Επιστήμονες κατάφεραν να δημιουργήσουν και να διαγράψουν ψευδείς αναμνήσεις σε εθελοντές

Ομάδα επιστημόνων δημιούργησαν και στη συνέχεια διέγραψαν ψευδείς αναμνήσεις στο μυαλό των εθελοντών που συμμετείχαν σε νέα έρευνα. Η ομάδα ερευνητών από τα Πανεπιστήμια Hagen, Johannes Gutenberg (Mainz), Πόρτσμουθ καθώς και το Ινστιτούτο Leibniz für-Wissensmedien, διαπίστωσε ότι οι ψευδείς αναμνήσεις που «φύτευσαν» στο μυαλό εθελοντών μπορούσαν να διαγραφούν εξίσου εύκολα.

Οι ψευδείς αναμνήσεις αναφέρονται σε γεγονότα που δε συνέβησαν ποτέ ή που συνέβησαν διαφορετικά σε σχέση με την πραγματικότητα. Στο παρελθόν, οι επιστήμονες έχουν αποδείξει ότι είναι δυνατόν να «φυτευτούν» ψευδείς αναμνήσεις στους ανθρώπους χρησιμοποιώντας συγκεκριμένα ψυχολογικά τρικ. Τέτοιου είδους τρικ έχουν χρησιμοποιηθεί σε γνωστές ποινικές δίκες για να ωθήσουν τους πιθανούς μάρτυρες να θυμηθούν πράγματα που δεν συνέβησαν.

Στο τελευταίο πείραμα, οι ερευνητές δημιούργησαν φανταστικές αλλά εύλογες ιστορίες από την παιδική ηλικία 52 συμμετεχόντων και τις ανακάτεψαν με γεγονότα που όντως συνέβησαν. Στη συνέχεια ζήτησαν από τους γονείς των εθελοντών να ισχυριστούν ότι τα συγκεκριμένα γεγονότα όντως συνέβησαν. Κατά τη διάρκεια αρκετών συνεδριών, πολλοί από τους εθελοντές πείστηκαν ότι τα ψευδή γεγονότα είχαν όντως συμβεί και μάλιστα μερικοί από αυτούς δημιούργησαν περεταίρω ψευδείς αναμνήσεις.

Στη συνέχεια, οι ερευνητές διέγραψαν τις ψευδείς αναμνήσεις από το μυαλό των εθελοντών. Αυτό το κατάφεραν ζητώντας από τους συμμετέχοντες πρώτα να εντοπίσουν την πηγή μιας συγκεκριμένης ανάμνησης εξηγώντας τους ότι μερικές φορές, οι ψευδείς αναμνήσεις μπορούν να δημιουργηθούν όταν οι άνθρωποι καλούνται να τις ανακαλέσουν πολλές φορές. Σε αρκετές συνεδρίες, οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι οι εθελοντές είχαν αρχίσει να χάνουν τις αναμνήσεις που είχαν δημιουργήσει σχετικά με το ψευδές γεγονός.

Ένα χρόνο αργότερα οι ερευνητές ξανακάλεσαν τους εθελοντές όπου διαπίστωσαν ότι το 74% εκείνων που είχαν δημιουργήσει ψευδείς αναμνήσεις τις είχαν χάσει ή τις είχαν απορρίψει.

«Βρίσκω τόσο ενδιαφέρον, αλλά και τρομακτικό, το γεγονός ότι βασίζουμε ολόκληρη την ταυτότητά μας και αυτό που θυμόμαστε από το παρελθόν μας σε κάτι που είναι τόσο εύπλαστο και ευάλωτο», δήλωσε η ψυχολόγος Aileen Oeberst, κύρια συγγραφέας της μελέτης, σε συνέντευξή της στο «Inverse».

Αν και άλλες μελέτες έχουν διερευνήσει τους τρόπους με τους οποίους μπορούν να δημιουργηθούν οι ψευδείς αναμνήσεις στον εγκέφαλο, η Oeberst και η ομάδα της είναι οι πρώτοι επιστήμονες που κατάφεραν να διαγράψουν αυτές τις αναμνήσεις σύμφωνα με τον ιστότοπο “Interesting Engineering“.

Οι μέθοδοι που υιοθέτησαν οι επιστήμονες στην έρευνά τους θα μπορούσαν να συμβάλουν στην αποτροπή των ψευδών κατηγοριών και δηλώσεων μαρτύρων στο δικαστήριο.

Τα αποτελέσματα της έρευνας δημοσιεύθηκαν στα πρακτικά του «Proceedings of the National Academy of Sciences».

ΠΗΓΗ: Medicalxpress, Interestingenginnering