Αστρονόμοι εντόπισαν νέο εξωπλανήτη με τετραήμερο έτος

Αστρονόμοι ανακάλυψαν έναν εξωπλανήτη, σχεδόν 600 έτη φωτός μακριά από τη Γη, ο εξωπλανήτης που είναι γνωστός ως WASP-62b είναι ένας καυτός Δίας, και παρά το γεγονός ότι είναι ένας αέριος γίγαντας, η ατμόσφαιρά του είναι εντελώς ασυννέφιαστη, σύμφωνα με μελέτη που δημοσιεύθηκε στο “Astrophysical Journal Letters“.

Σύμφωνα με άρθρο του Gizmodo, μια ομάδα στο Κέντρο Αστροφυσικής του Χάρβαρντ και του Smithsonian, εντόπισε έναν αέριο γίγαντα, ο οποίος βρίσκεται σε μια εξαιρετικά κοντινή τροχιά 4,5 ημερών, καθιστώντας τον έναν «καυτό Δία» ο οποίος όμως δεν έχει σύννεφα.

Ο όρος Καυτός Δίας ή θερμός Δίας αναφέρεται στην  κατηγορία μεγάλων πλανητών με μάζα περίπου όσο αυτή του πλανήτη Δία, οι οποίοι όμως είναι πολύ πιο θερμοί διότι βρίσκονται σε πολύ κοντινή απόσταση από το άστρο τους και συνεπώς η τροχιακή τους περίοδος διαρκεί μερικές ημέρες ή εβδομάδες. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, ένα έτος στον WASP-62b διαρκεί τέσσερις μήνες.

Είναι η δεύτερη φορά που κάποιοι ερευνητές εντοπίζουν έναν εξωπλανήτη χωρίς σύννεφα καθώς είναι σπάνιοι στο σύνολό τους, λιγότερο από 7%. Οι επιστήμονες εντόπισαν για πρώτη φορά τον WASP-62b το 2012, αλλά ξεκίνησαν να μελετούν την ατμόσφαιρά του σχετικά πρόσφατα.

«Δεν μπορούμε να δούμε αυτούς τους πλανήτες καθαρά. Είναι σαν να βλέπεις μια πεταλούδα δίπλα σε έναν φανό δρόμου», δήλωσε στο Gizmodo ο Munazza Alam, αστρονόμος στο Κέντρο Αστροφυσικής του Χάρβαρντ- Smithsonian και επικεφαλής συγγραφέας της μελέτης.

«Συλλέγουμε όλες αυτές τις πληροφορίες σχετικά με την ατμόσφαιρα του πλανήτη από παρατηρήσεις φωτός, που σημαίνει ότι βλέπουμε το φως τόσο από το άστρο του όσο και από τον ίδιο τον πλανήτη».

Η ομάδα εξέτασε φασματοσκοπικά δεδομένα που συγκέντρωσε το Διαστημικό Τηλεσκόπιο Hubble και αναζήτησαν ποσότητες καλίου και νατρίου στην ατμόσφαιρα. Αν και δεν εντόπισαν την ύπαρξη καλίου, βρήκαν τεράστιες ποσότητες νατρίου, το οποίο δεν θα ήταν ορατό εάν υπήρχαν σύννεφα στην ατμόσφαιρα του πλανήτη.

Τα αποτελέσματα καθιστούν τον WASP-62b τον πρώτο καυτό Δία με ατμόσφαιρα χωρίς σύννεφα και τον δεύτερο εξωπλανήτη με τόσο καθαρή ατμόσφαιρα, μετά από έναν καυτό Κρόνο (WASP-96b) που εντοπίστηκε το 2018.

Η ομάδα ελπίζει ότι το διαστημικό τηλεσκόπιο James Webb θα δώσει πιο αναλυτικά και ακριβή στοιχεία για την περαιτέρω μελέτη του πλανήτη. Αυτές οι πληροφορίες με τη σειρά τους, θα μπορούσαν να βοηθήσουν τους επιστήμονες να κατανοήσουν πώς σχηματίστηκαν αυτοί οι πλανήτες και αν είχαν διαφορές με εκείνους που είχαν σύννεφα. Αν και αυτό το είδος εξωπλανήτη είναι ασυνήθιστο, μπορεί να αλλάξει τα δεδομένα για τους πλανήτες στο σύνολό του.

ΠΗΓΗ: Gizmodo, Engadget