Μεγάλες ποσότητες μεθανίου που προέρχεται από μικροοργανισμούς ίσως ανιχνεύτηκαν στον Άρη

Μεγάλη ποσότητα αέριου μεθανίου, το οποίο μπορεί να παράγεται από μικροοργανισμούς, είναι πιθανό να ανίχνευσε στον Άρη το Ρόβερ Curiosity της Αμερικανικής Διαστημικής Υπηρεσίας (NASA).

Η παραπάνω πληροφορία αναφέρεται σε δημοσίευμα των «Τάιμς της Νέας Υόρκης» (ΝΥΤ), αλλά ακόμα δεν έχει επιβεβαιωθεί από τους ειδικούς της NASA. Σύμφωνα με το σχετικό άρθρο, στα μέσα της προηγούμενης εβδομάδας, οι επιστήμονες έλαβαν ένα σήμα στις μετρήσεις του Ρόβερ, το οποίο δίνει πληροφορίες για ιδιαίτερα υψηλές συγκεντρώσεις μεθανίου στην ατμόσφαιρα του Άρη.

Προκειμένου να καταλήξουν σε πιο ασφαλή συμπεράσματα για την ανακάλυψη τους, οι ερευνητές αναζητούν περισσότερα στοιχεία προτού ανακοινώσουν επίσημα την είδηση για την ανακάλυψη του Ρόβερ. Ως εκ τούτου έδωσαν νέες εντολές στο Curiosity προκειμένου αυτό να κάνει νέες μετρήσεις και να στείλει νέα δεδομένα σήμερα (24/6) στη Γη.

Σύμφωνα με πληροφορίες, η μέτρηση του μεθανίου φθάνει τα 21 μέρη ανά δισεκατομμύριο (ppb). Μέχρι στιγμής, οι επιστήμονες της NASA κάνουν λόγο για «προσωπικά ευρήματα», τονίζοντας ότι η ομάδα του Curiosity θα συνεχίσει με την ανάλυση των επιστημονικών δεδομένων προτού κάνει οποιαδήποτε ανακοίνωση για την επιβεβαίωσή των ευρημάτων.

Στην περίπτωση που πράγματι υπάρχουν μεγάλες ποσότητες μεθανίου στον ‘Αρη, αυτές παράγονται, πιθανότατα, από κάποια τωρινή πηγή (άβια ή έμβια) ή είναι αρχαίο μεθάνιο (άβιας ή έμβιας προέλευσης), παγιδευμένο πριν από εκατομμύρια χρόνια, το οποίο τώρα απελευθερώνεται σταδιακά μέσω ρωγμών στην επιφάνεια του πλανήτη Άρη.

Η πρώτη ανίχνευση μεθανίου στον ‘Αρη είχε γίνει πριν περίπου 15 χρόνια από τον αρειανό δορυφόρο Mars Express του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Διαστήματος. Το 2013 το Curiosity ανίχνευσε μεθάνιο στον ‘Αρη, κάτι που επαναλήφθηκε. Όπως διαπιστώθηκε, το μεθάνιο εμφανίζει εποχικές διακυμάνσεις για κάποιον λόγο, τον οποίο οι επιστήμονες δεν γνωρίζουν.

Ενδεικτικό των διακυμάνσεων του μεθανίου (στον Άρη) είναι το ότι,  ο νεότερος ευρωπαϊκός αρειανός δορυφόρος Trace Gas Orbiter (TGO), που διαθέτει ιδιαίτερα ευαίσθητα όργανα, δεν ανίχνευσε καθόλου μεθάνιο το 2018, δημιουργώντας ερωτήματα γύρω από τις ιδιότητες και τη σύσταση του συγκεκριμένου αερίου.

Το μεθάνιο στον πλανήτη μας παράγεται από έμβια όντα, αλλά και από μη βιολογικές γεωχημικές διαδικασίες. Στη Γη υπάρχουν βακτήρια που παράγουν μεθάνιο τόσο στο υπέδαφος, όσο και στο πεπτικό σύστημα ορισμένων ζώων.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ