Επιστήμονες κλωνοποίησαν γενετικά τροποποιημένες μαϊμούδες για τη μελέτη των νευροψυχικών διαταραχών

Τις πρώτες πέντε κλωνοποιημένες μαϊμούδες, που έχουν τροποποιηθεί γενετικά, ώστε να εμφανίζουν παθήσεις παρόμοιες με τις νευροψυχικές διαταραχές των ανθρώπων, με σκοπό να μπορούν να χρησιμοποιηθούν στη βιοϊατρική έρευνα, δημιούργησαν επιστήμονες στην Κίνα.

Οι μαϊμούδες κλωνοποιήθηκαν στο Ινστιτούτο Νευροεπιστήμης της Κινεζικής Ακαδημίας Επιστημών στη Σαγκάη και η περίπτωση τους είναι ιδιαίτερη καθώς για πρώτη φορά δημιουργήθηκαν πολλαπλοί κλώνοι μιας μεταλλαγμένης μαϊμούς για τους σκοπούς της βιοϊατρικής έρευνας.

Οι κλώνοι -που προήλθαν από δερματικά κύτταρα- έχουν την ίδια τροποποίηση στο DNA τους, προκειμένου να εκδηλώνουν παρόμοια συμπτώματα με τις ανθρώπινες διαταραχές (άγχος, κατάθλιψη, σχιζοφρένεια, αϋπνία κ.α.).

Η βασική γενετική τροποποίηση έγινε με τη μέθοδο ακριβείας CRISPR/Cas9 και αφορά την αφαίρεση από το γονιδίωμα των μαϊμούδων ενός γονιδίου (BMAL1) που ρυθμίζει το βιολογικό (κιρκάδιο) ρολόι του οργανισμού. Για την ολοκλήρωση της διαδικασίας χρησιμοποιήθηκε η ίδια τεχνική -μεταφορά πυρήνα σωματικού κυττάρου- μέσω της οποίας δημιουργήθηκαν, πριν από ένα χρόνο, οι πρώτες κλωνοποιημένες μαϊμούδες Ζονγκ Ζονγκ και Χούα Χούα στην Κίνα.

Σύμφωνα με τους Κινέζους ερευνητές, οι οποίοι έκαναν δύο δημοσιεύσεις, σχετικές με τη μελέτη τους, στο αγγλόφωνο κινεζικό περιοδικό “National Science Review”, το εγχείρημα τους αναμένεται να βοηθήσει στην εύρεση και δοκιμή νέων θεραπειών για διάφορες ανθρώπινες νευρολογικές, ψυχικές και άλλες ασθένειες.

Όπως εξηγεί ο ερευνητής δρ Χουνγκ-Τσουν Τσανγκ της Κινεζικής Ακαδημίας Επιστημών, «η διαταραχή του βιολογικού ρολογιού μπορεί με τη σειρά της να οδηγήσει σε πολλές ανθρώπινες παθήσεις, όπως οι διαταραχές του ύπνου, ο σακχαρώδης διαβήτης, ο καρκίνος και οι νευροεκφυλιστικές ασθένειες».

Ο διευθυντής του κινεζικού Ινστιτούτου Νευροεπιστήμης καθηγητής Μου-Μινγκ Που διαβεβαίωσε ότι η έρευνα εποπτεύεται από επιτροπή βιοηθικής και είναι σε συμφωνία με τις διεθνείς βιοηθικές προδιαγραφές για τις έρευνες που χρησιμοποιούν ζώα προς όφελος της επιστήμης και του ανθρώπου. Μελλοντικά, οι ερευνητές σκοπεύουν να δημιουργήσουν περισσότερες κλωνοποιημένες μαϊμούδες, οι οποίες θα φέρουν στο DNA τους μεταλλάξεις παθολογικών γονιδίων, ώστε να μελετηθούν σε βάθος διάφορες ανθρώπινες ασθένειες. Οι Κινέζοι επιστήμονες αισιοδοξούν επίσης ότι, χάρη στη δημιουργία κλωνοποιημένων πειραματόζωων θα μειωθεί στο μέλλον ο αριθμός των μεγάλων ζώων (όπως οι μακάκοι) που σήμερα χρησιμοποιούνται για βιοϊατρικές έρευνες σε ολόκληρο τον κόσμο.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ