Τραγωδία στα Τέμπη: Επίσπευση της διερεύνησης των αιτιών – Στον οικονομικό εισαγγελέα 4 συμβάσεις της περιόδου 2005-2015

Παράλληλα με τον εφέτη ανακριτή που αναζητά για το δυστύχημα στα Τέμπη ενδεχόμενες ποινικές ευθύνες, ο οικονομικός Εισαγγελέας εξετάζει όσα δεν έγιναν για την υλοποίηση των έργων, προκειμένου να εντοπίσει τους υπευθύνους γι' αυτό.

Στο υψηλότερο επίπεδο η έρευνα της Δικαιοσύνης για την τραγωδία στα Τέμπη. Με επιστολή του στον εισαγγελέα του Αρείου Πάγου Ισίδωρο Ντογιάκο, ο πρωθυπουργός ζήτησε την προτεραιοποίηση των υποθέσεων που αφορούν στο τραγικό δυστύχημα. 

«Σε σχέση με την ποινική αξιολόγηση συστημικών σφαλμάτων στον τομέα των σιδηροδρόμων, περιλαμβανομένης και της τυχόν καθυστέρησης στην ολοκλήρωση της απαιτούμενης τεχνολογικής αναβάθμισης των σχετικών υποδομών, παρακαλώ να προχωρήσετε ανεξάρτητα από την πρόοδο των εργασιών της επιτροπής εμπειρογνωμόνων που έχει οριστεί (…)», αναφέρει στην επιστολή του ο Κυριάκος Μητσοτάκης.

Στο πλαίσιο της δικαστικής έρευνας θα εξεταστούν πλήρως όλες οι συμβάσεις σε βάθος χρόνου, τα χρήματα που έχουν δαπανηθεί, καθώς και η υλοποίηση ή μη των χρονοδιαγραμμάτων για την ολοκλήρωση του σιδηροδρομικού έργου. Την ίδια ώρα ειδικός Εφέτης ανακριτής αναλαμβάνει την έρευνα για την τραγωδία στα Τέμπη, αναζητώντας ποινικές ευθύνες όλων των εμπλεκομένων και για άλλα αδικήματα, ενώ και η Οικονομική Εισαγγελία ξεκινά μεγάλη έρευνα για τα έργα που δεν υλοποιήθηκαν στον ΟΣΕ. 

«Η επιτροπή σε καμιά περίπτωση δεν θα υποκαταστήσει την ελληνική Δικαιοσύνη. Το αντίθετο, κάθε στοιχείο, κάθε τεκμήριο που θα βρεθεί, κάθε συμπέρασμα που θα προκύψει, θα τεθεί στη διάθεση της Δικαιοσύνης», δήλωσε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Γιάννης Οικονόμου.
 
«Αφού ο κ. Μητσοτάκης διόρισε μόνος του μία Επιτροπή που θα ελέγξει την κυβέρνησή του, τώρα υποδεικνύει εμμέσως στον Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου να καταστήσει μέρος της δικογραφίας το πόρισμα των εκλεκτών του», επεσήμανε το γραφείο Τύπου του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ.

Σε προτάσεις για την ασφάλεια του δικτύου κατέληξε η σύσκεψη του Νίκου Ανδρουλάκη με ειδικούς.
 
«Πρέπει η Δικαιοσύνη να καλέσει όλα τα πρόσωπα τα οποία εμπλέκονται με τη Σύμβαση του 2014, η οποία προέβλεπε την εγκατάσταση του συστήματος μέσα σε δύο χρόνια», είπε ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ.
 
«Στόχος τόσο των ενεργειών της κυβέρνησης, όσο και της βολικής κριτικής του ΣΥΡΙΖΑ και του ΠΑΣΟΚ, είναι να μείνει “εκτός κάδρου” η εγκληματική πολιτική που βήμα – βήμα προώθησαν όλοι τους», τονίζει το ΚΚΕ.

«Είναι ανεπίτρεπτο σε ένα κράτος δικαίου ο πρωθυπουργός ερήμην των υπολοίπων κομμάτων, να ζητάει ξανά εκ νέου παρέμβαση από τον κύριο Ντογιάκο», ανέφερε ο πρόεδρος της Ελληνικής Λύσης Κυριάκος Βελόπουλος.

«Ερχονται τώρα, μετά και την υποκριτική συγγνώμη του κ. Μητσοτάκη (…) τάχα μου δήθεν να ζητήσουν τάχιστη απόδοση ευθυνών από την Δικαιοσύνη», σχολίασε το ΜέΡΑ25.


 
Κόντρα για μετατάξεις και τηλεδιοίκηση  
 


Ήταν «φωτογραφική» με απόλυτη κυβερνητική ευθύνη η μετάταξη του σταθμάρχη, σημειώνει ο ΣΥΡΙΖΑ, δεν υπάρχει περιορισμός ηλικίας σε μετατασσόμενους στον ΟΣΕ, απαντά το υπουργείο Εσωτερικών.
 
«Τι είδους δολιότητα μπορεί να υπάρχει όταν προκηρύσσονται 18 θέσεις και πληρώνονται μόλις δύο; Πλεόνασμα ζητήσεως υπήρχε και όχι προσφοράς, ώστε να υπάρχει αναγκαιότητα ρουσφετολογικής λύσης. Σε ποιον να γίνει ρουσφέτι και γιατί;», δήλωσε το υπουργείο Εσωτερικών.
 
«Γιατί τελικά διαγράφηκε η υποχρέωση του ελληνικού δημοσίου να ολοκληρώσει τα έργα ασφάλειας, ενώ ταυτόχρονα χαρίστηκαν εκατοντάδες εκατομμύρια στην ιδιωτική εταιρία; Πως τοποθετήθηκε σε μια κομβική θέση παρανόμως, ενώ το όριο ηλικίας δεν του το επέτρεπε; Και τι κρύβεται πίσω από την φωτογραφική υπουργική απόφαση;», διερωτήθηκε η εκπρόσωπος Τύπου του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ Πόπη Τσαπανίδου.

«Η τοποθέτηση δεν έγινε από την κυβέρνηση. Η τοποθέτηση έγινε από τον περιφερειακό διευθυντή, ο οποίος έχει μπει σε αναστολή καθηκόντων και αφού πια έχει γραφτεί και μπορώ να το πω, είναι και πρωταγωνιστικό συνδικαλιστικό στέλεχος άλλου πολιτικού χώρου και συγκεκριμένα του ΠΑΣΟΚ», δήλωσε στο Πρώτο Πρόγραμμα ο Άδωνις Γεωργιάδης.

«Ο λαλίστατος Άδωνις Γεωργιάδης προσβάλλει τη νοημοσύνη του ελληνικού λαού επιχειρώντας χυδαία να αποπροσανατολίσει τη συζήτηση από τις βαρύτατες κυβερνητικές ευθύνες για τον θάνατο 57 συμπολιτών μας. Ας μην ψάχνουν καταφύγιο σε φτηνά μικροκομματικά παιχνίδια (…)», απάντησε το γραφείο Τύπου του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ.

Για απροκάλυπτα ψέματα κάνει λόγο ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, απαντώντας στην κριτική για τη μη υλοποίηση των έργων της τηλεδιοίκησης.

«Δεν βοηθά ούτε ο μηδενισμός, ούτε οι γενικοί αφορισμοί. Όλα αυτά συνιστούν ψέματα, απροκάλυπτα ψέματα. Ένα πράγμα είναι η ευθύνη, σε κάθε επίπεδο, και ένα άλλο πράγμα είναι η απόπειρα καπηλείας της θλίψης αλλά και της οργής», τόνισε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος. 
 

Από τη Λάρισα ο Γιάννης Ραγκούσης μετά από συνομιλία με τους εργαζόμενους του ΟΣΕ τόνισε ότι η τηλεδιοίκηση σταμάτησε να λειτουργεί στην περιοχή από το καλοκαίρι του 2019.
 
«Πώς είναι δυνατόν με μια πυρκαγιά στον σταθμό Ζάχαρη από το καλοκαίρι του 2019 να μην αποκαταστάθηκε το συντομότερο δυνατόν η ζημιά, και να φτάνουμε σήμερα, από το καλοκαίρι του 2019 και μετά να λειτουργεί χωρίς τηλεδιοίκηση ο σταθμός της Λάρισας και με έναν σταθμάρχη αντί για δύο;», επεσήμανε ο τομεάρχης διαφάνειας του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ.


Για ανακρίβειες κάνει λόγο σε ανακοίνωσή του ο ΟΣΕ.

«Τον Ιούλιο του 2015 μετά την πυρκαγιά στην περιοχή του Λιτοχώρου, η τηλεδιοίκηση Λάρισας υποβαθμίστηκε σημαντικά και πρακτικά έπαψε να λειτουργεί ως πλήρης τηλεδιοίκηση. Μετά τη φωτιά του Ιουλίου του 2019 κατεστράφησαν τα καλώδια και ο εξοπλισμός και η τηλεδιοίκηση Λάρισας βγήκε ολοκληρωτικά εκτός λειτουργίας και καταργήθηκε», τονίζεται στην ανακοίνωση. 
 

Ειδικοί της Επιτροπής και του Οργανισμού Σιδηροδρόμων της Ευρωπαϊκής Ένωσης θα ταξιδέψουν αυτή την εβδομάδα στην Αθήνα μετά από αίτημα του πρωθυπουργού προς την Ούρσουλα Φον Ντερ Λάιεν προκειμένου να συνδράμουν στον εκσυγχρονισμό των σιδηρόδρομων και στη βελτίωση της ασφάλειάς τους.

«Είμαστε αποφασισμένοι να κινητοποιήσουμε όλους τους διαθέσιμους πόρους. Είμαστε ευτυχείς που μπορούμε να βασιστούμε στους Ευρωπαίους εταίρους μας για βοήθεια», έγραψε στο Twitter ο πρωθυπουργός.


Η πολιτική κόντρα για την τραγωδία στα Τέμπη, μεταφέρθηκε σε υψηλούς τόνους και στη Βουλή.

«Η συγνώμη μας να μετουσιωθεί σε πράξεις έτσι ώστε να μην ζήσουμε ξανά ανάλογες καταστάσεις», ανέφερε η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως.

«Είναι πολιτικά τα αίτια της τραγωδίας και είναι πολιτικοί οι υπεύθυνοι αυτής της τραγωδίας», είπε ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ Νίκος Φίλης.

Ρεπορτάζ: Γεωργία Σκιτζή

Πολύπλευρη έρευνα για την τραγωδία 

Πολύπλευρη έρευνα ξεκινά πλέον η Δικαιοσύνη σε Λάρισα και Αθήνα. Παράλληλα με τον εφέτη ανακριτή που θα πρέπει να αναζητήσει για το δυστύχημα το ταχύτερο δυνατό, ενδεχόμενες ποινικές ευθύνες όσων είχαν καίρια πόστα, επιθεωρητές και υπηρεσιακούς παράγοντες, ο οικονομικός Εισαγγελέας εξετάζει όσα δεν έγιναν για την υλοποίηση των έργων, προκειμένου να εντοπίσει τους υπευθύνους γι’ αυτό. Έτσι, η βεντάλια της έρευνας ανοίγει και για άλλα πρόσωπα και άλλα αδικήματα.

Ο οικονομικός εισαγγελέας έχει στα χέρια του και εξετάζει, τέσσερις συμβάσεις εκσυγχρονισμού του σιδηροδρομικού δικτύου που υπογράφηκαν το διάστημα 2005-2015 με αναθέτουσα αρχή την ΕΡΓΟΣΕ. 

Πρόκειται για συμβάσεις για διαφορετικά τμήματα του δικτύου και, μεταξύ άλλων, αφορούν ανακαινίσεις σιδηροδρομικής γραμμής, σηματοδότηση και τηλεδιοίκηση.

Ερευνώμενα αδικήματα είναι η απιστία και η ηθική αυτουργία στην απιστία. 

Να σημειωθεί πάντως πως καθυστερήσεις μηνών στα έργα αναβάθμισης των σιδηροδρομικών γραμμών, καταλογίζει και στην τελευταία έκθεσή του, το Ελεγκτικό Συνέδριο.

Όσον αφορά την επίμαχη σύμβαση 717 της τηλεδιοίκησης, είχε ερευνηθεί από οικονομική εισαγγελία και είχε αρχειοθετηθεί καθώς δεν είχαν προκύψει ενδείξεις για απιστία. Πέρυσι όμως ανασύρθηκε από το αρχείο λόγω νέων στοιχείων για τα ευρωπαϊκά κονδύλια και ερευνάται από τότε από τον Ευρωπαίο Εισαγγελέα.

Θα ζητηθούν: συμβάσεις (κόστος-χρονοδιαγράμματα-υποχρεώσεις), έγγραφα από την Εθνική Αρχή Διαφάνειας για ελέγχους στις συμβάσεις, ενημέρωση για το στάδιο των ελέγχων, ενημέρωση για πορίσματα εκθέσεις ελέγχου, ενημέρωση για ενέργειες που ακολούθησαν.

Θα ζητηθούν επίσης έγραφα από συναρμόδια υπουργεία εάν τα έργα χρηματοδοτήθηκαν από εθνικούς πόρους και ποιους ή αν ήταν συγχρηματοδοτούμενα και από κονδύλια ΕΕ.

Ρεπορτάζ: Ντίνα Τσουκαλά

Όλες οι Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο,  στο ertnews.gr
Διάβασε όλες τις ειδήσεις μας στο Google
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
Ακολούθησε μας στο Twitter
Κάνε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube
Προσοχή! Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των πληροφοριών του παραπάνω άρθρου (όχι αυτολεξεί) ή μέρους αυτών μόνο αν:
– Αναφέρεται ως πηγή το ertnews.gr στο σημείο όπου γίνεται η αναφορά.
– Στο τέλος του άρθρου ως Πηγή
– Σε ένα από τα δύο σημεία να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος