Η δορυφορική ρύπανση μπορεί να αλλάξει το νυχτερινό ουρανό

Ο νυχτερινός ουρανός όπως τον ξέρουμε θα αλλάξει δραματικά λόγω του πολλαπλασιασμού των δορυφόρων που βρίσκονται μόλις μερικές εκατοντάδες χιλιόμετρα πάνω από τη Γη, προειδοποιούν οι επιστήμονες.

Σύμφωνα με την Σαμάνθα Λόλερ, επίκουρη καθηγήτρια αστρονομίας στο Πανεπιστήμιο της Ρετζίνα στον Καναδά, ο αριθμός των ενεργών δορυφόρων έχει πολλαπλασιαστεί από περίπου 1.000 το 2017 σε περισσότερους από 5.000 σήμερα.

«Είναι πολύ χειρότερο από ό,τι περίμενα», δήλωσε η Λόλερ σε συνέντευξή της στο CNN.

Η Λόλερ και άλλοι δύο Καναδοί αστρονόμοι δημοσίευσαν τον Δεκέμβριο μια μελέτη στην επιστημονική επιθεώρηση «Astronomical Journal», η οποία προέβλεπε ότι, σε λιγότερο από μια δεκαετία, το 1 στα 15 φώτα στο νυχτερινό ουρανό θα είναι δορυφόροι. Αστρονόμοι όπως η Λόλερ πιστεύουν πως αν δεν υπάρξει θέσπιση νόμων και κανονισμών όσον αφορά τον αριθμό των δορυφόρων, ο αντίκτυπος στην αστρονομική έρευνα θα ενταθεί.

Διανύουμε την εποχή των αστερισμών δορυφόρων, με δεκάδες χιλιάδες μικρούς δορυφόρους που βρίσκονται μόλις 483 χιλιόμετρα πάνω από τη Γη και εκτοξεύονται από ιδιωτικές εταιρείες για να παρέχουν πρόσβαση στο διαδίκτυο υψηλής ταχύτητας. Η SpaceX του Ίλον Μασκ είναι υπεύθυνη για περίπου το ένα τρίτο όλων των ενεργών δορυφόρων σε τροχιά, περισσότερο από οποιαδήποτε άλλη εταιρεία ή χώρα, συμπεριλαμβανομένης της κυβέρνησης των ΗΠΑ. Η SpaceX έχει ήδη εκτοξεύσει περισσότερους από 2.000 δορυφόρους, ενώ σχεδιάζει να εκτοξεύσει τουλάχιστον 42.000 ακόμη. Οι άλλες τρεις εταιρείες που διαθέτουν δορυφόρους, είναι η Amazon (Project Kuiper) και η OneWeb με έδρα το Λονδίνο.

Ωστόσο, οι χιλιάδες μικροί δορυφόροι της Starlink παρέχουν την απαραίτητη πρόσβαση στο διαδίκτυο σε ανθρώπους σε αγροτικές ή εμπόλεμες περιοχές του κόσμου.

Ο Όλεγκ Κούτκοφ είναι ένας Ουκρανός μηχανικός και ερασιτέχνης αστρονόμος που αγόρασε έναν τερματικό σταθμό Starlink στο Ebay τον Δεκέμβριο για να τον αποσυρμανολογησει και να τον μελετήσει, χωρίς να ξέρει ότι τελικά θα τον χρησιμοποιούσε στο διαμέρισμά του στο Κίεβο. Μετά την εισβολή της Ρωσίας, ο Μασκ ενεργοποίησε την υπηρεσία Starlink πάνω από την Ουκρανία και ο Κούτκοφ τη χρησιμοποιεί από τότε ως εφεδρική υπηρεσία διαδικτύου.

«Λαμβάνουμε όλες τις πληροφορίες από το διαδίκτυο για αεροπορικές επιδρομές, για τις κινήσεις των εχθρικών δυνάμεων. Πρέπει να κρυφτούμε ή μπορούμε να βγούμε έξω;» δήλωσε στο CNN ο Κούτκοφ.

Για τον Κούτκοφ και άλλους Ουκρανούς, το Starlink είναι σωτήριο. Όμως η NASA ανησυχεί ότι η δεύτερη γενιά δορυφόρων Starlink, η οποία πιθανώς να ξεκινήσει να εκτοξεύεται ήδη από αυτόν τον μήνα, θα μπορούσε κάποια μέρα να συμβάλει στο τέλος της ζωής στη Γη όπως την ξέρουμε.

Εντοπισμός αστεροειδών

Η NASA χρησιμοποιεί επίγεια τηλεσκόπια για τον εντοπισμό δυνητικά επικίνδυνων αστεροειδών. Σε επιστολή της προς την Ομοσπονδιακή Επιτροπή Επικοινωνιών (FCC) τον Φεβρουάριο, η Αμερικανική διαστημική υπηρεσία ανέφερε ότι σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της, θα υπάρχει ένας δορυφόρος Starlink σε κάθε φωτογραφία αστεροειδούς.

«Αυτό, θα μπορούσε να έχει επικίνδυνες επιπτώσεις στην ικανότητα του πλανήτη μας να ανιχνεύσει και ενδεχομένως να ανακατευθύνει μια δυνητικά καταστροφική σύγκρουση», προειδοποιεί η NASA στην επιστολή της.

Η SpaceX δεν ανταποκρίθηκε σε αίτημα του CNN για σχολιασμό, αλλά η εταιρεία είχε απαντήσει στις ανησυχίες των αστρονόμων σχετικά με τους δορυφόρους που επηρεάζουν τις παρατηρήσεις τον Απρίλιο του 2020.

«Πιστεύουμε ακράδαντα στη σημασία ενός φυσικού νυχτερινού ουρανού που θα τον απολαμβάνουμε όλοι μας, γι’ αυτό και συνεργαζόμαστε με κορυφαίους αστρονόμους σε όλο τον κόσμο», είχε δηλώσει η SpaceX λέγοντας ότι έχει προσθέσει ένα αναπτυσσόμενο γείσο στο δορυφόρο που εμποδίζει το ηλιακό φως να φτάσει στα πιο φωτεινά μέρη του διαστημικού σκάφους.

Ωστόσο για τους αστρονόμους όπως η Λόλερ, αυτές οι αλλαγές δεν είναι αρκετές. Μέχρι στιγμής, δεν υπάρχουν δεσμευτικοί διεθνείς κανόνες που να παρακολουθούν τους αστερισμούς δορυφόρων και η SpaceX συνεχίζει να εκτοξεύει κατά μέσο όρο, περίπου 50 νέους δορυφόρους Starlink κάθε εβδομάδα.

ΠΗΓΗ: CNN