ertnews.gr

Έρευνα ανατρέπει τα δεδομένα για την καταγωγή των σημερινών αλόγων

23/02 16:07
Έρευνα ανατρέπει τα δεδομένα για την καταγωγή των σημερινών αλόγων

Νέα στοιχεία που αμφισβητούν τις έως τώρα γνώσεις μας, για την προέλευση και το οικογενειακό δέντρο των αλόγων, φέρνει στο φως μια διεθνής γενετική έρευνα, στο πλαίσιο της οποίας οι επιστήμονες ανέλυσαν το DNA των θαυμαστών τετράποδων που για χρόνια γράφουν ιστορία στο πλάι του ανθρώπου.

Η νέα ανάλυση του αρχαίου και συγχρόνου γενετικού υλικού των ζώων ανατρέπει τα μέχρι τώρα δεδομένα, σύμφωνα με τα οποία, τα πρώτα εξημερωμένα άλογα θεωρείται ότι εμφανίσθηκαν πριν από 5.500 χρόνια στο Καζακστάν. Ωστόσο, το ερώτημα για το ποια είναι, εν τέλει, η αρχική καταγωγή των αλόγων παραμένει προς το παρόν αναπάντητο, αφού τα καινούρια στοιχεία της μελέτης δεν βοήθησαν στο να δοθούν επαρκείς απαντήσεις.

Επιπλέον, σύμφωνα με τη νέα έρευνα -η οποία καταλήγει στο συμπέρασμα ότι τα σημερινά άλογα προέρχονται από κάποιο άγνωστο άγριο πρόγονο– τα άλογα που –κατά τη μέχρι τώρα κοινή πεποίθηση- ποτέ δεν εξημερώθηκαν (η μογγολική ράτσα Πρεβάλσκι) στην πραγματικότητα δεν είναι άγρια, καθώς προέρχονται από άλογα που κάποτε είχαν εξημερωθεί στο Καζακστάν.

Οι ερευνητές, με επικεφαλής τον καθηγητή παλαιογενετικής και μοριακής αρχαιολογίας Λουντοβίκ Ορλαντό του Εθνικού Κέντρου Επιστημονικών Ερευνών (CNRS) της Γαλλίας, προχώρησαν στην ανάλυση δειγμάτων γενετικού υλικού από 88 άλογα που έζησαν σε διάφορες περιοχές ανά τον κόσμο, στη διάρκεια των τελευταίων 5.000 χρόνων. Στη συνέχεια, συνέκριναν αυτό το υλικό με το DNA των συγχρόνων αλόγων.

Από το σχηματισμό του γενεαλογικού δέντρου των αλόγων προέκυψαν ωστόσο τόσες απαντήσεις όσα και ερωτήματα, καθώς μέχρι σήμερα η πλειοψηφία των επιστημόνων υποστήριζε ότι, ο λαός των Μποτάι, αρχαία ομάδα κυνηγών και βοσκών, είχε εξημερώσει τα πρώτα άλογα στις στέπες του βόρειου Καζακστάν στην Κεντρική Ασία πριν από περίπου 5.500 χρόνια.

Ωστόσο, τα στοιχεία της νέας μελέτης φανερώνουν ότι τα σημερινά άλογα δεν προέρχονται εξελικτικά από τα άλογα των Μποτάι, αφού μόνο το 3% του DNA τους είναι ίδιο με εκείνων.

Επιπλέον, από τη μελέτη προκύπτει ότι τα σημερινά περίπου 2.000 εναπομένοντα άλογα Πρεβάλσκι μπορεί να είναι άγρια, αλλά στην πραγματικότητα προέρχονται από τα πρώτα εξημερωμένα άλογα των Μποτάι, συνεπώς δεν μπορούν να θεωρηθούν τα τελευταία αυθεντικά άγρια άλογα που θα μπορούσε κανείς να εντοπίσει.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ