Celera 500L: Το αεροπλάνο που θα μπορούσε να φέρει επανάσταση στην επιχειρηματική αεροπορία

Το αεροσκάφος Celera 500L συνδυάζει την πολυτέλεια και την ταχύτητα ενός ιδιωτικού τζετ, καταναλώνει καύσιμα όσο ένα αυτοκίνητο και έχει πολύ χαμηλό ωριαίο κόστος λειτουργίας. Δεν μοιάζει με κανένα άλλο αεροπλάνο εκεί έξω, κυρίως εξαιτίας της μοναδικής του αεροδυναμικής.

Το σχήμα του Celera έχει σχεδιαστεί για να μειώνει δραστικά την αντίσταση, επιτρέποντας στον αέρα να ρέει ομαλά πάνω στην επιφάνεια του αεροπλάνου. Αυτό σημαίνει ότι το αεροσκάφος απαιτεί λιγότερη ισχύ και ως εκ τούτου καίει λιγότερα καύσιμα.

«Αυτό μας δίνει τέσσερις έως πέντε φορές μεγαλύτερη απόδοση από άλλα αεροσκάφη με στροβιλοκινητήρες και επτά έως οκτώ φορές μεγαλύτερη απόδοση από τα τζετ αεροσκάφη», λέει ο Γουίλιαμ Όττο, διευθύνων σύμβουλος της Otto Aviation.

Σύμφωνα με την Otto Aviation, η πτήση με το Celera θα κοστίζει 328 δολάρια την ώρα σε σύγκριση με τα 2.100 δολάρια. Το αεροσκάφος θα μπορεί να φιλοξενήσει έξι επιβάτες, και θα μπορεί να αναπτύξει ταχύτητα 460 μίλια την ώρα (740 χλμ.) και εμβέλεια 4.500 μίλια (7.242 χλμ.).

Celera 500L: Το αεροπλάνο που θα μπορούσε να φέρει επανάσταση στην επιχειρηματική αεροπορία
(OTTO AVIATION)

Ομαλή ροή

Η ιδέα του Celera 500L ανήκει στον Γουίλιαμ Όττο, έναν βετεράνο της αεροδιαστημικής, ο οποίος θέλησε να σχεδιάσει ένα επαγγελματικό αεροσκάφος, πολύ φθηνότερο στη λειτουργία του από τις τρέχουσες επιλογές.

Ο Όττο κοίταξε τις μελέτες που είχε κάνει για τις τορπίλες, όταν προσπαθούσε να χωρέσει περισσότερες από αυτές σε ένα υποβρύχιο. Για να το πετύχει αυτό, μίκρυνε τους κινητήρες, δίνοντας στις τορπίλες ένα πιο αποδοτικό σχήμα που απαιτούσε λιγότερη ισχύ.

Το σχήμα του αεροσκάφους βασίστηκε στην έννοια που είναι γνωστή ως «στρωτή ροή».

Η στρωτή ροή συμβαίνει όταν ένα ρευστό – όπως ο αέρας – ρέει σε παράλληλα στρώματα, χωρίς να διακόπτεται- είναι το αντίθετο της τύρβης, η οποία συμβαίνει όταν η ροή είναι ανάμεικτη ή χαοτική. Το ωοειδές σχήμα του Celera 500L έχει σχεδιαστεί για να επιτυγχάνει στρωτή ροή στην επιφάνεια του αεροπλάνου.

Η εταιρεία αναφέρει ότι ο σχεδιασμός μειώνει κατά 59% την αντίσταση σε σύγκριση με άλλα αεροσκάφη παρόμοιου μεγέθους, με αποτέλεσμα την τεράστια εξοικονόμηση καυσίμων και τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου.

Αν όμως η στρωτή ροή λειτουργεί τόσο καλά, γιατί δεν σχεδιάζονται έτσι όλα τα αεροπλάνα;

«Για να διατηρήσετε τη στρωτή ροή πρέπει να δημιουργήσετε δομές που δεν κάμπτουν, δεν λυγίζουν και δεν παραμορφώνουν το σχήμα», εξηγεί ο Όττο. «Δεν θα μπορούσατε ποτέ να το κάνετε αυτό με μέταλλο, τα σύνθετα υλικά είναι πραγματικά ο μόνος τρόπος.

Ακόμη και μικρές, προσωρινές ατέλειες, όπως ο πάγος ή τα έντομα, μπορούν να επηρεάσουν τη στρωτή ροή, η οποία είναι πολύ δύσκολο να κλιμακωθεί στο μέγεθος ενός αεροσκάφους.

Celera 500L: Το αεροπλάνο που θα μπορούσε να φέρει επανάσταση στην επιχειρηματική αεροπορία
(OTTO AVIATION)

Ένας κινητήρας ντίζελ

Επειδή απαιτεί λιγότερη ισχύ χάρη στην στρωτή ροή, το Celera 500L είναι εξοπλισμένο με έναν πετρελαιοκινητήρα V12 στο πίσω μέρος, σχεδιασμένο από τον γερμανικό κατασκευαστή RED. «Ήταν ο πιο αποδοτικός κινητήρας αεροσκάφους που μπορούσαμε να βρούμε, για να ταιριάζει με το αποδοτικό αεροδυναμικό αμάξωμα», λέει ο Όττο.

Στο εγγύς μέλλον, ο πετρελαιοκινητήρας θα μπορούσε να αντικατασταθεί με έναν ηλεκτρικό ή υδρογονοκινητήρα, ώστε το αεροπλάνο να μην εκπέμπει εκπομπές ρύπων.

«Προς το παρόν έχουμε μειώσει τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα κατά 80% σε σχέση με τα ανταγωνιστικά αεροσκάφη και είμαστε καλύτεροι από τις αεροπορικές εταιρείες που πληρούν τις απαιτήσεις για τις εκπομπές του 2030-2050», προσθέτει.

Το Celera 500L πέταξε για πρώτη φορά το 2018 και έκτοτε έχει ολοκληρώσει περίπου 50 δοκιμαστικές πτήσεις. Μέχρι στιγμής έχει φτάσει μόνο σε τελική ταχύτητα περίπου 289 χλμ. την ώρα και σε υψόμετρο 5.181 μέτρων. Ωστόσο μια άλλη έκδοση του κινητήρα, που θα εγκατασταθεί σύντομα, θα επιτρέψει μεγαλύτερες ταχύτητες και υψόμετρα.

Κάποια στιγμή θα προστεθούν παράθυρα στην άτρακτο, καθώς προς το παρόν δεν υπάρχουν. Ο Όττο πιστεύει ότι το αεροπλάνο θα βγει τελικά στην αγορά μέχρι το 2025.

«Μιλάμε με πιθανούς συνεργάτες και φορείς εκμετάλλευσης σε όλο τον κόσμο. Το αεροσκάφος έχει προσελκύσει το ενδιαφέρον πολλών και εκτιμούμε ότι το κοινό γι’ αυτό είναι περίπου 100 φορές μεγαλύτερο από την τρέχουσα αγορά της ιδιωτικής αεροπορίας», λέει ο Όττο.

Μεγαλύτερα μοντέλα

Λόγω του σχήματος του αεροσκάφους, η καμπίνα του είναι πιο ευρύχωρη από εκείνη αντίστοιχων αεροσκαφών όπως το Pilatus PC-12 ή το Beechcraft King Air. Η καμπίνα είναι αρκετά ψηλή (187 εκατ.), ώστε να μπορείτε να περπατήσετε μέσα στο αεροπλάνο. Είναι πραγματικά στο ίδιο επίπεδο με ένα μεσαίου μεγέθους business jet, λέει ο ιδρυτής της εταιρείας.

Η αντισυμβατική εμφάνιση του αεροσκάφους ωστόσο, θα μπορούσε να αποτελέσει τροχοπέδη για ορισμένους πελάτες.

«Αυτό μπορεί να μην αρέσει στα στελέχη των επιχειρήσεων που πετούν με τα Gulfstreams τους, αλλά υπάρχει ένα πολύ μεγάλο κοινό ανθρώπων που είναι απογοητευμένοι με τις εμπορικές αεροπορικές εταιρείες, την ασφάλεια των αεροδρομίων, την αναμονή στις ουρές και το πόσο καιρό διαρκούν όλα αυτά», εξηγεί ο Όττο.

Αρχικά, το αεροπλάνο θα πωλείται σε ιδιώτες πελάτες – σε τιμή που προσεγγίζει τα 5 εκατομμύρια δολάρια – αλλά υπάρχουν σχέδια για δύο μεγαλύτερα μοντέλα που θα μπορούν να φιλοξενήσουν έως 19 και 40 επιβάτες αντίστοιχα.

Το Celera, ωστόσο, έχει μακρύ δρόμο μπροστά του πριν από αυτό, ο οποίος περιλαμβάνει χρόνια δοκιμαστικών πτήσεων και πλήρη πιστοποίηση του αεροσκάφους. Το πιο σημαντικό, περιλαμβάνει την εκπλήρωση μιας εντυπωσιακής σειράς υποσχέσεων.

Σύμφωνα με τον Ρίτσαρντ Αμπουλάφια, αναλυτή αερομεταφορών στην Teal Group, η Otto Aviation προβάλλει πολύ μεγάλες αξιώσεις όσον αφορά τις επιδόσεις του αεροσκάφους.

«Όλα αυτά ακούγονται εξαιρετικά ελπιδοφόρα, αλλά και ίσως υπερβολικά ελπιδοφόρα», λέει ο αναλυτής. «Δεδομένου του συνδυασμού της εμβέλειας, της ταχύτητας, της χωρητικότητας και ενός κινητήρα πολύ χαμηλής ισχύος, νομίζω ότι πρέπει απλώς να αποδείξουν ότι όλο αυτό λειτουργεί», προσθέτει.

ΠΗΓΗ: CNN 

Όλες οι Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο,  στο ertnews.gr
Διάβασε όλες τις ειδήσεις μας στο Google
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
Ακολούθησε μας στο Twitter
Κάνε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube
Προσοχή! Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των πληροφοριών του παραπάνω άρθρου (όχι αυτολεξεί) ή μέρους αυτών μόνο αν:
– Αναφέρεται ως πηγή το ertnews.gr στο σημείο όπου γίνεται η αναφορά.
– Στο τέλος του άρθρου ως Πηγή
– Σε ένα από τα δύο σημεία να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος