Έρευνα: Οι ηλεκτρικές εκκενώσεις των φυτών κατά τη διάρκεια καταιγίδων μπορεί να επηρεάσουν την ποιότητα του αέρα

Μια νέα μελέτη που πραγματοποίησαν ερευνητές στο Πανεπιστήμιο Penn State στις ΗΠΑ, διαπίστωσε ότι οι ηλεκτρικές εκκενώσεις που εκπέμπουν τα δέντρα και τα φυτά από τις άκρες των φύλλων τους κατά τη διάρκεια καταιγίδων, παράγουν σημαντικές ποσότητες χημικών ουσιών που επηρεάζουν την ποιότητα του αέρα στα γύρω δάση.

Το 2021, ο μετεωρολόγος Γουίλιαμ Μπρουν και οι συνεργάτες του δημοσίευσαν μια σημαντική μελέτη στο περιοδικό «Science», η οποία αποδεικνύει πώς οι κεραυνοί προκαλούν το σχηματισμό διαφόρων ατμοσφαιρικών οξειδωτικών ουσιών, συμπεριλαμβανομένων των ριζών υδροξυλίου (OH) και υδροϋπεροξυλίου (HO2). Αυτά τα μόρια συμβάλουν στην οξείδωση πολλών ρύπων της ατμόσφαιρας. Για παράδειγμα, αντιδρούν με τα αέρια θερμοκηπίου όπως το μεθάνιο. Ωστόσο, όταν αντιδρούν με οξυγόνο, οι ρίζες υδροξυγόνου παράγουν υψηλά επίπεδα όζοντος.

Ποιά ήταν τα πορίσματα της έρευνας

Η μελέτη εκτίμησε ότι οι καταιγίδες μπορεί να ευθύνονται για το 16% του συνόλου του παγκόσμιου ατμοσφαιρικού ΟΗ. Οι μελέτες παρακολούθησης οδήγησαν τους ερευνητές να διερευνήσουν άλλους τρόπους με τους οποίους οι καταιγίδες θα μπορούσαν να προκαλέσουν το σχηματισμό ριζών υδροξυλίου.

Οι ερευνητές εξέτασαν ένα φαινόμενο κατά το οποίο οι καταιγίδες μπορούν να προκαλέσουν μικρές ηλεκτρικές εκκενώσεις σε αντικείμενα στο έδαφος. Αυτές οι ηλεκτρικές εκκενώσεις μπορεί να είναι ορατές στα φύλλα που έχουν αιχμηρές άκρες. Το ερώτημα λοιπόν που ήθελαν να απαντήσουν, ήταν αν οι άκρες των φυτών παράγουν μετρήσιμα επίπεδα χημικών ουσιών ΟΗ.

Οι ερευνητές δημιούργησαν αυτά τα ηλεκτρικά πεδία στο εργαστήριο και μελέτησαν τις ηλεκτρικές εκκενώσεις οκτώ διαφορετικών ειδών φύλλων δέντρων σε μια ποικιλία συνθηκών. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι αυτές οι ηλεκτρικές εκκενώσεις των φυτών όντως παρήγαγαν μεγάλες ποσότητες ΟΗ.

«Υπάρχουν περίπου δύο τρισεκατομμύρια δέντρα σε περιοχές όπου είναι πιο πιθανό να εκδηλωθούν καταιγίδες σε παγκόσμιο επίπεδο και υπάρχουν 1.800 καταιγίδες που εξελίσσονται ανά πάσα στιγμή. Αυτή είναι σίγουρα μια διαδικασία που συμβαίνει συνεχώς και με βάση τους υπολογισμούς μας μπορεί να επηρεάσει την ποιότητα του αέρα μέσα και γύρω από τα δάση και τα δέντρα», δήλωσε η ερευνήτρια Τζάνα Τζένκινς η οποία συμμετείχε στη μελέτη.

Η Τζένκινς δήλωσε επίσης ότι καθώς η κλιματική αλλαγή αυξάνει τον αριθμό των καταιγίδων, είναι ζωτικής σημασίας να κατανοηθούν αυτές οι διαδικασίες, ιδίως όσον αφορά την επίδραση στην τοπική ποιότητα του αέρα σε αυτές τις περιοχές.

Η νέα μελέτη δημοσιεύθηκε στην επιστημονική επιθεώρηση «Journal of Geophysical Research: Atmospheres».

ΠΗΓΗ: New Atlas