Η Apple και η Google «σκοτώνουν» το διαφημιστικό cookie

Μετά από χρόνια συζητήσεων, η Apple και η Google κάνουν ξεχωριστές κινήσεις για να «σκοτώσουν» αποτελεσματικά το cookie, το λογισμικό δηλαδή που χρησιμοποιούν οι εταιρείες για να παρακολουθούν τη διαδικτυακή δραστηριότητα των χρηστών και να προσαρμόζουν τις διαφημίσεις τους ανάλογα με το ιστορικό τους.

Αυτή η κίνηση βάζει τέλος στον τρόπο με τον οποίο οι εταιρείες προσέγγιζαν τους χρήστες και κέρδιζαν χρήματα από τις διαφημίσεις μέχρι τώρα. Το σχέδιο της Apple ικανοποίησε τους υποστηρικτές του ιδιωτικού απορρήτου, αλλά εξόργισε τους προγραμματιστές εφαρμογών, τις εταιρείες τεχνολογίας που βασίζονταν στη δεξαμενή των δεδομένων των χρηστών για χρόνια, αλλά και τους αντιπάλους της και κυρίως το Facebook.

Η Google σκοπεύει να κάνει μια εξίσου αμφισβητούμενη αναβάθμιση στο πρόγραμμα περιήγησής Chrome, η οποία θα αλλάξει ριζικά τον τρόπο στόχευσης των διαφημίσεων στους ιστότοπους. Με αυτές τις αλλαγές, και οι δύο εταιρείες ασκούν το είδος της εξουσίας που συνήθως έχουν μόνο οι κυβερνήσεις.

Από την προηγούμενη Δευτέρα 26 Απριλίου, η Apple δίνει την δυνατότητα στους χρήστες iPhone και iPad να απενεργοποιήσουν την λειτουργία παρακολούθησης σε εφαρμογές που καταγράφουν την συμπεριφορά τους και κοινοποιούν αυτά τα δεδομένα σε τρίτους. Η εταιρεία έχει ήδη απαγορεύσει τη χρήση μη εξουσιοδοτημένων cookies τρίτων στο πρόγραμμα περιήγησης Safari. Τώρα, αυτή η απαγόρευση μπαίνει και στις εφαρμογές.

Πώς θα λειτουργήσει η αλλαγή της Apple

Οι εφαρμογές που θέλουν να παρακολουθούν τις κινήσεις των χρηστών για διαφημιστικούς σκοπούς σε iPhone και iPad θα πρέπει να έχουν τη συναίνεση των χρηστών. Η νέα λειτουργία της Apple ονομάζεται διαφάνεια παρακολούθησης εφαρμογών (App Tracking Transparency), και υπόσχεται να σταματήσει η παρακολούθηση των χρηστών από μεμονωμένες εφαρμογές (σε iOS 14, iPadOS 14 και tvOS 14) εάν δεν το επιθυμούν.

Η Apple είχε ανακοινώσει την αναβάθμιση εδώ και μήνες, αλλά πολλές επιχειρήσεις εφαρμογών εξαοκολουθούν να φοβούνται την οικονομική ζημία. Προφανώς, πολλά άτομα δεν θα επιλέξουν να παρακολουθούνται, γεγονός που θα καταστήσει τις διαφημιστικές καμπάνιες λιγότερο αποτελεσματικές και δύσκολα μετρήσιμες.

Πώς θα λειτουργήσει η αλλαγή της Google

Κάποια στιγμή στο άμεσο μέλλον, πότε ακριβώς δεν έχει ανακοινώσει η Google, το πρόγραμμα περιήγησης Chrome της εταιρείας θα καταργήσει τα cookies-τρίτων (third-party) που θα στοχεύουν διαφημίσεις βάσει ατομικής συμπεριφοράς.

Το σχέδιο της Google είναι να στοχεύει διαφημίσεις που θα απευθύνονται στα γενικά ενδιαφέροντα των χρηστών, χρησιμοποιώντας ένα σύστημα τεχνητής νοημοσύνης που ονομάζεται Federated Learning of Cohorts (FLoC). Το συγκεκριμένο σύστημα καταγράφει το διαδικτυακό ιστορικό του χρήστη και τον τοποθετεί σε μια συγκεκριμένη ομάδα με βάση τα ενδιαφέροντά του. Θεωρητικά, αυτό θα καταστήσει πιο δύσκολη τη σύνδεση της παρακολούθησης διαφημίσεων με τις πληροφορίες που συλλέγονται από τους ψηφιακούς διακινητές δεδομένων και άλλους παρόχους, μια τακτική που έχει επιτρέψει στους εμπόρους να στοχεύουν καταναλωτές με βάση την ηλικία, τη φυλή και το φύλο τους.

Ποιες είναι οι αντιδράσεις στην ATT της Apple

Οι υποστηρικτές του ιδιωτικού απορρήτου είναι κατενθουσιασμένοι. Το Electronic Frontier Foundation, μια διεθνής μη κερδοσκοπική οργάνωση για τα ψηφιακά δικαιώματα με έδρα το Σαν Φρανσίσκο, χαρακτήρισε το σύστημα ATT της Apple «ένα ακόμη βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση». Ακόμη και ορισμένες εταιρείες που εξαρτώνται από τη διαφήμιση την επαίνεσαν. Άλλοι πάλι είναι λιγότερο ευχαριστημένοι. Ειδικά το Facebook, το οποίο βασίζεται στις στοχευμένες διαφημίσεις για τα έσοδά του. Η δημοφιλής πλατφόρμα αγόρασε ακόμη και τηλεοπτικές διαφημίσεις για να κατηγορήσει την Apple ότι με αυτή την κίνησή της θα βλάψει τις μικρές επιχειρήσεις, οι οποίες βασίζονται στην προσέγγιση ειδικών ομάδων καταναλωτών. Το Facebook και άλλοι κατηγορούν την Apple ότι παρεμποδίζει τους ανταγωνιστές ψηφιακών διαφημίσεων ενώ αναπτύσσει τη δική της επιχείρηση μάρκετινγκ στο παρασκήνιο.

Ποιες είναι οι αντιδράσεις στο FLoC της Google

Το Electronic Frontier Foundation παρακαλεί την Google να μην το κάνει αυτό λέγοντας ότι «η τεχνολογία αυτή μπορεί να εξαλείψει τους κινδύνους των cookies τρίτων, αλλά θα δημιουργήσει νέους». Άλλα προγράμματα περιήγησης όπως το Firefox και το Opera, επίσης έχουν απορρίψει το FLoC ως ανεπαρκές.

Δεν προκαλεί έκπληξη το γεγονός ότι οι αντίπαλες εταιρείες της Google το απορρίπτουν. Πιστεύουν ότι το FLoC θα αυξήσει περαιτέρω τη δύναμη της Google, του μεγαλύτερου διαδικτυακού πωλητή διαφημίσεων, η οποία διαθέτει προσοδοφόρα δεδομένα από συνδεδεμένους λογαριασμούς Gmail και εταιρείες όπως το YouTube.

Οι ανταγωνιστές της Google στην τεχνολογία διαφημίσεων στερούνται αυτής της άμεσης σχέσης με τους καταναλωτές. Αρκετοί θέλουν να δημιουργήσουν εναλλακτικές λύσεις για να αντικαταστήσουν τα cookies.

Ποιος είναι πιθανό να χάσει

Η διαφήμιση για κινητές συσκευές μέσα σε εφαρμογές είναι μια αρκετά μεγάλη επιχείρηση και η κίνηση της Apple μπορεί να θέσει σε κίνδυνο τον τομέα. Οι εταιρείες που βασίζονται σε αυτές τις διαφημίσεις για πωλήσεις ή ανάπτυξη έχουν προειδοποιήσει τους επενδυτές για τυχόν ζημιές, ειδικά καθώς το λειτουργικό σύστημα iOS της Apple για κινητά συνήθως φέρνει περισσότερα έσοδα στους προγραμματιστές συγκριτικά με το Android.

Η έρευνα της Τράπεζας της Αμερικής εκτιμά ότι η αλλαγή της Apple θα μπορούσε να μειώσει έως και κατά 3% τα έσοδα του Facebook. Ωστόσο οι ειδικοί δεν είναι ακόμη σίγουροι για τον οικονομικό αντίκτυπο της αλλαγής της Google.

Ήρθε η ώρα να αλλάξει το Διαδίκτυο;

Αναφερόμενη στα νέα πρότυπα ιδιωτικού απορρήτου, η Apple δήλωσε: «Πιστεύουμε ότι οι χρήστες θα πρέπει να έχουν την επιλογή σχετικά με τη συλλογή και την χρήση των δεδομένων τους». Ωστόσο, το Facebook βλέπει την νέα αναβάθμιση της Apple ως ένα οικονομικό κίνητρο με το πρόσχημα του ιδιωτικού απορρήτου.

«Οι δωρεάν, υποστηριζόμενες από διαφημίσεις υπηρεσίες ήταν απαραίτητες για την ανάπτυξη και τη ζωτικότητα του Διαδικτύου, αλλά η Apple προσπαθεί να ξαναγράψει τους κανόνες με τρόπο που την ωφελεί και δημιουργώντας προβλήματα για όλους τους άλλους», υποστήριξε μια εκπρόσωπος της δημοφιλούς πλατφόρμας.

Το Διαδίκτυο, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και τα smartphone αναδιαμόρφωσαν κυριολεκτικά τον κοινωνικό ιστό. Η δυνατότητα πρόσβασης σε δωρεάν πληροφορίες ή σε κοινωνικά δίκτυα έχει αλλάξει τον κόσμο για πάντα.

Ωστόσο, αν και οι συνήθειες περιήγησης των χρηστών δεν είναι ακριβώς απόρρητες αφού παρακολουθούνται σιωπηλά και αξιοποιούνται για το μέγιστο κέρδος, ορισμένοι μπορεί να προτιμήσουν το «ανοιχτό» μοντέλο αγοράς. Ο χρόνος θα δείξει αν οι άνθρωποι συμφωνούν με το μοντέλο της Apple ή του Facebook, αλλά μελλοντικά θα δούμε το Διαδίκτυο να αλλάζει με σημαντικές επιπτώσεις για ολόκληρη την ανθρωπότητα.

ΠΗΓΗ: Bloomberg, Interesting Engineering 

Όλες οι Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο,  στο ertnews.gr
Διάβασε όλες τις ειδήσεις μας στο Google
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
Ακολούθησε μας στο Twitter
Κάνε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube
Προσοχή! Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των πληροφοριών του παραπάνω άρθρου (όχι αυτολεξεί) ή μέρους αυτών μόνο αν:
– Αναφέρεται ως πηγή το ertnews.gr στο σημείο όπου γίνεται η αναφορά.
– Στο τέλος του άρθρου ως Πηγή
– Σε ένα από τα δύο σημεία να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος