Αποκλειστική συνέντευξη του Κρίστιαν Μαυρή στον γεωλόγο Flavio Bacchia

Πρόσφατα η εταιρεία ZOIC srl, η οποία εξειδικεύεται σε καθαρισμό και ανακατασκευή απολιθωμάτων, έγινε γνωστή στα Ιταλικά μέσα ενημέρωσης για ένα μεγάλο κατόρθωμα.

Η εταιρεία κατάφερε να αγοράσει από τις ΗΠΑ το απολίθωμα ενός τρικεράτοπα και να το συναρμολογήσει. Κατά την διάρκεια της μελέτης, και με μεγάλη έκπληξη της εταιρείας, φάνηκε πως πρόκειται για το μεγαλύτερο που έχει καταγραφεί ποτέ στα επιστημονικά δεδομένα

Το απολιθωμένο ζώο, το οποίο βρέθηκε σε ένα ράντσο της Montana, όταν συναρμολογηθεί θα έχει συνολικό μήκος 8.2 μέτρα και πλάτος 3 μέτρα, με το κρανίο να έχει μέγεθος 2.67 μέτρα.

Ιδού τι απάντησε στο ertnews.gr ο υπεύθυνος της εταιρείας, ο γεωλόγος κ. Flavio Bacchia, στα ερωτήματα σχετικά με το εντυπωσιακό αυτό εύρημα.

Η εταιρεία σας απέκτησε τον Big John, τον μεγαλύτερο τρικεράτοπα στον κόσμο. Πείτε μας πώς ξεκίνησε αυτή η περιπέτεια;

Ειδικευόμαστε στην προετοιμασία των δεινοσαύρων. Επικεντρωμένοι σε αυτό, δεν έχουμε πλέον χρόνο να σκάψουμε οι ίδιοι για ευρήματα. Κατά τη διάρκεια του 2020 αναζητήσαμε σημαντικά δείγματα για αγορά στις ΗΠΑ και μας προσφέρθηκε το απολίθωμα του Big John. Η συμβατική φάση ήταν αρκετά επίπονη αλλά στο τέλος ‘κλειδώσαμε’ την αγορά και ο δεινόσαυρος έφτασε στο εργαστήριό μας στην Τεργέστη.

Τι γνωρίζουμε για τον Big John και ποια είναι η επιστημονική του αξία;

Γνωρίζουμε ότι προς το παρόν είναι ο μεγαλύτερος όλων των τρικερατόπων, σε σύγκριση με αυτούς που αναφέρονται σε σχετικές επιστημονικές δημοσιεύσεις. Επιπλέον, παρουσιάζει μια πάθηση στη δεξιά πλακώδη, ένα κόκκαλο της κεφαλικής ασπίδας, που προέρχεται από χτύπημα κέρατου και που προκλήθηκε από άλλο τρικεράτοπα, από το κάτω μέρος προς τα πάνω και στο πίσω μέρος του κρανίου προς τα εμπρός.

Στοχεύετε στην πλήρη αναδόμηση του Big John. Θα μπορούσατε να περιγράψετε εν συντομία τα βήματα επεξεργασίας μέχρι την ολοκλήρωση ενός τέτοιου έργου;

Υπάρχει μια μακρά προπαρασκευαστική εργασία ανάλυσης των ευρημάτων που έχουν φτάσει από τις ΗΠΑ. Πρέπει να επιλεγούν τα πετρώματα που περιέχουν τα απολιθώματα. Στη συνέχεια προχωράμε με την εξόρυξη από το βραχώδες μητρικό πέτρωμα με κατάλληλους στυλούς πεπιεσμένου αέρα μετά από συνεχή σταθεροποίηση με κυανοακρυλικές κόλλες των μερών που εμφανίζονται σταδιακά. Τα οστά πρέπει να είναι αναδομημένα στα μέρη που λείπουν, ενώ εκείνα τα μέρη του σκελετού που απουσιάζουν εντελώς πρέπει να ανακατασκευαστούν εξ ολοκλήρου. Στο τέλος, μόλις ολοκληρωθεί ο σκελετός, προχωράμε με το στήσιμο στην επιλεγμένη στάση παρόμοια με εκείνη του διάσημου “ταύρου της Wall Street”.

Ιταλία: Στην Τεργέστη το απολίθωμα του μεγαλύτερου τρικεράτοπα του κόσμου
Ο τρικεράτοπας Big John (πηγή: ZOIC srl)

Τα τρικεράτοπα, μαζί με το T-rex, συγκαταλέγονται στους πιο διάσημους δεινόσαυρους αλλά και στα αγαπημένα των παιδιών. Έχετε επίσης οργανώσει ξεναγήσεις για να δείξετε τον Big John. Τι σας εντυπωσίασε περισσότερο ανάμεσα στις ερωτήσεις και τις αντιδράσεις μικρών και μεγάλων;

Τα παιδιά κάνουν τις πιο περίεργες ερωτήσεις, αποτέλεσμα της ατελείωτης περιέργειάς τους. Ωστόσο, το πιο διαβολικό ερώτημα παραμένει το ίδιο: πώς κοιμάται ένας τρικεράτοπας;

Τώρα που η Τεργέστη βρίσκεται και αυτή στην κόκκινη ζώνη, οι ξεναγήσεις αναστέλλονται προσωρινά. Έχει προγραμματιστεί η δημιουργία μιας εικονικής περιήγησης;

Όχι, οι δεινόσαυροι είναι κυριολεκτικά εκθέματα με τα πόδια στο έδαφος. Πρέπει να τα δει και να τα αγγίξει κανείς. Αλλιώς η ιδιαιτερότητά μας ως δημιουργοί δεινοσαύρων περνάει απαρατήρητη ανάμεσα στις ροές ειδήσεων των μέσων ενημέρωσης.

Ιταλία: Στην Τεργέστη το απολίθωμα του μεγαλύτερου τρικεράτοπα του κόσμου
Ο γεωλόγος Flavio Bacchia επεξεργάζεται την αναδόμηση (πηγή: ZOIC srl)

Flavio Bacchia, ένας γεωλόγος με έντονο πάθος για την παλαιοντολογία και την αποκατάσταση των απολιθωμάτων. Όλα αυτά στην Ιταλία, μια χώρα με μακρά παράδοση μουσείων φυσικών επιστημών. Πώς βλέπετε το μέλλον του τομέα;

Το μέλλον του κλάδου μπορεί να συνοψιστεί πολύ απλά ως εξής, οι τελευταίοι μεγάλοι δεινόσαυροι αποκτήθηκαν από διεθνή επενδυτικά ταμεία. Είμαι βέβαιος ότι γνωρίζουν το μέλλον της βιομηχανίας πολύ καλύτερα από εμάς.

Υπάρχει μια «επιστημονική αγορά» για φυσικά δείγματα «υψηλού επιπέδου» ειδικά από πλούσιους ιδιώτες. Διάσημο είναι το παράδειγμα του ηθοποιού Nicolas Cage, ο οποίος πριν από χρόνια αγόρασε ένα κρανίο τυραννόσαυρου bataar. Επηρεάζονται και θα επηρεαστούν οι δημόσιες συλλογές και τα μουσεία από αυτήν την τάση;

Απολύτως όχι. Συχνά ιδιώτες αγοράζουν ευρήματα και, στη συνέχεια, τα δωρίζουν στο κοινό. Σε κάθε περίπτωση, η συνολική διαφήμιση στον τομέα μπορεί να οδηγήσει μόνο σε αύξηση των επισκεπτών σε μουσεία.

Πόσο σύντομα θα μπορέσουμε να θαυμάσουμε το πλήρες έκθεμα; Ποιος θα είναι ο τελικός προορισμός του;

Ο Big John θα είναι έτοιμος στα τέλη της άνοιξης και ύστερα θα πάει σε δημοπρασία το φθινόπωρο στο Παρίσι.