Επιστήμονες εντόπισαν μετεωρίτη 7,6 κιλών στην Ανταρκτική

Τα τελευταία 100 χρόνια οι επιστήμονες έχουν ανακτήσει περίπου 45.000 μετεωρίτες στην Ανταρκτική. Ωστόσο, μόνο ένας μικρός αριθμός (περίπου 100) από αυτούς τους διαστημικούς βράχους είναι τόσο βαρύς όσο ο νεοανακαλυφθείς μετεωρίτης, ο οποίος ζυγίζει 7,6 κιλά. Αυτός ο μετεωρίτης είναι μεταξύ των πέντε διαστημικών πετρωμάτων που ανακάλυψε πρόσφατα μια ομάδα διεθνών ερευνητών στην Ανταρκτική.

«Το μέγεθος δεν έχει απαραίτητα σημασία όταν πρόκειται για μετεωρίτες, και ακόμη και μικροσκοπικοί μικρομετεωρίτες μπορεί να κρύβουν εξαιρετικά σημαντικές πληροφορίες, αλλά φυσικά, η ανακάλυψη ενός μεγάλου μετεωρίτη όπως αυτός, είναι κάτι σπάνιο και πραγματικά συναρπαστικό», δήλωσε η ερευνήτρια του Μουσείου Field, Μαρία Βάλντες.

Η παράξενη σχέση μεταξύ μετεωριτών και Ανταρκτικής

Οι περισσότεροι διαστημικοί βράχοι που έχουν βρεθεί στη Γη έχουν προέλθει από τη ζώνη αστεροειδών που βρίσκεται μεταξύ του Άρη και του Δία. Οι ερευνητές πιστεύουν ότι ο μετεωρίτης που βρέθηκε πρόσφατα στην Ανταρκτική μπορεί επίσης να προήλθε από τη ζώνη των αστεροειδών πριν από περίπου δεκάδες χιλιάδες χρόνια.

Δεδομένου ότι οι εν λόγω διαστημικοί βράχοι αποτελούνται από αρχαία υλικά και ορυκτά, η μελέτη τους βοηθά τους επιστήμονες να κατανοήσουν καλύτερα το σύμπαν. Ο βαρύς μετεωρίτης φαίνεται καλά διατηρημένος και μπορεί να ρίξει φως σε πολλές άγνωστες πτυχές της ιστορίας του ηλιακού μας συστήματος.

Αυτό που έχει ενδιαφέρον, είναι ότι οι περισσότεροι τέτοιοι καλά διατηρημένοι διαστημικοί βράχοι ανακαλύπτονται είτε στην έρημο είτε στην Ανταρκτική. Οι ειδικοί της NASA υποστηρίζουν ότι εκτός από τους 45.000 μετεωρίτες που έχουν ήδη εντοπιστεί, 300.000 επιπλέον διαστημικοί βράχοι βρίσκονται στην παγωμένη ήπειρο.

Γιατί εντοπίζονται τόσοι πολλοί καλοδιατηρημένοι μετεωρίτες στην Ανταρκτική;

Δεν υπάρχει ένας αλλά πολλοί λόγοι που συμβαίνει αυτό. Πρώτον, το χιονισμένο τοπίο της Ανταρκτικής, το οποίο στερείται οποιουδήποτε αυτοφυούς πετρώματος, διευκολύνει τους επιστήμονες να εντοπίζουν σκούρα εξωγήινα πετρώματα στον πάγο. Το Παρατηρητήριο Γης της NASA έχει μάλιστα δημοσιεύσει έναν χάρτη που αναδεικνύει διάφορα σημεία στην Ανταρκτική όπου πιθανώς βρίσκονται μετεωρίτες.

Δεύτερον, η ήπειρος είναι ουσιαστικά μια παγωμένη έρημος με πολύ μικρό ποσοστό βροχοπτώσεων και ξηρό κλίμα. Έτσι, τα όποια πετρώματα εκεί δεν υπέστησαν μεγάλη αποσάθρωση (φθορά των πετρωμάτων λόγω υγρών ατμοσφαιρικών συνθηκών).

Επιπλέον, η συνεχής κίνηση των παγετώνων και των πάγων στην Ανταρκτική καθιστά δύσκολο για έναν μετεωρίτη να παραμείνει για πάντα κρυμμένος κάτω από τον πάγο. Όλοι οι μετεωρίτες βρίσκονται σήμερα στο Βασιλικό Ινστιτούτο Φυσικών Επιστημών του Βελγίου, όπου θα μελετηθούν περαιτέρω.

ΠΗΓΗ: Interesting Engineering