Επιστήμονες ανέπτυξαν τρισδιάστατο χάρτη του κορονοϊού για τον σχεδιασμό εμβολίων

Ερευνητές του Πανεπιστημίου του Τέξας στο Ώστιν και τα Αμερικανικά Ινστιτούτα Υγείας έκαναν μια σημαντική πρόοδο στην ανάπτυξη ενός εμβολίου για τον κορονοϊό, δημιουργώντας τον πρώτο τρισδιάστατο χάρτη ατομικής κλίμακας του τμήματος του ιού που προσκολλάται και μολύνει τα ανθρώπινα κύτταρα. Με αυτή την χαρτογράφηση, οι ερευνητές σε όλο τον κόσμο θα μπορούν να αναπτύξουν εμβόλια και αντιιικά φάρμακα για την καταπολέμηση του ιού.

Ο Τζέισον ΜακΛέλλαν, αναπληρωτής καθηγητής μοριακών βιοεπιστημών στο Πανεπιστήμιο του Ώστιν και επικεφαλής της έρευνας, μαζί με τους συνεργάτες του, μελέτησαν για χρόνια άλλους ιούς συμπεριλαμβανομένων των SARS-CoV και MERS-CoV, με αποτέλεσμα να έχουν αναπτύξει μεθόδους για το μπλοκάρισμα των πρωτεϊνών-ακίδων όπως ονομάζονται, που τους διευκόλυνουν να τις αναλύσουν και να τις μετατρέψουν αποτελεσματικά σε υποψήφιες ουσίες για μελλοντικά εμβόλια.

Μόλις δύο εβδομάδες μετά την παραλαβή της γενετικής πληροφορίας του ιού από κινέζους ερευνητές, η ομάδα είχε σχεδιάσει και παράγει δείγματα σταθεροποιημένης πρωτεΐνης. Έπειτα, οι επιστήμονες χρειάστηκαν περίπου 12 επιπλέον ημέρες για να αναπτύξουν τον τρισδιάστατο χάρτη και να υποβάλλουν τη μελέτη στο περιοδικό Science, όπου και επιταχύνθηκε η διαδικασία αξιολόγησης από άλλους επιστήμονες, κάτι που συνήθως διαρκεί μερικούς μήνες. Κρίσιμη για την επιτυχία αυτή ήταν και η τεχνολογία της κρυογονικής ηλεκτρονικής μικροσκοπίας (cryo-EM), η οποία επιτρέπει στους ερευνητές να κατασκευάσουν τρισδιάστατα μοντέλα κυτταρικών δομών, μορίων και ιών σε ατομική κλίμακα.

Το μόριο που παρήγαγε η ομάδα αντιπροσωπεύει μόνο το εξωκυτταρικό τμήμα της πρωτεΐνης-ακίδας, αλλά αρκεί για να προκαλέσει ανοσολογική αντίδραση στους ανθρώπους και έτσι να χρησιμεύσει ως εμβόλιο. Στη συνέχεια, η ομάδα σχεδιάζει να χρησιμοποιήσει το μόριο αυτό ως «ανιχνευτή» για να απομονώσει φυσικά παραγόμενα αντισώματα από ασθενείς που είχαν μολυνθεί από τον κορονοϊό και θεραπεύθηκαν. Σε αρκετά μεγάλες ποσότητες, αυτά τα αντισώματα θα μπορούσαν να βοηθήσουν στη θεραπεία μιας μόλυνσης αμέσως μετά την έκθεση στον ιό, όπως για παράδειγμα τους στρατιώτες ή τους εργαζόμενους στον τομέα της υγειονομικής περίθαλψης που αποστέλλονται σε μια περιοχή με υψηλό ποσοστό κινδύνου μόλυνσης.

ΠΗΓΗ: UniversityofTexas