Επιστήμονες εντόπισαν γιγαντιαία «μέδουσα-φάντασμα» στις ακτές της Καλιφόρνιας

Επιστήμονες σε ένα απομακρυσμένο υποβρύχιο τράβηξαν μαγευτικά πλάνα από ένα γιγάντιο αρπακτικό που παραμονεύει στα βαθιά νερά του κόλπου του Μοντερέι, στην Καλιφόρνια.

Η γιγαντιαία «μέδουσα-φάντασμα» (Stygiomedusa gigantea) καταγράφηκε καθώς επέπλεε γαλήνια σε βάθος 975 μέτρων, από θαλάσσιους βιολόγους του Ερευνητικού Ινστιτούτου του Ενυδρείου στον Κόλπο του Μοντερέι (MBARI). Αυτή είναι μία από τις εννέα φορές που έχουν εντοπίσει το ασύλληπτο πλάσμα στις χιλιάδες υποβρύχιες καταδύσεις του ινστιτούτου.

«Η γιγαντιαία μέδουσα-φάντασμα συλλέχθηκε για πρώτη φορά το 1899. Έκτοτε, οι επιστήμονες έχουν συναντήσει αυτό το ζώο γύρω στις 100 φορές», αναφέρει σε ανακοίνωσή του το MBARI.

Η γιγαντιαία μέδουσα, η οποία συγκαταλέγεται στις μεγαλύτερες του πλανήτη, έχει εντοπιστεί στα βαθύτερα σημεία όλων των ωκεανών του κόσμου, εκτός από την Αρκτική. Ακόμα κι έτσι, το MBARI λέει ότι οι θεάσεις του πλάσματος εξακολουθούν να είναι σπάνιες, καθώς ζει πολύ βαθιά για να έχουν πρόσβαση άνθρωποι ή απομακρυσμένα υποβρύχια.

Το σώμα της μέδουσας έχει σχήμα καμπάνας και το πλάτος της μπορεί να ξεπεράσει το 1 μέτρο. Το μήκος των στοματικών της βραχιόνων που μοιάζουν με κορδέλα, μπορεί να φτάσει τα 10 μέτρα, δήλωσε το MBARI. Αν και οι επιστήμονες δεν γνωρίζουν πολλά για αυτό το απόκοσμο πλάσμα, πιστεύουν ότι χρησιμοποιεί τους στοματικούς της βραχίονες για να παγιδεύει τα άτυχα θηράματα και να τα ανεβάζει στο στόμα της.

Επιστήμονες εντόπισαν γιγαντιαία «μέδουσα-φάντασμα» στις ακτές της Καλιφόρνιας
(MBARI)

Πριν από την ανάπτυξη τηλεχειριζόμενων υποβρυχίων, όπως αυτό που χρησιμοποιήθηκε στην αποστολή, οι επιστήμονες χρησιμοποιούσαν δίχτυα τράτας για να συλλάβουν πλάσματα του βυθού. Αυτό ήταν ιδανικό για τη μελέτη ορισμένων πλασμάτων, αλλά όχι για τις μέδουσες βαθιάς θάλασσας, δήλωσε το MBARI.

«Αυτά τα δίχτυα μπορούν να είναι χρήσιμα για την έρευνα εύρωστων πλασμάτων όπως τα ψάρια, τα καρκινοειδή και τα καλαμάρια», δήλωσαν οι ερευνητές του MBARI. «Οι μέδουσες όμως διαλύονται και μοιάζουν με ζελατινώδη γλίτσα».

Οι μέδουσες είναι μερικά από τα πιο συνηθισμένα πλάσματα που βρίσκονται στη βαθιά θάλασσα, καθώς μπορούν να επιβιώνουν σε απίστευτα υψηλές πιέσεις χάρη στο ζελατινώδες σώμα τους. Μέχρι πρόσφατα, οι επιστήμονες πίστευαν ότι οι μέδουσες ήταν σε μεγάλο βαθμό ασήμαντες, αλλά μια μελέτη του 2017, έδειξε ότι αυτά τα κνιδόζωα είναι στην πραγματικότητα από τα πιο σημαντικά αρπακτικά στα σκοτεινά βάθη.

ΠΗΓΗ: Live Science