Μικρόβια της Ανταρκτικής που τρέφονται με πλαστικά θα μπορούσαν να λύσουν αυτή τη μορφή ρύπανσης

Επιστήμονες μιας ομάδας της Αργεντινής χρησιμοποιούν μικροοργανισμούς από την Ανταρκτική για να καταπολεμήσουν τη ρύπανση από ορυκτά καύσιμα και ενδεχομένως πλαστικά στις παρθένες εκτάσεις της «λευκής ηπείρου», σύμφωνα με το Reuters.

Αυτά τα μικρά μικρόβια καταναλώνουν απόβλητα ορυκτών καυσίμων, δημιουργώντας ένα φυσικό σύστημα για τον καθαρισμό της ρύπανσης που προκαλείται από το ντίζελ που χρησιμοποιείται ως πηγή ηλεκτρικής ενέργειας και θερμότητας στην επιστημονική έρευνα της Ανταρκτικής.

Η Ανταρκτική προστατεύεται από το Πρωτόκολλο της Μαδρίτης του 1961, το οποίο ορίζει ότι αυτή η ήπειρος πρέπει να διατηρείται σε άψογη κατάσταση. Η μελέτη του τρόπου με τον οποίο τα μικρόβια θα μπορούσαν να εξαλείψουν τα πλαστικά απόβλητα έχει πιθανές εφαρμογές σε ένα ευρύ φάσμα περιβαλλοντικών θεμάτων.

«Η έρευνά μας χρησιμοποιεί το δυναμικό των γηγενών μικροοργανισμών – βακτηρίων και μυκήτων που ζουν στο έδαφος της Ανταρκτικής, ακόμη και όταν είναι μολυσμένο – και αναγκάζει αυτούς τους μικροοργανισμούς να καταναλώνουν υδρογονάνθρακες», δήλωσε ο βιοχημικός Lucas Ruberto. «Αυτό που είναι μολυσματικό για εμάς μπορεί να είναι πηγή τροφής για αυτούς», πρόσθεσε ο Νοτιοαμερικανός ερευνητής.

Αργεντινοί επιστήμονες έχουν αρχίσει να μελετούν πώς τα μικρόβια θα μπορούσαν να βοηθήσουν στην εξάλειψη των πλαστικών απορριμμάτων από άλλες περιοχές. Τόσο τα καύσιμα όσο και τα πλαστικά είναι στην πραγματικότητα πολυμερή, μόρια που αποτελούνται από μακριές αλυσίδες ατόμων που αποτελούνται κυρίως από άνθρακα και υδρογόνο.

Συλλέγουν πλαστικά δείγματα από τα νερά της Ανταρκτικής και τα μελετούν για να δουν αν οι επιλεγμένοι μικροοργανισμοί τρέφονται με τα πλαστικά σωματίδια ή απλώς τα χρησιμοποιούν ως ένα είδος «σχεδίας» πάνω στην οποία πολλαπλασιάζονται.

«Αν παρατηρήσουμε ότι πραγματικά αποδομούν το πλαστικό, το επόμενο βήμα θα είναι να καταλάβουμε πώς το κάνουν, ώστε μακροπρόθεσμα να βρούμε μια λύση για τη δημιουργία μιας βιοτεχνολογικής διαδικασίας που επιτρέπει την αποδόμηση των πολυμερών σε χαμηλές θερμοκρασίες», είπε η Nathalie Bernard, βιοχημικός που ειδικεύεται στην αποδόμηση των πλαστικών και συμμετέχει σε αυτή τη μελέτη.

Επιμέλεια – Μετάφραση: Μιχαέλα Λαμπρινίδου