Σε καλύτερη κατάσταση από εκείνη που υπήρχε πριν από 2 χρόνια βρίσκεται ο σιδηρόδρομος στη χώρα μας, υποστήριξε με σημερινή του τοποθέτηση στη Βουλή, ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκουρας.
Απαντώντας σε ερώτηση του βουλευτή του κόμματος Πλεύση Ελευθερίας, Αλέξανδρου Καζαμία, σχετικά με το ευρωπαϊκό σύστημα ασφάλειας των σιδηροδρόμων ECTS, ο υπουργός έδωσε αναλυτικά στοιχεία αναφορικά με τα συστήματα ασφαλείας του σιδηροδρόμου.
Ανέφερε πως λόγω των καταστροφών που προκάλεσε η θεομηνία Daniel, είναι εγκαταστημένο και λειτουργικό το σύστημα στο 80%, ενώ έχει ήδη ξεκινήσει η διαγωνιστική διαδικασία για τα έργα αποκατάστασης.
Τέλος, αναφορικά με το παρατροχιο σύστημα συρμού είναι εγκατεστημένες 136 μονάδες ETCS (On Board Units) σε λειτουργικά τρένα 89 (από 92 τον Φεβρουάριο του 2023). Έως σήμερα έχουν αναταχθεί 72 μονάδες ETCS, ενώ έως τον Σεπτέμβριο του 2025, θα έχουν αναταχθεί και οι υπόλοιπες 43 μονάδες ETCS.
«Σήμερα, σε σχέση με το 2019 και τον Φεβρουάριο του 2023, είμαστε σε πολύ καλύτερο σημείο. Έχουμε ολοκληρωμένη και λειτουργική σηματοδότηση σε όλο τον άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη. Έχουμε ολοκληρώσει το αντικείμενο των συμβάσεων εγκατάστασης του παρατρόχιου συστήματος ETCS. Υπάρχει ενεργή σύμβαση ανάταξής του επί συρμού συστήματος ETCS. Υπάρχει έγκριση θέσης σε λειτουργία του παρατρόχιου συστήματος ETCS από τη ΡΑΣ. Αδειοδοτήθηκε, το Νοέμβριο του 2022, από τη ΡΑΣ το επί συρμού σύστημα ETCS», δήλωσε με έμφαση ο υπουργός.
Σε ό,τι αφορά στο σύστημα GSM-R, ο υπουργός ανέφερε πως στο παρατρόχιο σύστημα είναι εγκατεστημένο στο 78% ενώ στο επιτρόχιο σύστημα είναι εγκατεστημένες 100 μονάδες GSM-R σε τρένα, έχοντας λάβει και τη σχετική αδειοδότηση από τη ΡΑΣ.
Ο κ. Σταϊκούρας προσέθεσε ότι επιπλέον των συστημάτων ασφαλείας, λειτουργούν σήμερα, 5 Κέντρα Ελέγχου Κυκλοφορίας και 4 Κέντρα Ελέγχου Σηράγγων.
«Συμπερασματικά, τα συστήματα ασφάλειας των σιδηροδρομικών μεταφορών είναι σήμερα πολύ καλύτερα από τον Φεβρουάριο του 2023, πολύ περισσότερο δε από το 2019», υπογράμμισε ο υπουργός.
Μάλιστα, παρουσίασε και στοιχεία επιβατικής κίνησης στο σιδηρόδρομο, υποστηρίζοντας ότι σταδιακά ο κόσμος ανακτά την εμπιστοσύνη του προς αυτόν, καθώς το 2024 έγιναν 766.965 μετακινήσεις έναντι 657.803 το 2023.
Ο κ. Σταϊκουρας αναφέρθηκε και στη διαδικασία επί παραβάσει την οποία ενεργοποίησε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
«Η Επιτροπή θεωρεί ότι στην Ελλάδα υπάρχουν μακροχρόνιες ελλείψεις στην εφαρμογή της οδηγίας από την έναρξη ισχύος της. Οι ελλείψεις είναι συστημικές και απορρέουν επίσης από την έλλειψη νοοτροπίας ασφάλειας εντός των οικείων οργανισμών», δήλωσε ο κ. Σταϊκουρας και προσέθεσε ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αναφέρεται και στο σχέδιο δράσης της Ελληνικής Κυβέρνησης λέγοντας πως «σημειώνεται ικανοποιητική πρόοδος στην εφαρμογή του».
«Δεν είμαι εδώ για να ωραιοποιήσω καταστάσεις. Ούτε να ισχυριστώ ότι έχουν λυθεί όλα τα προβλήματα. Προβλήματα που έχουν σωρευθεί τις περασμένες δεκαετίες, και για την επίλυση των οποίων απαιτείται συστηματική, επίμονη και πολύχρονη προσπάθεια. Υποστηρίζω όμως ότι κινούμαστε, με ευθύνη, στη σωστή κατεύθυνση με όλο και καλύτερα αποτελέσματα», κατέληξε ο υπουργός.
Σχολιάζοντας την απάντηση του υπουργού, ο Αξέξανδρος Καζαμίας δήλωσε πως η κυβέρνηση δεν μπορεί ούτε και σήμερα να εγγυηθεί για την ασφάλεια των πολιτών. «Μου λέτε ότι σήμερα τα τρένα είναι ασφαλέστερα, δηλαδή μετά από 57 νεκρούς μπορούμε να τους λέμε ότι τα τρένα είναι ασφαλέστερα αντί για ασφαλή. Οι άνθρωποι εξακολουθούν να φοβούνται να ανέβουν στα τρένα».
Ο υπουργός ερωτήθηκε και από τον ανεξάρτητο βουλευτή Μάριο Σαλμά για τους ελέγχους σχετικά με τη μεταφορά παράνομων φορτίων με τον σιδηρόδρομο στην Ελλάδα.
«Άκουσα τον Πρωθυπουργό να λέει ότι 2 χρόνια μετά από ένα τραγικό δυστύχημα, δεν μπορεί να μας πει αν μεταφέρονταν παράνομα φορτία. Θέλω να ρωτήσω, τι κάνατε ώστε να ξέρει.
Συνεχίζουν οι σταθμοί όπου παρκάρουν οι συρμοί να έχουν κάμερες ιδιωτικής εταιρείας ώστε να περιμένουμε έναν υπάλληλο να ανασύρει το υλικό από τον κάδο απορριμμάτων;
Αν κάποιος μεταφέρει ναρκωτικά από Θεσσαλονίκη Αθήνα, πώς το ξέρουμε;», ήταν οι ερωτήσεις που έθεσε προς τον υπουργό ο κ. Σαλμάς.
Ο κ. Σταϊκούρας απάντησε πως «το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών δεν έχει αρμοδιότητα ελέγχου για το περιεχόμενο των φορτίων. Πολύ δε περισσότερο, δεν προβλέπεται και διαδικασία γνωστοποίησης του φορτίου προς το Υπουργείο.
Σύμφωνα και πάλι με το ευρωπαϊκό θεσμικό πλαίσιο, ο αποστολέας είναι υπεύθυνος για την ταξινόμηση, τη συσκευασία, τη σήμανση και την τεκμηρίωση των εμπορευμάτων. Σε κάθε περίπτωση, η δικαστική διερεύνηση είναι σε εξέλιξη και αναμένουμε το αποτέλεσμά της», κατέληξε ο υπουργός.
Ρεπορτάζ: Νίκος Τσιμπίδας
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
Ακολούθησε μας στο Twitter
Κάνε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube
Γίνε μέλος στο κανάλι μας στο Viber
– Αναφέρεται ως πηγή το ertnews.gr στο σημείο όπου γίνεται η αναφορά.
– Στο τέλος του άρθρου ως Πηγή
– Σε ένα από τα δύο σημεία να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος