Ανακαλύφθηκε το απολίθωμα του φερόμενου ως μεγαλύτερου εντόμου που έχει ζήσει ποτέ

Το απολίθωμα ενός γιγάντιου μυριάποδου, που βρέθηκε σε μια παραλία στη βόρεια Αγγλία, θεωρείται «το μεγαλύτερο έντομο που έζησε ποτέ», λένε παλαιοντολόγοι που επικαλείται το CNN.

Το απολίθωμα ανακαλύφθηκε τον Ιανουάριο του 2018 σε ένα κομμάτι ψαμμίτη που είχε πέσει από βράχο στην παραλία στον κόλπο Howick στο Northumberland. Ο βράχος ράγισε, αποκαλύπτοντας το απολίθωμα.

«Ήταν μια σύμπτωση», είπε ο Νιλ Ντέιβις, λέκτορας ιζηματογενούς γεωλογίας στο τμήμα επιστημών της γης του Πανεπιστημίου του Κέμπριτζ.

«Ήταν μια απίστευτα ενδιαφέρουσα ανακάλυψη, αλλά το απολίθωμα είναι τόσο μεγάλο που χρειάστηκαν τέσσερις από εμάς για να το μεταφέρουμε στον βράχο», πρόσθεσε ο Davies.

Τα απολιθωμένα υπολείμματα του πλάσματος, που ονομάζονται Arthropleura, χρονολογούνται από την περίοδο του ανθρακοφόρου, περίπου 326 εκατομμύρια χρόνια πριν. Με άλλα λόγια, πάνω από 100 εκατομμύρια χρόνια πριν από την εμφάνιση των δεινοσαύρων.

Υπολογίζεται ότι το πλάσμα είχε 55 εκατοστά πλάτος και μήκος έως 2,63 μέτρα, βάρος 50 κιλά. Είναι επομένως το μεγαλύτερο ασπόνδυλο που είναι γνωστό μέχρι σήμερα, ακόμη μεγαλύτερο από τους αρχαίους θαλάσσιους σκορπιούς που είχαν προηγουμένως αυτόν τον τίτλο, ανέφεραν οι ερευνητές σε μια δήλωση.

«Αυτό είναι σίγουρα το μεγαλύτερο έντομο που έχει ζήσει ποτέ», είπε ο Davies.

Είναι το τρίτο απολίθωμα αρθροπλεύρας που ανακαλύφθηκε ποτέ. Τα άλλα δύο βρέθηκαν στη Γερμανία, αλλά ήταν πολύ μικρότερα από το δείγμα που ανακαλύφθηκε πρόσφατα.

Οι ερευνητές πιστεύουν ότι ο απολιθωμένος σκελετός είναι πιθανώς ένα κατάφυτο τμήμα του εξωσκελετού που ήταν γεμάτο με άμμο και έτσι διατηρήθηκε.

«Η εύρεση αυτών των τεράστιων απολιθωμάτων μυριάποδων είναι σπάνια, γιατί αφού πεθάνουν, το σώμα τους διαλύεται, επομένως το απολίθωμα είναι πιθανό να είναι ένα καμένο κέλυφος που το ζώο πέταξε καθώς μεγάλωνε», είπε ο Ντέιβις.

«Δεν έχουμε βρει ακόμη ένα απολιθωμένο κεφάλι, επομένως είναι δύσκολο να γνωρίζουμε τα πάντα για αυτά τα πλάσματα», πρόσθεσε.

Το αρθροπλεύρας επέζησε για περίπου 45 εκατομμύρια χρόνια. Δεν είναι γνωστό ακριβώς γιατί εξαφανίστηκε. Πιθανώς λόγω της κλιματικής αλλαγής ή της εμφάνισης ερπετών, τα οποία έχουν κυριαρχήσει στον ίδιο τύπο οικοτόπου.

Το απολίθωμα θα εκτεθεί στο Μουσείο Sedgwick στο Cambridge της Αγγλίας το 2022.

Πηγή: Journal of the Geological Society