Ανακαλύφθηκαν τα αρχαιότερα φυτικά απολιθώματα

Το αρχαιότερο απολίθωμα φυτικής μορφής, ηλικίας 1,6 δισεκατομμυρίων ετών, ανακάλυψαν Σουηδοί επιστήμονες στην Ινδία. Η ανακάλυψη αυτή ενισχύει την πεποίθηση ότι η πολυκυτταρική ζωή αναπτύχθηκε στον πλανήτη πολύ νωρίτερα από ότι νομίζαμε.

Οι ερευνητές του Σουηδικού Μουσείου Φυσικής Ιστορίας με επικεφαλής τον καθηγητή παλαιοζωολογίας Στέφαν Μπένγκστον, οι οποίοι δημοσίευσαν την ερευνά τους στο περιοδικό βιολογίας «PLoS Biology», ανακάλυψαν σε ιζηματογενή πετρώματα στην περιοχή Τσιτρακούτ, δυο είδη καλοδιατηρημένων απολιθωμάτων, τα οποία πιθανότητα προέρχονται από ερυθρά φύκη.

«Δεν μπορεί κανείς να είναι 100% σίγουρος με υλικό τόσο παλιό, καθώς δεν έχει διασωθεί DNA, αλλά η μορφολογία και η δομή δείχνουν ότι πρόκειται για ερυθρά φύκη», δήλωσε ο Στέφαν Μπένγκστον.

Η αρχαιότερη μορφή ζωής στον πλανήτη χρονολογείται πριν από 3,5 δισεκατομμύρια χρόνια, όμως πρόκειται για μονοκύτταρους μικροοργανισμούς χωρίς κυτταρικό πυρήνα. Οι πολυκύτταροι ευκαρυωτικοί οργανισμοί (με πυρήνα), εμφανίστηκαν στην Γη πριν από 600 εκατομμύρια χρόνια.

Άγνωστη παραμένει μέχρι τώρα η κατάσταση στο χρονικό διάστημα όσο αφορά πρώιμους πολυκύτταρους ευκαρυωτικούς οργανισμούς, καθώς οι ανακαλύψεις μέχρι τώρα δεν βγάζουν ένα σίγουρο συμπέρασμα. Μέχρι σήμερα, τα αρχαιότερα γνωστά απολιθώματα ερυθρών φυκών ήταν ηλικίας 1,2 δισεκατομμυρίων ετών.

Τα ινδικά απολιθωμένα ινδικά φύκη βρέθηκαν ενσωματωμένα σε απολιθώματα στρωματολίθων, ενός είδους κυανοβακτηρίων. Τα κυανοβακτήρια είναι απλούστεροι προκαρυωτικοί οργανισμοί, διαφορετικοί από τα φύκη.

Επιμέλεια: Αναστάσιος Βλάχος