Επιστήμονες ανακάλυψαν έντομο που χρησιμοποιεί ένα εργαλείο για να αρπάξει το θήραμά του

Ερευνητές ανακάλυψαν άλλο ένα είδος στο ζωικό βασίλειο που χρησιμοποιεί εργαλεία για να παγιδεύσει τα θηράματά του. Πρόκειται για τα έντομα-δολοφόνους (assassin bugs) στην Αυστραλία, που χρησιμοποιούν μια συγκεκριμένη ρητίνη από ένα αυτοφυές χόρτο που ονομάζεται spinifex grass. Πρόσφατη έρευνα δείχνει ότι τα έντομα αυτά αλείφονται με την κολλώδη ουσία για να αρπάξουν και να κρατήσουν τη λεία τους.

Είναι ήδη γνωστό ότι ορισμένα έντομα χρησιμοποιούν εργαλεία, όπως για παράδειγμα τα μυρμήγκια που χρησιμοποιούν σωματίδια χώματος για να χτίσουν γέφυρες. Προηγούμενες μελέτες των εντόμων-δολοφόνων υποδηλώνουν ότι αυτό το είδος χρησιμοποιεί εργαλεία συχνότερα από άλλα είδη.

Οι συγγραφείς της νέας μελέτης υποστηρίζουν ότι τα έντομα-δολοφόνοι είναι «μια ιδιαίτερα υποσχόμενη περίπτωση για την κατανόηση των οικολογικών και συμπεριφορικών συνθηκών που διευκόλυναν την κατά τα άλλα απίθανη εξέλιξη της χρήσης εργαλείων».

Οι ερευνητές βρίσκουν όλο και περισσότερα παραδείγματα χρήσης εργαλείων σε όλο το ζωικό βασίλειο. Τα δελφίνια προστατεύουν τα ράμφη τους με θαλάσσια σφουγγάρια, τα γουρούνια χρησιμοποιούν κλαδάκια για να σκάψουν και να χτίσουν τις φωλιές τους, και ακόμη και τα πουλιά και οι μέλισσες χρησιμοποιούν κάποιο είδος εργαλείου.

(Royal Society Publishing)

Οι βιολόγοι του Πανεπιστημίου Macquarie, Φερνάντο Σόλεϊ και Μαρί Χέρμπερστιν παρατήρησαν 125 έντομα-δολοφόνους του είδους Gorareduvius από την περιοχή Kimberley της Δυτικής Αυστραλίας. Τα έντομα αυτά παρατηρούνται συνήθως στα στελέχη του φυτού Triodia. Απαντάται σε ξηρές περιοχές της Αυστραλίας και παράγει μια κολλώδη ρητίνη που οι πρώτοι Αυστραλοί χρησιμοποιούσαν για την κατασκευή κυνηγετικών εργαλείων.

Οι Σόλεϊ και Χέρμπερστιν πήραν 26 έντομα-δολοφόνους που βρέθηκαν κοντά ή πάνω στο γρασίδι, τα τοποθέτησαν μέσα σε ένα γυάλινο βάζο και πρόσθεσαν δύο είδη θηραμάτων: μύγες και μυρμήγκια. Στη συνέχεια, χρησιμοποίησαν μαξιλαράκια αφαίρεσης μακιγιάζ για να σκουπίσουν προσεκτικά τη ρητίνη από τα σώματα των εντόμων και επανέλαβαν το πείραμα. Οι ερευνητές παρατήρησαν ότι τα έντομα-δολοφόνοι έπιαναν πιο εύκολα τα μυρμήγκια παρά τις μύγες, ενώ τα έντομα που ήταν καλυμμένα με ρητίνη ήταν κατά 26% πιο αποτελεσματικά από τα υπόλοιπα.

Τόσο στη φύση όσο και στο εργαστήριο, οι ερευνητές παρατήρησαν ότι τα έντομα-δολοφόνοι έξυναν τη ρητίνη από τα φύλλα του γρασιδιού και την άλειφαν σχολαστικά στο σώμα τους και κυρίως στα μπροστινά τους πόδια. Ακόμα και νεοεκκολαφθείσες νύμφες βρέθηκαν να αλείφονται με ρητίνη, γεγονός που υποδηλώνει ότι η συμπεριφορά αυτή είναι βαθιά ριζωμένη στα συγκεκριμένα έντομα.

Ο όρος assassin bug αναφέρεται σε μια ποικιλία εντόμων που σκοτώνει τη λεία του με φρικιαστικό τρόπο. Συνήθως το έντομο αυτό τρυπάει το θήραμα με την προβοσκίδα του, αντλεί στο εσωτερικό του πεπτικά ένζυμα για να το παραλύσει και στη συνέχεια αποστραγγίζει όλο του το αίμα, αφήνοντας πίσω του ένα άδειο κέλυφος.

«Φαίνεται ότι η ρητίνη καθυστέρησε τις αντιδράσεις του θηράματος αρκετά ώστε τα έντομα να το αρπάξουν και να το τρυπήσουν», εξηγούν οι ερευνητές.

Έτσι, κατέληξαν, η ρητίνη είναι ένα εργαλείο που επιβραδύνει τις αντιδράσεις του θηράματος αρκετά ώστε το έντομο-δολοφόνος να το αρπάξει και να το σκοτώσει.

Η μελέτη δημοσιεύθηκε στο «Biology Letters».

ΠΗΓΗ: Science Alert