Αρχαία τσίχλα ρίχνει φως στη διατροφή των εφήβων της Λίθινης Εποχής

Ίχνη DNA που βρέθηκαν σε κομμάτια ρητίνης αποκαλύπτουν ότι πριν από 10.000 χρόνια οι έφηβοι έτρωγαν πέστροφες και φουντούκια.

Το DNA από ένα είδος τσίχλας που μασούσαν οι έφηβοι στη Σουηδία πριν από 10.000 χρόνια ρίχνει νέο φως στη διατροφή και τη στοματική υγεία των ανθρώπων της Λίθινης Εποχής, σύμφωνα με νέα μελέτη.

Οι τσίχλες είναι φτιαγμένες από κομμάτια φλοιού σημύδας, μιας μαύρης ρητίνης που μοιάζει με πίσσα, και φέρουν ευδιάκριτα σημάδια δοντιών. Ανακαλύφθηκαν πριν από 30 χρόνια στον αρχαιολογικό χώρο Huseby Klev, ο οποίος βρίσκεται βόρεια του Γκέτεμποργκ στη δυτική Σουηδία. Ο συγκεκριμένος αρχαιολογικός χώρος είναι ένας από τους παλαιότερους της χώρας με ανθρώπινα απολιθώματα, ο οποίος χρονολογείται πριν από 9.700 χρόνια.

Οι κυνηγοί-τροφοσυλλέκτες πιθανότατα μασούσαν τη ρητίνη για να τη χρησιμοποιήσουν ως κόλλα για τη συναρμολόγηση εργαλείων και όπλων, δήλωσε ο Άντερς Γκέτερστρομ, συν-συγγραφέας της μελέτης που δημοσιεύθηκε στο «Scientific Reports».

«Αυτή είναι η πιο πιθανή υπόθεση – μπορεί να τις μασούσαν απλώς επειδή τους άρεσαν ή επειδή πίστευαν ότι είχαν κάποιο φαρμακευτικές ιδιότητες», πρόσθεσε.

«Βρέθηκαν αρκετές τσίχλες [δείγματα] τις οποίες μασούσαν τόσο οι άνδρες όσο και οι γυναίκες. Οι περισσότερες από αυτές φαίνεται να έχουν μασηθεί από εφήβους», συμπλήρωσε ο ερευνητής.

Προηγούμενες μελέτες είχαν απομονώσει DNA τριών ανθρώπων από την ρητίνη. Στη νέα μελέτη, ο Γκέτερστρομ και μια ομάδα παλαιοντολόγων από το Πανεπιστήμιο της Στοκχόλμης κατάφεραν να προσδιορίσουν, μέσω DNA που βρέθηκε στην τσίχλα, ότι η διατροφή των εφήβων της λίθινης εποχής περιλάμβανε ελάφια, πέστροφες και φουντούκια. Ανιχνεύθηκαν επίσης ίχνη μήλου, πάπιας και αλεπούς.

«Αν εξετάσουμε ένα ανθρώπινο οστό, τότε θα εξάγουμε ανθρώπινο DNA. Εάν εξετάσουμε δόντια θα εξάγουμε λίγο περισσότερο. Αλλά εδώ θα εξάγουμε DNA από αυτό που μασούσαν», εξήγησε ο Γκέτερστρομ.

Επιπλέον, σε ένα κομμάτι τσίχλας που είχε μασήσει μια έφηβη, οι ερευνητές βρήκαν έναν αριθμό βακτηρίων που υποδεικνύουν ότι έπασχε από περιοδοντίτιδα, μια σοβαρή μόλυνση των ούλων.

«Μάλλον άρχισε να χάνει τα δόντια της αφού μάσησε αυτή την τσίχλα. Θα πρέπει επίσης να πονούσε», σημείωσε ο ερευνητής. «Έχουμε το αποτύπωμα από το στόμα της εφήβης που τη μάσησε πριν από χιλιάδες χρόνια. Αν θέλετε να το δείτε φιλοσοφικά, αυτή η τσίχλα συνδέει τα αντικείμενα, το DNA και τους ανθρώπους», κατέληξε ο ερευνητής.

ΠΗΓΗ: Guardian