Ο διαστρικός επισκέπτης Oumuamua μπορεί να προήλθε από έναν Πλούτωνα

Ο Oumuamua (Οουμουαμούα), το παράξενο, ουράνιο σώμα που εντοπίστηκε στο ηλιακό μας σύστημα το 2017 δεν είναι ούτε αστεροειδής, ούτε… εξωγήινο σκάφος όπως είχε ισχυριστεί ένας αστρονόμος του Χάρβαρντ.

Σύμφωνα με νέα μελέτη, ο πρώτος διαστρικός επισκέπτης που προήλθε εκτός του ηλιακού μας συστήματος, είναι κατά πάσα πιθανότητα ένα κομμάτι κατεψυγμένου αζώτου το οποίο αποσπάστηκε από έναν ψυχρό πλανήτη που μοιάζει με τον Πλούτωνα.

Οι επιστήμονες εξέτασαν διάφορες θεωρίες σχετικά με την προέλευση του Oumuamua, που σημαίνει «αγγελιαφόρος» στα χαβανέζικα, επειδή δεν έμοιαζε με κανέναν κομήτη που είχαν παρατηρήσει ποτέ. Επιπλέον, κανένα τηλεσκόπιο δεν κατάφερε να τραβήξει μια ακριβή φωτογραφία που να αποκαλύπτει το σχήμα του. Το αντικείμενο είναι ορατό μόνο ως σημείο φωτός εκατομμυρίων μιλίων μακριά και η ταχύτητά του είναι όμοια με εκείνη ενός κομήτη, ωστόσο δεν έχει ορατή ουρά. Οι επιστήμονες εικάζουν ότι το αντικείμενο ήταν πλατύ και επίπεδο σαν frisbee ή πολύ μακρύ και λεπτό σαν πούρο. Επιπλέον, επιταχύνθηκε καθώς περνούσε από τον ήλιο, σαν να ήταν ένας αδύναμος πυραυλοκινητήρας. Οι κομήτες το κάνουν αυτό, αλλά το σύστημα προώθησής τους, δηλαδή οι υδρατμοί, είναι ορατοί με τηλεσκόπιο, κάτι που δε συνέβη με τον Oumuamua.

Σύμφωνα με τον αστρονόμο Άβι Λεμπ του Χάρβαρντ, το αντικείμενο ήταν ένα ελαφρύ πανί, ένας φαρδύς, εξαιρετικά λεπτός και ελαφρύς δίσκος που κατασκευάστηκε από κάποιον εξωγήινο πολιτισμό. Αν και η θεωρία ταιριάζει με τα δεδομένα, άλλοι επιστήμονες την θεωρούν απίθανη. «Το Oumuamua είναι μεν περίεργο, αλλά κυρίως επειδή οι αστρονόμοι δεν το είδαν πολύ καλά, έγραψαν οι ερευνητές το 2019 στο περιοδικό «Nature».

Σύμφωνα με μια άλλη θεωρία, το αντικείμενο ήταν στην ουσία ένα διογκωμένο σύννεφο στερεού υδρογόνου και διαστρικής σκόνης σε σχήμα πούρου. Το εξατμισμένο υδρογόνο θα μπορούσε να είχε συμβάλλει στην επιτάχυνση του αντικειμένου καθώς αυτό εισήλθε στο ηλιακό σύστημα, όπως οι υδρατμοί που εκπέμπει ένας συμβατικός κομήτης. Παρόλα αυτά δεν είναι σαφές εάν υπάρχει κάποιο μέρος στο σύμπαν αρκετά κρύο για να σχηματίσει ένα παγόβουνο υδρογόνου και αν θα μπορούσε αυτό να επιβιώσει και να φτάσει στο ηλιακό σύστημα. Το υδρογόνο παγώνει μόλις λίγους βαθμούς πάνω από το απόλυτο μηδέν, κάτι που οι επιστήμονες δεν έχουν παρατηρήσει πουθενά στο διάστημα.

Σε δυο άρθρα που δημοσιεύθηκαν στις 16 Μαρτίου στο περιοδικό «Journal of Geophysical Research: Planets», δύο αστρονόμοι του πανεπιστημίου της Αριζόνα υποστηρίζουν ότι το περίεργο αντικείμενο φαίνεται πως είναι κομμάτι κατεψυγμένου αζώτου, όπως ακριβώς και η επιφάνεια του Πλούτωνα. Με την πάροδο του χρόνου, έγραψαν οι ερευνητές, συγκρούσεις με άλλα αντικείμενα του ηλιακού συστήματος παρήγαγαν τρισεκατομμύρια θραύσματα πάγου αζώτου, πλάτους τουλάχιστον 50 μέτρων από την επιφάνεια του Πλούτωνα.

Περίπου το 80% αυτών των θραυσμάτων πιθανότατα εκτοξεύτηκαν στο διαστρικό χώρο. Εάν έχουν και άλλα ηλιακά συστήματα το δικό τους Πλούτωνα, υποστηρίζουν οι ερευνητές, υπάρχουν πιθανώς πολλά διαστρικά κομμάτια αζώτου. Σύμφωνα με τους  υπολογισμούς τους ένας δίσκος στερεού αζώτου με διάμετρο όσο ένα γήπεδο ποδοσφαίρου και πλάτος περίπου 7,5 μέτρα, θα μπορούσε να φτάσει στο ηλιακό σύστημα όπως και ο Oumuamua.

Ο Γκάρετ Λεβίν, ερευνητής στο Yale που δεν συμμετείχε στην έρευνα, αλλά έχει μελετήσει τις απαραίτητες συνθήκες για την παραγωγή παγόβουνων υδρογόνου, δήλωσε ότι η νέα μελέτη είναι πολύ συναρπαστική αλλά δεν έχει επιβεβαιωθεί ακόμη. Οι αστρονόμοι δεν μπορούν να λύσουν το μυστήριο του Oumuamua με βάση τη σύντομη παρατήρησή του, είπε ο ερευνητής.

Επίσης, ενώ το υδρογόνο είναι το πιο κοινό στοιχείο στο σύμπαν, το άζωτο είναι πολύ πιο σπάνιο και η διαδικασία που περιγράφουν οι επιστήμονες σχετικά με τα παγόβουνα αζώτου, θα μπορούσε να παράγει μόνο έναν μικρό και διάχυτο πληθυσμό μοναχικών αντικειμένων που θα περιπλανιούνταν στο σύμπαν.

Το Τηλεσκόπιο Vera C. Rubin στη Χιλή, το οποίο θα τεθεί σε λειτουργία το 2022, ενδέχεται να λύσει το ζήτημα, πιστεύει ο Λεβίν. Αυτό είναι πολύ σημαντικό καθώς τα τρέχοντα τηλεσκόπια δεν μπορούν να εντοπίσουν και να μελετήσουν αντικείμενα που μοιάζουν με τον Oumuamua. Το μελλοντικό τηλεσκόπιο έχει σχεδιαστεί για να παρατηρεί τεράστιες εκτάσεις ουρανού αναζητώντας εξασθενημένα, κινούμενες πηγές φωτός. Οι αστρονόμοι πιστεύουν πως θα μπορεί να εντοπίζει τους διαστρικούς επισκέπτες πολύ πιο συχνά και να συλλέγει πολύ περισσότερα δεδομένα για αυτούς.

Εάν υπάρχουν και άλλοι Oumuamua εκεί έξω, εκτιμά ο Λεβίν, αυτό πιθανώς σημαίνει ότι η υπόθεση του υδρογόνου είναι σωστή. Αν δεν ξαναεμφανιστεί ένα παρόμοιο αντικείμενο θα σημαίνει ότι το παγόβουνο του αζώτου ήταν μια καλύτερη θεωρία.

ΠΗΓΗ: Livescience