Διάστημα 2022: Το τηλεσκόπιο James Webb άρχισε να «ξεκλειδώνει» τα μυστικά του Σύμπαντος

Array

Το 2022 ήταν μια σημαντική χρονιά για τη διαστημική βιομηχανία. Η NASA κατάφερε να επιστρέψει στο φεγγάρι μετά από 50 χρόνια απουσίας, το διαστημικό τηλεσκόπιο James Webb άρχισε να εξερευνά το Σύμπαν και οι επιστήμονες κατάφεραν να εκτρέψουν αστεροειδή από την πορεία του.

Το διαστημικό τηλεσκόπιο James Webb

Το διαστημικό τηλεσκόπιο James Webb (JWST) της NASA – το πιο πολύπλοκο τηλεσκόπιο που κατασκευάστηκε ποτέ – έφτασε τον Ιανουάριο στον προορισμό του στο διάστημα μετά από δεκαετίες σχεδιασμού. Το διαστημικό υπερ-τηλεσκόπιο που βρέθηκε 1,5 εκατομμύριο χιλιόμετρα από τη Γη, κατάφερε να απεικονίσει τον γαλαξιακό μας χωροχρόνο στην πρώτη έγχρωμη φωτογραφία του Σύμπαντος. Κι όπως είπαν οι επιστήμονες, η ανθρωπότητα ζει μία από τις μεγάλες της μέρες.

(NASA, ESA, CSA, STScI)

Τον Δεκέμβριο, το JWST εντόπισε φως που ταξίδεψε πάνω από 13,4 δισεκατομμύρια χρόνια για να φτάσει στη δική μας κοσμική «γειτονιά». Το φως αυτό προέρχεται από τους αρχαιότερους και πιο μακρινούς γαλαξίες που έχουν εντοπιστεί μέχρι σήμερα. Οι μακρινοί αυτοί γαλαξίες χρονολογούνται από την «αυγή» του Σύμπαντος, μόλις λίγο καιρό μετά τη Μεγάλη Έκρηξη (Big Bang)- μια χρονική περίοδο κατά την οποία το Σύμπαν ήταν ακόμη ομιχλώδες και θολό και οι πρώτες ακτίνες φωτός διαπερνούσαν το απόλυτο σκοτάδι.

Επιστροφή στη Σελήνη

Το 2022 σηματοδότησε την επιστροφή του ανθρώπου στη Σελήνη. Στις 16 Νοεμβρίου, η ΝASA εκτόξευσε με επιτυχία το διαστημόπλοιο «Αρτεμις 1», από το Διαστημικό Κέντρο Κένεντι στο Ακρωτήριο Κανάβεραλ.

Στο πλαίσιο μιας δοκιμαστικής πτήσης για να διαπιστωθεί αν το σύστημα μπορεί να μεταφέρει ανθρώπους με ασφάλεια στη Σελήνη, η κάψουλα Orion πέταξε πέρα από τη Σελήνη και επέστρεψε με ασφάλεια στη Γη μετά από 25 ημέρες. Το διαστημόπλοιο Orion της NASA προσθαλασσώθηκε στις 11 Δεκεμβρίου στον Ειρηνικό Ωκεανό σηματοδοτώντας το τέλος της επιχείρησης Artemis 1.

Τον Δεκέμβριο, μια ιαπωνική νεοφυής εκτόξευσε την πρώτη εμπορική σεληνάκατο (M1) η οποία αναμένεται να φτάσει στον προορισμό της τον ερχόμενο Απρίλιο. Το σκάφος προσεδάφισης θα μεταφέρει δύο ρόβερ, ένα για τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και ένα για την Ιαπωνική Υπηρεσία Αεροδιαστημικής Εξερεύνησης (JAXA).

Τον Αύγουστο, η Νότια Κορέα εκτόξευσε το σκάφος Korea Pathfinder Lunar Orbiter, γνωστό και ως Danuri, το οποίο αναμένεται να φτάσει στον προορισμό του τον ερχόμενο Ιανουάριο και να τεθεί σε τροχιά γύρω από τη Σελήνη για ένα χρόνο.

Το σκάφος DART εξέτρεψε έναν αστεροειδή από την πορεία του

Το σκάφος της αποστολής DART προσέκρουσε σκόπιμα στον Δίμορφο, τον δορυφόρο ενός μεγαλύτερου αστεροειδούς, του Διδύμου. Σύμφωνα με τη NASA, από την πρόσκρουση αυτή, η τροχιά του Δίμορφου μειώθηκε κατά 32 λεπτά.

Η αποστολή DART σηματοδότησε την πρώτη φορά που η ανθρωπότητα άλλαξε σκόπιμα την κίνηση ενός ουράνιου αντικειμένου στο διάστημα. Ούτε ο Δίμορφος ούτε ο Δίδυμος αποτελούν απειλή για τη Γη, αλλά το διπλό σύστημα αστεροειδών ήταν ο ιδανικός στόχος για να δοκιμαστεί η τεχνολογία εκτροπής. Η αποστολή αυτή θα επιτρέψει στην ανθρωπότητα να μάθει πώς μπορεί να προστατευθεί από μια ενδεχόμενη μελλοντική απειλή, εκτρέποντας τους αστεροειδείς από την πορεία τους.

Ανακαλύφθηκε η κοντινότερη στη Γη μαύρη τρύπα σε απόσταση 1.560 ετών φωτός

Τον Νοέμβριο, μια διεθνής ομάδα αστρονόμων ανακοίνωσε ότι ανακάλυψε σε απόσταση περίπου 1.560 ετών φωτός την κοντινότερη στη Γη μαύρη τρύπα, η οποία είναι πολύ πιο κοντά από την έως τώρα πλησιέστερη γνωστή μαύρη τρύπα.  Η ανακάλυψη έγινε με το διεθνές τηλεσκόπιο Gemini North στη Χαβάη, μετά από την αξιοποίηση στοιχείων από το διαστημικό παρατηρητήριο Gaia του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Διαστήματος (ESA).

(NASA)

Παρατηρώντας τον Ήλιο

Στις αρχές Φεβρουαρίου, το σκάφος Solar Orbiter του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Διαστήματος (ESA) ξεκίνησε το ταξίδι του προς τον Ήλιο για να φωτογραφήσει τις αχαρτογράφητες έως τώρα περιοχές του. ίναι η δεύτερη διαστημοσυσκευή που θα ρίξει περισσότερο φως στα μυστήρια του Ήλιου, παράλληλα με το σκάφος Parker Solar Probe της Αμερικανικής Διαστημικής Υπηρεσίας (NASA), το οποίο εκτοξεύθηκε πριν ενάμισι χρόνο και ήδη έχει τεθεί σε τροχιά γύρω από το άστρο μας. Τον Ιούλιο η NASA και η ESA έδωσαν στη δημοσιότητα τις πρώτες κοντινές φωτογραφίες του Ήλιου.

Παγκόσμιο ρεκόρ εκτόξευσης δορυφόρων από την SpaceX

Η εταιρεία κατέρριψε το δικό της ετήσιο ρεκόρ για τις περισσότερες εκτοξεύσεις σε ένα έτος, φτάνοντας τις 32 μέχρι τον Ιούλιο. Τη στιγμή που γράφεται αυτό το άρθρο, η εταιρεία έχει ολοκληρώσει 59 εκτοξεύσεις τους τελευταίους 12 μήνες. Ο διευθύνων σύμβουλος της SpaceX, Ίλον Μασκ, έγραψε στο Twitter ότι ελπίζει η εταιρεία να ξεπεράσει τις 100 εκτοξεύσεις το επόμενο έτος.

Ιάπωνας δισεκατομμυριούχος θα ταξιδέψει με την πρώτη ιδιωτική πτήση της SpaceX

Στις αρχές Δεκεμβρίου, ο Ιάπωνας δισεκατομμυριούχος επιχειρηματίας Yusaku Maezawa ανακοίνωσε το πλήρωμα που θα τον συντροφεύσει κατά τη διάρκεια της πρώτης ιδιωτικής πτήσης της SpaceX γύρω από τη Σελήνη.

Η πτήση είναι προγραμματισμένη για το επόμενο έτος και θα είναι το πρώτο ταξίδι ανθρώπου στη Σελήνη από το 1972. Το διαστημικό σκάφος θα κάνει έναν κύκλο γύρω από το φεγγάρι, πλησιάζοντας σε απόσταση 200 χιλιομέτρων από την επιφάνειά του. Το ταξίδι θα διαρκέσει οκτώ ημέρες.