Έπιπλα, αρχιτεκτονική, μόδα: τρεις σχεδιαστές εξηγούν πώς η τεχνητή νοημοσύνη αλλάζει τα πάντα

Ο σχεδιασμός είναι τόσο τέχνη όσο και επιστήμη. Η μορφή του κάθε σχεδίου και η λειτουργία του πρέπει να συνυπάρχουν. Έτσι, όσον αφορά τη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης, τομείς όπως η μόδα, η αρχιεκτονική και η διακόσμηση εσωτερικών χώρων βρίσκονται σε σταυροδρόμι.

Για όσους βλέπουν τον σχεδιασμό ως μια δημιουργική προσπάθεια, η τεχνητή νοημοσύνη φαίνεται να υπονομεύει το ανθρώπινο ταλέντο. Αλλά για όσους επιδιώκουν να βελτιώσουν την αποδοτικότητα, η τεχνολογία μπορεί να συμβάλλει στην ενίσχυση της δημιουργικής διαδικασίας.

Ανεξάρτητα από το αν, ή σε ποιο βαθμό, οι σχεδιαστές πρέπει να υιοθετήσουν τη γενετική τεχνητή νοημοσύνη, ένα είναι σίγουρο: έχει τεράστιο αντίκτυπο στο δομημένο περιβάλλον, στα προϊόντα στα ράφια μας και στα ρούχα στη ντουλάπα μας.

Παρακάτω, τρεις από τους πρώτους χρήστες τεχνητής νοημοσύνης στο σχεδιασμό, μιλούν για τις εμπειρίες τους με την τεχνολογία και πώς αυτή μεταμορφώνει τις πρακτικές τους.

Φιλίπ Σταρκ, σχεδιαστής βιομηχανικών προϊόντων

Το 2019, η «καρέκλα AI» του Φιλίπ Σταρκ, έγινε το πρώτο μαζικά παραγόμενο βιομηχανικό έπιπλο που δημιουργήθηκε με τη βοήθεια της τεχνητής νοημοσύνης. Σε συνεργασία με την ιταλική εταιρεία επίπλων Kartell, ο Σταρκ λανσάρισε τη σειρά κατά τη διάρκεια της Εβδομάδας Σχεδιασμού του Μιλάνου. Άρχισε να πωλείται την ίδια χρονιά.

Η ιστορία της καρέκλας ξεκινά το 2017, όταν ο δημιουργός αποφάσισε να πειραματιστεί με την τεχνητή νοημοσύνη, θέλοντας να ξεφύγει από τις ανθρώπινες, πολιτισμικές και αισθητικές επιρροές. Σε συνεργασία με την Autodesk, μια από τις πρώτες εταιρείες λογισμικού γενετικού σχεδιασμού, έθεσε στο σύστημα μια απλή ερώτηση: «Μπορείς να με βοηθήσεις να ξεκουράσω το σώμα μου χρησιμοποιώντας ελάχιστη ύλη και ενέργεια;».

Για περισσότερα από δύο χρόνια, η τεχνητή νοημοσύνη δυσκολευόταν να καταλήξει σε λύση, με συνεχείς δοκιμές και διορθώσεις. Τελικά, μέσα από μια νέα κατεύθυνση που έδωσαν οι μηχανικοί, το πρόγραμμα μπόρεσε να συνθέσει ένα πρωτότυπο σχέδιο. Μέσα σε λίγα λεπτά, παρήγαγε την πρώτη μορφή της καρέκλας, αποτέλεσμα μιας διαδικασίας που έσπασε τα όρια ανάμεσα στην ανθρώπινη δημιουργικότητα και τον υπολογιστικό σχεδιασμό.

Η τεχνητή νοημοσύνη είναι, εξ ορισμού, τεχνητή. Είναι ένα εργαλείο που μπορεί να εξοικονομεί χρόνο και να συνδέει μια τεράστια μάζα πληροφοριών. Έχει αλλάξει τον τρόπο εργασίας των σχεδιαστών, αλλά εξακολουθεί να είναι μια δύναμη χωρίς καρδιά ή μυαλό, χωρίς συναισθήματα. Αν και είναι απίστευτα έξυπνη και όλο και πιο αυτόνομη, παραμένει ριζωμένη σε αυτό που προγραμματίζουν οι σχεδιαστές, σε αυτό που επιλέγουν για αυτή.

Ο Σταρκ συνεχίζει να έχει αμφιβολίες για το επίπεδο δημιουργικότητας που μπορεί να παράγει ή να αναπαράγει η τεχνητή νοημοσύνη. «Η πραγματική δημιουργικότητα έχει κάτι μαγικό και ποιητικό, το οποίο πιστεύω ότι εξακολουθεί να είναι προνόμιο του ανθρώπινου υποσυνείδητου», λέει.

«Προς το παρόν, αν και η τεχνητή νοημοσύνη είναι επαναστατική, αποτελεί μέσο για την επίτευξη ενός σκοπού, όχι σκοπό από μόνη της. Είναι ένα ακόμη εργαλείο. Θα συμβούλευα τους σχεδιαστές να προσέχουν τις παγίδες και, πάνω απ’ όλα, να παραμείνουν πιστοί στο όραμά τους, να αναπτύξουν το υποσυνείδητό τους και να πιστεύουν στις ιδέες τους. Τότε, και μόνο τότε, θα πρέπει να αφήσουν την τεχνητή νοημοσύνη να τους βοηθήσει λίγο. Τουλάχιστον, για την ώρα», προσθέτει.

Έπιπλα, αρχιτεκτονική, μόδα: τρεις σχεδιαστές εξηγούν πώς η τεχνητή νοημοσύνη αλλάζει τα πάντα
(AP Photo/Antonio Calanni)

Νόρμα Καμάλι, σχεδιάστρια μόδας

Η Νόρμα Καμάλι ήταν πάντα πολύ περίεργη για την τεχνολογία. Άρχισε να νιώθει άνετα με τη χρήση υπολογιστών από τη δεκαετία του 1960, όταν, εργαζόμενη στη Northwest Orient Airlines, βρισκόταν όλη μέρα μπροστά από έναν υπολογιστή UNIVAC.

Πριν από μερικά χρόνια, η Καμάλι σκέφτηκε να δημιουργήσει ένα αρχείο τεχνητής νοημοσύνης, το οποίο θα παρέτεινε τη ζωή της μάρκας της μετά τον θάνατό της. Η σχεδιάστρια πήρε αυτή την ιδέα σε μία συνάντηση στο Αμπού Ντάμπι, όπου κάποιος παρουσίαζε έναν ιστότοπο ηλεκτρονικού εμπορίου που λειτουργούσε, σχεδιάζονταν και προωθούνταν από τεχνητή νοημοσύνη. Τότε, ένας επιστήμονας τη ρώτησε αν μπορούσαν να «κάνουν λήψη του μυαλού της». Αυτή η ιδέα την εξέπληξε.

«Έχω ένα αρχείο μόδας, που καλύπτει την 57χρονη καριέρα μου, το οποίο είναι εξαιρετικά πολύτιμο για την εταιρεία μου», λέει. «Όταν ο Κάρλ Λάγκερφελντ προσλήφθηκε από τη Chanel, αναδιαμόρφωσε το αρχείο της εταιρείας. Του έδωσε νέα ζωή. Σκέφτηκα ότι η τεχνητή νοημοσύνη θα μπορούσε να κάνει το ίδιο για μένα.»

Παρακολούθησε ένα μάθημα στο Τεχνολογικό Ινστιτούτο της Μασαχουσέτης σχετικά με τη τεχνητή νοημοσύνη, το οποίο, όπως η ίδια παραδέχεται, ήταν πολύ πιο πάνω από τις δυνατότητές της. Όμως, επέμενε και σήμερα, χρησιμοποιεί ένα πρόγραμμα τεχνητής νοημοσύνης που έχει κατηγοριοποιήσει το αρχείο της με βάση στοιχεία όπως γραμμές, ντεκολτέ και σιλουέτες. Όταν δίνει μια οδηγία, η τεχνητή νοημοσύνη αναζητά παλαιότερα σχέδια και προτείνει νέες εκδοχές που ταιριάζουν με την αισθητική της μάρκας της. Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα ήταν η επανεξέταση ενός διάσημου φορέματος με ρίγες: ενώ η ίδια δυσκολευόταν να φανταστεί νέα παραλλαγή, η τεχνητή νοημοσύνη πρότεινε φρέσκες λύσεις, όπως αλλαγές στο μοτίβο ή νέα κοψίματα. Το αποτέλεσμα ήταν μια συλλογή με σχέδια τόσο δικά της όσο και της τεχνητής νοημοσύνης, που πωλήθηκαν το ίδιο καλά, ανεξάρτητα από την προέλευση.

Η βασική διαφορά, όπως σημειώνει, είναι ότι η τεχνητή νοημοσύνη δεν κουβαλά συναισθηματικά βάρη απέναντι σε ένα παλιό σχέδιο και μπορεί να το επαναπροσδιορίσει ελεύθερα, ανοίγοντας δρόμο για καινοτομία.

«Αν και συμφωνώ με πολλά από τα επιχειρήματα κατά της τεχνητής νοημοσύνης, όπως το ότι θα αντικαταστήσει ανθρώπινες εργασίες και θα πάρει τις θέσεις εργασίας. Πιστεύω, επίσης ότι θα δημιουργήσει νέες θέσεις εργασίας, έναν νέο κόσμο και έναν νέο τρόπο ζωής», λέει η Καμάλι.

«Εξακολουθώ να σχεδιάζω, εξακολουθώ να φτιάχνω μοτίβα, εξακολουθώ να χρησιμοποιώ πραγματικά μοντέλα. Όλα αυτά είναι μέρος της διαδικασίας. Αλλά δεν μπορώ να φανταστώ να μην απολαμβάνω αυτή τη νέα ευκαιρία.»

Έπιπλα, αρχιτεκτονική, μόδα: τρεις σχεδιαστές εξηγούν πώς η τεχνητή νοημοσύνη αλλάζει τα πάντα
(AP Photo/Mary Altaffer)

Τιμ Φου, αρχιτέκτονας

Πολλοί σκέφτονται την τεχνητή νοημοσύνη με επιφανειακό τρόπο. Όμως στην αρχιτεκτονική, η βοήθεια που μπορεί να προσφέρει είναι πολυδιάστατη.

Η εταιρεία του Φου, Tim Fu Studio, έχει αναπτύξει εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης για αρχιτεκτονική και χωρική βελτιστοποίηση. Οι αρχιτέκτονες περιγράφουν τους παράγοντες που επηρεάζουν τα σχέδιά μας και αφήνουν την τεχνητή νοημοσύνη να εξερευνήσει διαφορετικές διαμορφώσεις με βάση αυτούς τους παραμέτρους. Οι αλγόριθμοι συνεχίζουν να δοκιμάζουν επιλογές, οι οποίες γίνονται όλο και καλύτερες. Τότε, οι αρχιτέκτονες επιλέγουν όποια τους αρέσει περισσότερο.

Πρόσφατα, ο Φου και η ομάδα του παρουσίασαν τα σχέδια για ένα νέο θέρετρο στη λίμνη Μπλεντ της Σλοβενίας, το οποίο περιλαμβάνει επτά πολυτελείς βίλες. «Πιστεύουμε ότι αυτό είναι το πρώτο αρχιτεκτονικό έργο στον κόσμο που έχει σχεδιαστεί εξ ολοκλήρου με τη χρήση τεχνητής νοημοσύνης».

Χρησιμοποίησαν τα εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης για τις κατόψεις, δίνοντας επίσης εντολή για ανάλυση μιας βάσης δεδομένων εικόνων της αρχιτεκτονικής της περιοχής, προκειμένου να δημιουργήσει σχεδιαστικές ιδέες που να εναρμονίζονται με την τοπική κληρονομιά και το στυλ. Τα αποτελέσματα που προέκυψαν τους βοήθησαν να επαναπροσδιορίσουν τα παραδοσιακά σλοβενικά σχεδιαστικά μοτίβα.

Σύμφωνα με τον ίδιο, οι αρχιτέκτονες δεν προσαρμόζονται εύκολα σε οτιδήποτε απειλεί τη δημιουργική τους ικανότητα. Είναι πολύ δύσκολο να αφήσεις το εγώ σου στην άκρη και να συνειδητοποιήσεις ότι «υπάρχουν πτυχές της δουλειάς μου που επιτυγχάνονται καλύτερα από τις μηχανές».

«Η τεχνητή νοημοσύνη επιτυγχάνει την εργασία μας. Η παράδοσή μας είναι καλύτερη, η ποιότητά μας είναι καλύτερη. Το AI δεν θα μας αντικαταστήσει, παραμόνο θα μας βοηθήσει».

Όπως συμβαίνει με κάθε επανάσταση, οι άνθρωποι είναι διστακτικοί στη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης. Ορισμένα αρχιτεκτονικά γραφεία την απαγορεύουν εντελώς από φόβο, κάτι που ωφελεί την εταιρεία του Φου, καθώς οι ανταγωνιστές τους δεν ακολουθούν την τάση.

«Το τελικό αποτέλεσμα της αρχιτεκτονικής είναι οι χώροι που δημιουργούμε και οι εμπειρίες που χτίζουμε. Η μεγαλύτερη επιτυχία θα είναι όταν, αντί για να μαλώνουμε για τη χρήση αυτής της τεχνολογίας, θα αφήνουμε τους ανθρώπους να περπατήσουν σε έναν χώρο, να τον βιώσουν από πρώτο χέρι χωρίς να γνωρίζουν τη συμμετοχή της τεχνητής νοημοσύνης. Ακόμα περιμένουμε να ανακοινωθούν πολλά από τα μεγαλύτερα έργα μας που βασίζονται στην τεχνητή νοημοσύνη, και αυτό είναι συναρπαστικό».

Έπιπλα, αρχιτεκτονική, μόδα: τρεις σχεδιαστές εξηγούν πώς η τεχνητή νοημοσύνη αλλάζει τα πάντα
(AP Photo/Darko Bandic)

Πηγή: CNN

Όλες οι Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο,  στο ertnews.gr
Διάβασε όλες τις ειδήσεις μας στο Google
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
Ακολούθησε μας στο Twitter
Κάνε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube
Γίνε μέλος στο κανάλι μας στο Viber

Προσοχή! Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των πληροφοριών του παραπάνω άρθρου (όχι αυτολεξεί) ή μέρους αυτών μόνο αν:
– Αναφέρεται ως πηγή το ertnews.gr στο σημείο όπου γίνεται η αναφορά.
– Στο τέλος του άρθρου ως Πηγή
– Σε ένα από τα δύο σημεία να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος