Σύγκρουση τρένων στα Τέμπη: Τα κομμάτια του παζλ που οδήγησαν στο τραγικό δυστύχημα

Ο σταθμάρχης που έστειλε το επιβατηγό τρένο στη λάθος γραμμή, συνελήφθη και παραδέχτηκε το μοιραίο λάθος του. Τα ερωτήματα όμως είναι πολλά και αφορούν στην έλλειψη συστημάτων ασφαλείας και το μη εκσυγχρονισμό του σιδηροδρομικού δικτύου.

Όλα ξεκίνησαν 40 χιλιόμετρα πριν από τη Λάρισα στο σταθμό των Παλαιοφαρσάλων. Ένα κομμένο καλώδιο στο σύστημα ηλεκτροκίνησης των τρένων οδηγεί τους υπεύθυνους του τοπικού σταθμού, μετά από καθυστέρηση και αναμονή των επιβατών επί μία 1 ώρα, στην απόφαση να κατευθύνουν την αμαξοστοιχία IC56 στο αντίθετο ρεύμα, αυτό της καθόδου, προκειμένου να συνεχίσει την πορεία προς Θεσσαλονίκη. Και από εδώ ξεκινά ένα σπιράλ αλυσιδωτών εξελίξεων που σε συνδυασμό με τις διαχρονικές ελλείψεις οδήγησε στην τραγική σύγκρουση.

 
«Στην ίδια γραμμή, μπορούν να λειτουργούν με μονή γραμμή αλλά με ασφάλεια 100%. Το τρένο δεν έχει τιμόνι για να στρίψει. Αλλάζει γραμμή με τα κλειδιά και ο κλειδούχος, είναι αυτή η δουλειά του, να αλλάζει τις γραμμές και να πηγαίνει το τρένο εκεί που κρίνει ότι πρέπει να πάει» πρόεδρος του Συνδέσμου Συνταξιούχων Σιδηροδρομικών Σωτήρης Ραυτόπουλος.

Το μεγάλο λάθος όμως γίνεται όταν η αμαξοστοιχία IC56 εισέρχεται στο σταθμό της Λάρισας.

«Ήρθε στο σταθμό μας κανονικά με λίγη καθυστέρηση, αναχώρησε από την άνοδο, τώρα για ποιο λόγο βρέθηκε στην κάθοδο ερευνάται», είπε ο σταθμάρχης της Λάρισας ο οποίος ανέλαβε την ευθύνη για το κλειδί 118 που δεν γύρισε στη σωστή θέση. Συνελήφθη και αντιμετωπίζει βαριές κατηγορίες. 

Σε όλο το σιδηροδρομικό άξονα Αθηνών-Θεσσαλονίκης η γραμμή είναι διπλή.

Το κλειδί 118 που είχε μετατοπίσει ο υπεύθυνος σταθμάρχης για να καθοδηγηθεί δρομολόγιο του προαστιακού σε άλλη γραμμή, δεν επανήλθε ποτέ στη σωστή θέση με αποτέλεσμα να στείλει την αμαξοστοιχία σε λάθος ρεύμα.
 
«Εδώ δεν είναι μόνο ένα σφάλμα που έκανε ένας άνθρωπος, σταθμάρχης, υπάρχουν πολλά σφάλματα που οδήγησαν στο αποτέλεσμα. Πέραν του αδικαιολόγητου σφάλματος από τη μη επαναφορά του κλειδιού 118 στη θέση «ευθεία». Αν πάτησε το κουμπί και δεν ανταποκρίθηκε το σύστημα ο σταθμάρχης θα έπρεπε με ενδοεπικοινωνία να ειδοποιήσει το μηχανοδηγό», ανέφερε ο πραγματογνώμονας σιδηροδρομικών ατυχημάτων Αναστάσιος Δέδες.
 
Παρά το γεγονός ότι έχουν δαπανηθεί περισσότερα από 20 δισ. από το 2000 και μετά για την εγκατάσταση αξιόπιστων ηλεκτρονικών συστημάτων σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης, το έργο δεν παραδόθηκε και δεν λειτούργησε, σύμφωνα με καταγγελίες εργαζομένων. 

«Δεν λειτουργεί τίποτα. Γίνονται όλα με ανθρώπινο παράγοντα, χειροκίνητα, manual. Ούτε οι ενδείξεις λειτουργούν, ούτε τα φωτοσήματα, ούτε ο έλεγχος της κυκλοφορίας λειτουργεί. Αν αυτά λειτουργούσαν οι μηχανοδηγοί θα έβλεπαν την κόκκινη ένδειξη και τα τρένα θα σταματούσαν σε απόσταση μεταξύ τους 500 μέτρων, ενός χιλιομέτρου δεν ξέρω πόσο», τονίζει ο πρόεδρος των Μηχανοδηγών Κώστας Γενιδούνιας. 
 
«Ο μηχανοδηγός αυτή τη στιγμή που οδηγεί πάνω στο σιδηρόδρομο οδηγεί τυφλά. Παίρνει εντολή από τον σταθμάρχη πού θα κινηθεί. Όταν ο σταθμάρχης θα του δώσει εντολή και θα του πει ότι βγαίνει από την τάδε γραμμή και ανεξάρτητα από το εάν το σήμα είναι κόκκινο, φεύγεις με δευτέρας, άρα καταλαβαίνετε ότι εδώ πέρα δεν υπάρχουν συστήματα τηλεδιοίκησης δεν υπάρχουν ασφαλιστικά μέτρα», επισημαίνει ο γγ της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Σιδηροδρομικών και Μέσων Σταθερής Τροχιάς Αλέξανδρος Τζαμπαζλής.
  
«Η πρώτη ένδειξη που βλέπουμε είναι ότι οφείλεται σε ανθρώπινο λάθος. Και σήμερα με τόσα λεφτά δεν θα έπρεπε ο σιδηρόδρομος να μιλάει ο ένας σταθμάρχης με τον άλλον. Θα έπρεπε να γίνονται όλα λίγο πιο αυτοματοποιημένα», λέει ο πρόεδρος του Σωματείο Εργαζομένων ΟΣΕ και κλειδούχος Νίκος Τσικαλάκης.
 
Την προανάκριση ανέλαβε η Τροχαία Λάρισας για να συγκεντρώσει την ογκώδη δικογραφία για το πρωτοφανές αυτό σιδηροδρομικό δυστύχημα. Αυτό που ερευνάται είναι αν πρόκειται για ανθρώπινο λάθος ή για μία σειρά τεχνικών παραλείψεων και σφαλμάτων που οδήγησαν στο μοιραίο δυστύχημα.

Ρεπορτάζ: Κατερίνα Χριστοφιλίδου

Η απολογία του σταθμάρχη: «Ίσως να έκανα εγώ το λάθος»

Όπως ανέφερε ο απεσταλμένος της ΕΡΤ Αλέξανδρος Καλαφάτης, ο σταθμάρχης προσήχθη νωρίς το πρωί και έδωσε τις πρώτες εξηγήσεις στους αστυνομικούς. Ανέφερε το ότι όλα τα έκανε σωστά: ότι γύρισε δηλαδή το κλειδί για να αλλάξει γραμμή το τρένο, ωστόσο αυτό δεν δούλεψε, αφήνοντας να εννοηθεί ότι υπήρχε πρόβλημα τεχνικό.

Όταν άρχισε να αντιλαμβάνεται, σύμφωνα με πηγές από την ΕΛ.ΑΣ., ότι τα πράγματα είναι δύσκολα για εκείνον, ζήτησε δικηγόρους.

Στις 5 το απόγευμα ξεκίνησε η επίσημη κατάθεσή του η οποία ολοκληρώθηκε λίγο πριν από τις 9:15 το βράδυ. Σύμφωνα με πληροφορίες, κατά την κατάθεση αστυνομικοί της Τροχαίας του παρέθεσαν έγγραφα εν είδη πραγματογνωμοσύνης που παρείχαν αποδείξεις σε εκείνον ότι το σύστημα με το οποίο αλλάζει η αμαξοστοιχία γραμμή, λειτουργούσε κανονικά.

Τότε φέρεται να ανέφερε ο σταθμάρχης ανασκευάζοντας τα λόγια που είχε πει το πρωί ότι «ίσως να έκανα εγώ λάθος χειρισμό». Επίσης ανέφερε ότι είχε και μια άλλη αμαξοστοιχία πρόβλημα νωρίτερα και ότι είχε φόρτο εργασίας.

Από τη μέχρι στιγμής έρευνα πάντως προκύπτει ότι όχι απλά δεν γύρισε κάποιος το κλειδί για να αλλάξει γραμμή το τρένο, αλλά φαίνεται ότι αυτό ξεχάστηκε παντελώς και ότι κανείς δεν ειδοποίησε τον μηχανοδηγό ότι βρίσκεται σε λάθος γραμμή.

Αποστολή στη Λάρισα: Αλέξανδρος Καλαφάτης

Όλες οι Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο,  στο ertnews.gr
Διάβασε όλες τις ειδήσεις μας στο Google
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
Ακολούθησε μας στο Twitter
Κάνε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube
Προσοχή! Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των πληροφοριών του παραπάνω άρθρου (όχι αυτολεξεί) ή μέρους αυτών μόνο αν:
– Αναφέρεται ως πηγή το ertnews.gr στο σημείο όπου γίνεται η αναφορά.
– Στο τέλος του άρθρου ως Πηγή
– Σε ένα από τα δύο σημεία να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος