Έρευνα: Οι άνθρωποι θα μπορούσαν στο μέλλον να παράγουν δηλητήριο όπως τα φίδια

Δεν είναι λίγες οι φορές που, μιλώντας μεταφορικά, κάποιος μπορεί να πει πως η γλώσσα ενός ανθρώπου «στάζει δηλητήριο». Σύμφωνα με τα ευρήματα μιας καινούριας ιαπωνο-αυστραλιανής μελέτης όμως οι άνθρωποι θα μπορούσαν, κάποια στιγμή στο μέλλον, να γίνουν στην πραγματικότητα τοξικοί. Αυτό επειδή στο DNA τους έχουν τα κατάλληλα γονίδια ώστε, αν χρειαστεί (υπό τις κατάλληλες περιβαλλοντικές συνθήκες και προκειμένου να επιβιώσουν) θα μπορούσαν να αναπτύξουν την ικανότητά τους να παράγουν δηλητήριο από το στόμα τους, όπως συμβαίνει με μερικά φίδια.

Οι ερευνητές του Ινστιτούτου Επιστήμης και Τεχνολογίας της Οκινάβα και του Αυστραλιανού Εθνικού Πανεπιστημίου δημοσίευσαν τα αποτελέσματα της μελέτης τους στο περιοδικό της Εθνικής Ακαδημίας Επιστημών των ΗΠΑ (PNAS). Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των ειδικών, στο ανθρώπινο γονιδίωμα υπάρχει πράγματι η γενετική δυνατότητα παραγωγής δηλητηρίου. Ωστόσο θεωρείται απίθανο ότι στο μέλλον η εξέλιξή μας θα είναι τέτοια ώστε, όντως, αυτό το «σενάριο» μα γίνει πραγματικότητα.

Η εν λόγω έρευνα έφερε στο φως στοιχεία που φανερώνουν ότι υπάρχει μια υποκείμενη μοριακή σχέση ανάμεσα στους αδένες των φιδιών, που παράγουν δηλητήριο, και στους σιελογόνους αδένες των θηλαστικών εν γένει. Στο πέρασμα των χρόνων, διάφορα ζώα -όπως οι αράχνες, οι σκορπιοί, τα φίδια, οι μέδουσες κ.α.- έχουν αναπτύξει τα δικά τους δηλητήρια (συνδυασμούς πρωτεϊνών) προκειμένου να θανατώνουν τη λεία τους ή για να τα χρησιμοποιούν ως αμυντικά «όπλα». Εκτιμάται πάντως ότι, στη φύση, το δηλητήριο έχει εξελιχθεί ανεξάρτητα -από μη δηλητηριώδη ζώα- περισσότερες από 100 φορές.

Σύμφωνα με τους επιστήμονες, θηλαστικά όπως οι σκύλοι, οι χιμπατζήδες, τα τρωκτικά αλλά και οι άνθρωποι περιέχουν στο DNA τους τις παραλλαγές των γονιδίων που επιτρέπουν στα φίδια να παράγουν δηλητήριο. Αυτό παρά το γεγονός ότι τα ερπετά έχουν διαχωριστεί εξελικτικά από τα θηλαστικά εδώ και εκατοντάδες εκατομμύρια χρόνια. Οι ειδικοί διευκρινίζουν βέβαια ότι το αν η παραγωγή δηλητηρίου από τους ανθρώπους γίνει κάποτε πραγματικότητα, «εξαρτάται από το αν η εξέλιξη θα μας οδηγήσει εκεί».

Πηγές: ΑΠΕ-ΜΠΕ/ pnas.org