Απόλυτη αποκωδικοποίηση του DNA της ελιάς

Ομάδα Ισπανών επιστημόνων κατάφερε να αλληλουχίσει για πρώτη φορά το πλήρες γονιδίωμα του δέντρου της ελιάς.

Έως σήμερα, το γονιδίωμα της ελιάς (Olea europaea), που περιέχει πάνω από 56.300 γονίδια, ήταν άγνωστο στην ολότητά του, παρόλο που ορίζει τις διαφορές ανάμεσα στις ποικιλίες, στα μεγέθη και στη γεύση των καρπών, τη διάρκεια ζωής των δέντρων (η οποία μπορεί να φτάσει έως τα 4.000 χρόνια!) και την ικανότητά τους να προσαρμόζονται σε ξηρά περιβάλλοντα.

Στη σχετική έρευνα που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό GigaScience, οι ερευνητές αναφέρουν ότι η αποκωδικοποίηση των γενετικών μυστικών της ελιάς θα βοηθήσει στην ανάπτυξη ποικιλιών πιο ανθεκτικών στα βακτήρια, στους μύκητες και στην κλιματική αλλαγή, και πιθανώς στην παραγωγή ελιάς και λαδιού υψηλότερης ποιότητας.

Η ελιά είναι από τα πρώτα δέντρα που καλλιεργήθηκαν στην ιστορία της ανθρωπότητας, πριν από περίπου 6.000 χρόνια μια διαδικασία που ξεκίνησε στην ανατολική Μεσόγειο και μετά επεκτάθηκε προς τα δυτικά.

Σήμερα, αποτελεί εμβληματικό φυτό όλης της Μεσογείου, έχοντας ζωτική σημασία για την αγροτική οικονομία της Ελλάδας, της Ισπανίας, της Ιταλίας και της Πορτογαλίας, ενώ συναντώνται σχεδόν 1.000 ποικιλίες ελιάς.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ