζωής όσο το άτομο είναι ακόμα ζωντανό. Υπολογίζουν τη βιολογική ηλικία σε χρόνια με βάση τα επίπεδα μεθυλίωσης του DNA που μετρήθηκαν σε δείγμα αίματος.

«Βρήκαμε ότι οι άνδρες είναι βιολογικά μεγαλύτεροι από τις γυναίκες της ίδιας χρονολογικής ηλικίας και η διαφορά είναι σημαντικά μεγαλύτερη στους μεγαλύτερους συμμετέχοντες», λέει η Anna Kankaanpää, διδακτορική φοιτήτρια στο Κέντρο Έρευνας στη Γεροντολογία και στη Σχολή Επιστημών Αθλητισμού και Υγείας.

Η συνήθεια του καπνίσματος, πολύ πιο κοινή στους άνδρες, εξηγεί τη διαφορά γήρανσης στους ηλικιωμένους αλλά όχι στους νεαρούς ενήλικες. Επιπλέον, το μεγαλύτερο μέγεθος σώματος των ανδρών εξηγούσε ένα μικρό μέρος της διαφοράς φύλου και στις δύο ηλικιακές ομάδες.

«Παρατηρήσαμε μια διαφορά φύλου στο ποσοστό γήρανσης που δεν εξηγήθηκε από παράγοντες του τρόπου ζωής», λέει η Anna Kankaanpää.

Διαφορές φύλου στη διαδικασία γήρανσης έχουν επίσης παρατηρηθεί σε δίδυμα ζεύγη αντίθετου φύλου.

«Στη μελέτη μας, χρησιμοποιήσαμε επίσης ένα αρκετά σπάνιο σχέδιο μελέτης και συγκρίναμε το ποσοστό γήρανσης μεταξύ των δίδυμων ζευγαριών αντίθετου φύλου. Παρόμοια διαφορά παρατηρήθηκε επίσης μεταξύ αυτών των δίδυμων ζευγών. Ο αρσενικός αδερφός ήταν περίπου ένα χρόνο βιολογικά μεγαλύτερος από την αδερφή του. Αυτά τα ζευγάρια μεγάλωσαν στο ίδιο περιβάλλον και μοιράζονται τα μισά γονίδιά τους. Η διαφορά μπορεί να εξηγηθεί, για παράδειγμα, από τις διαφορές φύλου στους γενετικούς παράγοντες και τις ευεργετικές επιδράσεις της γυναικείας σεξουαλικής ορμόνης οιστρογόνου στην υγεία», συνεχίζει η Kankaanpää, σύμφωνα με το SciTechDaily.

Τα αποτελέσματα βοηθούν στην κατανόηση των συμπεριφορών του τρόπου ζωής και των διαφορών των φύλων στη βιολογική γήρανση και το προσδόκιμο ζωής. Τα αποτελέσματα υποδηλώνουν επίσης ότι η μείωση του καπνίσματος στους άνδρες εξηγεί εν μέρει γιατί το χάσμα των φύλων στο προσδόκιμο ζωής έχει μειωθεί τις τελευταίες δεκαετίες.

Μετάφραση: Μιχαέλα Λαμπρινίδου