Ανακαλύφθηκαν 20.000 αρχαία ηφαίστεια στο βυθό των ωκεανών

Στους πυθμένες των ωκεανών βρίσκονται ανεξερεύνητα υποθαλάσσια βουνά που σχηματίστηκαν από ηφαιστειακή δραστηριότητα. Καθώς μόνο το 1/4 του βυθού έχει χαρτογραφηθεί μέχρι σήμερα, αυτά τα ηφαίστεια μπορούν να θέσουν σε κίνδυνο ανυποψίαστα υποβρύχια.

Τώρα, μια ομάδα επιστημόνων με επικεφαλής την γεωεπιστήμονα Τζούλι Γκεβοργκιάν του Ινστιτούτου Ωκεανογραφίας Scripps στην Καλιφόρνια, ανακάλυψε περισσότερα από 19.000 νέα υποθαλάσσια ηφαίστεια χρησιμοποιώντας δορυφορικά δεδομένα.

Τα ηφαίστεια μπορούν να φτάσουν σε ύψος από 3 έως 10 χιλιόμετρα από τον πυθμένα της θάλασσας. Εντοπίζονται εύκολα από τα σόναρ, αλλά μόνο αν ένα πλοίο τύχει να περάσει από πάνω τους. Τα μικρότερα ηφαίστεια μικρότερα των 2 χιλιομέτρων είναι πιο δύσκολο να εντοπιστούν, αν και τείνουν να σχηματίζονται κοντά σε μεσοωκεάνιες κορυφογραμμές όπου το μάγμα ωθείται μέσα από τον λεπτό και σπασμένο φλοιό της Γης. Την τελευταία δεκαετία περίπου, οι επιστήμονες έχουν στραφεί στα δορυφορικά δεδομένα για να εντοπίσουν και να χαρτογραφήσουν τα υποθαλάσσια ηφαίστεια.

Οι επιστήμονες εντόπισαν 19.325 νέα υποθαλάσσια ηφαίστεια, φέρνοντας τον συνολικό αριθμό τους στα 43.454. Τα περισσότερα ήταν ψηλότερα από 700 μέτρα, ενώ το μικρότερο είχε ύψος μόλις 421 μέτρα. Οι ερευνητές εκτιμούν πως υπάρχουν χιλιάδες ακόμη υποθαλάσσια ηφαίστεια στους ωκεανούς.

Επιστήμονες που δεν συμμετείχαν στη μελέτη είπαν ότι τα ευρήματα θα μπορούσαν να δώσουν νέα στοιχεία για την τεκτονική των πλακών, την ηφαιστειότητα και τις κινήσεις των ωκεάνιων ρευμάτων και της θαλάσσιας ζωής σε τεράστιες περιοχές του ωκεανού που δεν έχουν χαρτογραφηθεί.

Η μελέτη δημοσιεύθηκε στο περιοδικό «Earth and Space Science».

ΠΗΓΗ: Science Alert