Συνέντευξη του Κ. Γαβρόγλου εφ’ όλης της ύλης στο Πρώτο Πρόγραμμα (audio)

Ήταν εντυπωσιακές οι συγκλίσεις που υπήρξαν χθες στη επιτροπή μορφωτικών υποθέσεων της Βουλής, και αυτό για την πολιτική μας κουλτούρα είναι σημαντικό, τόνισε ο υπουργός Παιδείας, Κώστας Γαβρόγλου , αναφερόμενος στη συζήτηση για την αναβάθμιση του Λυκείου και την εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.

Μιλώντας στο Πρώτο Πρόγραμμα και τους Ευαγγελία Μπαλτατζή και Ξενοφώντα Ζηκίδη, ο κ. Γαβρόγλου επεσήμανε ότι οι συναινέσεις δεν γίνονται με το πάτημα ενός κουμπιού, δημιουργούνται σιγά σιγά.. Τόνισε ακόμη ότι υπήρξε απόλυτη σύγκλιση πως η σημερινή κατάσταση με το Λύκειο δεν πάει παρακάτω, ότι δεν μπορούμε να συνεχίσουμε έτσι γιατί είναι ένα ακυρωμένο Λύκειο. Κυρίως οι τελευταίες δύο τάξεις του λυκείου επιτελούν, δήλωσε ο κ. Γαβρόγλου, λιγότερο από το ελάχιστα αναγκαίο εκπαιδευτικό έργο.

Ο κ. Γαβρόγλου τόνισε ότι σημείο σύγκλισης ήταν επίσης ότι, προοπτικά ο μαθητής πρέπει να μπαίνει στο πανεπιστήμιο με τον βαθμό του απολυτηρίου και κατά συνέπεια τα πανεπιστήμια πρέπει να προχωρήσουν σε αλλαγές και να μην είναι παθητικοί δέκτες των νέων αποφοίτων.

Ειδική αναφορά έγινε, όπως δήλωσε ο υπουργός, στο γεγονός ότι οι υπάρχουσες εισαγωγικές εξετάσεις, σε μία χώρα που το αδιάβλητο δεν ήταν στο αξιακό σύστημα ούτε της πολιτικής, ούτε κάποιων κοινωνικών αξιών, κατάφεραν να αποκτήσουν αυτό το χαρακτηριστικό, αλλά όλοι τόνισαν ότι το ζητούμενο είναι πώς θα είναι αξιόπιστες, αξιοκρατικές , πως δεν θα βασίζονται στην απομνημόνευση. Ο κ. Γαβρόγλου εξήγησε, ότι εξετάζουν τα στοιχεία που έκανε αδιάβλητο αυτό το σύστημα, για να ενσωματωθούν στη ζωή του σχολείου, αλλά και να αρχίσουν να παίζουν ρόλο και άλλα στοιχεία του σχολείου , ώστε όλα αυτά να συνδιαμορφώνουν το βαθμό που θα βάζει τα παιδιά στο Πανεπιστήμιο.

Ο κ.Γαβρόγλου τόνισε ότι, εάν το Λύκειο δεν αποκτήσει δική του αυτοτέλεια, δική του αυτονομία ως εκπαιδευτική βαθμίδα και ως γνωσιακή διαδικασία, θα είναι καταδικασμένο να είναι ένα σκαλοπάτι για το Πανεπιστήμιο. Για τον λόγο αυτό, επεσήμανε, πρέπει να υπάρξει πειστική πρόταση για την τεχνική εκπαίδευση, να είναι δηλαδή συνειδητή επιλογή το τεχνικό λύκειο, και όχι επιλογή των παιδιών που δεν τα πάνε καλά στο γενικό Λύκειο.

Ο κ.Γαβρόγλου τόνισε ότι αυτό που η κυβέρνηση θα ήθελε είναι να εξαντληθούν όλες οι δυνατότητες, να υπάρξει κοινωνική και πολιτική συναίνεση ως προς την αρχιτεκτονική αυτού που προτείνει για την παιδεία. Εάν καταφέρουμε να συμφωνήσουμε, είπε, και να την νομοθετήσουμε, τότε μπορεί να γίνουν στο μέλλον αλλαγές χωρίς να ταραχθεί ο κορμός, να υπάρχει όμως η διακριτική ευχέρεια αλλαγών. Πότε θα γίνουν γνωστές οι αλλαγές: Πριν από την αρχή του νέου ακαδημαϊκού έτους, τον Σεπτέμβριο οι αλλαγές θα είναι γνωστές.

Μιλώντας για το ζήτημα της μαθητείας, ο υπουργός ανέφερε : Η μαθητεία είναι μετά την τριετή εκπαίδευση των παιδιών, είναι ο τέταρτος χρόνος. Μπορούν τα παιδιά να εργαστούν σε δημόσιους ή ιδιωτικούς φορείς. Έχει ενδιαφέρον, τόνισε ο υπουργός, ότι με πρωτοβουλία των σχολειών τοπικά, το 25% των 2000 θέσεων, είναι με ιδιωτικούς φορείς που εντόπισαν τα σχολεία των περιοχών. Τα παιδιά έχουν κάποιο επιμίσθιο από τα ΕΣΠΑ, το βασικό θέμα όμως είναι ότι πολλές επιχειρήσεις δεν είναι έτοιμες να εντάξουν τα παιδιά αυτά σε μαθησιακές διαδικασίες. Άρα, τόνισε, για να έχουμε αποτελεσματική τεχνική εκπαίδευση πρέπει και οι φορείς της παραγωγής, ή του δημοσίου να εμπλακούν στη διαδικασία, ότι ένα τμήμα της καθημερινότητάς τους πρέπει να αφιερώνεται στα παιδιά που πηγαίνουν για μαθητεία.

Απάντηση για τα αιτήματα των εκπαιδευτικών σχετικά με τους αναπληρωτές καθηγητές, εάν θα υπάρξουν προσλήψεις: Ο κ.Γαβρόγλου τόνισε ότι δεν έχει απάντηση τώρα, όμως η κυβέρνηση είναι αποφασισμένη να προχωρήσει σε διορισμούς και οι θεσμοί είναι ενημερωμένοι γι’ αυτό και έχουν αναγνωρίσει γραπτώς την ανάγκη. Υπάρχει όμως ένα εξαιρετικά περίπλοκο πρόβλημα, δηλαδή , εάν οι εξετάσεις θα γίνουν μέσω ΑΣΕΠ, ή με μοριοδότηση αναπληρωτών που δουλεύουν ήδη. Είναι σύνθετη ισορροπία, τόνισε, το σημαντικό όμως είναι να ανακοινωθεί ο αριθμός των διορισμών με ένα αξιόπιστο και όσο γίνεται περισσότερο δίκαιο σύστημα. Η κυβέρνηση θα ήθελε όταν ανακοινώσουμε τον αριθμό των προσλήψεων να είναι σε βάθος τριετίας.

Για τα παιδιά ειδικής εκπαίδευσης, ο υπουργός ανέφερε, ότι, τα σχολεία συμπερίληψης έκαναν το σημαντικό βήμα ώστε τα παιδιά αυτά να είναι σε τάξεις μαζί με άλλα παιδιά. Βεβαίως οι ειδικές περιπτώσεις παρακολουθούνται από ειδικούς καθηγητές, συμπλήρωσε. Έχουμε κάνει ένα πολύ σοβαρό βήμα και θέλουμε να το ακολουθήσουμε και φέτος. Είναι η πρώτη μας προτεραιότητα. Πέρσι από τους 20.000 διορισμούς αναπληρωτών εκπαιδευτικών, οι 10.000 ήταν άτομα που διορίστηκαν για αυτό τον σκοπό.

Για τη Θεματική Εβδομάδα, δήλωσε ότι δεν νοείται να έχουμε εκπαιδευτικούς να αρνούνται να κάνουν αυτήν την εβδομάδα. Είπαμε να κάνουμε τη θεματική εβδομάδα με αντικείμενο τη διατροφή, τον εθισμό και τις σχέσεις ανάμεσα στα φύλα. Καταλαβαίνω οι συντηρητικές δυνάμεις να μη θέλουν αυτά τα πράγματα, τόνισε. Όμως οι εκπαιδευτικοί εξ ορισμού δεν είναι συντηρητικές δυνάμεις. Η μεγάλη μαγεία του εκπαιδευτικού είναι ότι είναι εκπαιδευτικός, επειδή έχει μάθει να δει πως θα μαθαίνει, πρόσθεσε σχολιάζοντας, την άρνηση κάποιων να συμμετέχουν με επιχείρημα ότι δεν έχουν τις κατάλληλες γνώσεις. Ο υπουργός Παιδείας ανέφερε πως υπάρχουν καθημερινά τεράστιες πιέσεις στο υπουργείο από γονείς που είναι απελπισμένοι σε θέματα ηλεκτρονικού εθισμού των παιδιών. Αυτό το πράγμα που γίνεται με τα παιδιά συνέχεια στα τηλέφωνα και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, που στο όνομα της κοινωνικοποίησης τους αποκοινωνικοποιούνται, δημιουργεί μεγάλες διενέξεις στις οικογένειες και οι γονείς είναι απελπισμένοι, σημείωσε.Ένα λοιπόν από τα αντικείμενα της θεματικής εβδομάδας είναι αυτό του εθισμού σε τέτοια πράγματα και δεν μπορούμε αυτά, να μη τα συζητάμε ανοιχτά στα σχολεία μας.

Ο υπουργός Παιδείας αναφέρθηκε και στην Εισαγγελική Παραγγελία που ζήτησε ο ΟΙΛΕ την για παράνομη έκδοση τίτλων σπουδών από ιδιωτικό σχολείο για μαθητές που φοιτούν στο σπίτι τους. Εκείνο που σοκάρει είναι ότι, υπάρχουν οικογένειες που θέλουν να το κάνουν αυτό, τόνισε. Αυτό σημαίνει ότι αυτές οι οικογένειες φοβούνται την κοινωνία. Αυτές οι οικογένειες δεν αφήνουν τα παιδιά τους να κοινωνικοποιηθούν. Μπορεί ένα εκπαιδευτικό σύστημα να έχει μεγάλες ελλείψεις, όμως στις ημέρες μας δεν είναι μόνο τι μαθαίνεις τυπικά. Αν το πάρουμε στενά, μπορεί όλοι να μείνουμε στο σπίτι και να κάνουμε πολύ καλύτερη δουλειά με το internet, με βιβλία, με τους γονείς που σήμερα έχουν πολύ υψηλότερο μορφωτικό επίπεδο από παλιά κτλ. Ο λόγος που πηγαίνουμε σχολείο είναι να εξοικειωθούμε με τους άλλους. Ο λόγος που βγαίνουμε από τα σπίτια μας είναι για να δούμε τι γίνεται στην κοινωνία. Είναι φρικαλέα η προοπτική μιας τέτοιας συμπεριφοράς. Δεν πρέπει να φοβόμαστε την κοινωνία.

Για τα επεισόδια στο Ωραιόκαστρο, ο υπουργός ανέφερε ότι ο μόνος τρόπος να φυλαχτούν τα σχολεία από παρόμοια περιστατικά είναι να πειστούν όσοι αντιδρούν ότι η κοινωνία μας είναι μια δημοκρατική και φαινόμενα σαν αυτά θα παταχθούν με κάθε τρόπο. Δεν είναι ωραίο αυτά τα πράγματα να εκτυλίσσονται μπροστά στα μάτια των παιδιών, τόνισε. Εδώ κάνουμε κάτι που πρέπει όλοι να αγκαλιάσουμε. Προσφέρουμε κάποιες ώρες στο σχολείο στα προσφυγόπουλα. Υπάρχουν κάποιοι, κυρίως οι φασιστικές δυνάμεις αυτής της χώρας, που δεν θέλουν το αγκάλιασμα αυτών των παιδιών. Αυτό δεν πρόκειται να περάσει. Ο λόγος που αντιδρούν με αυτή τη λύσσα, είναι ότι κάθε φορά που ανοίγει ένα τέτοιο σχολείο χάνουν μία μεγάλη μάχη.

Ο υπουργός Παιδίας ανακοίνωσε, ότι μέχρι το τέλος του Ακαδημαϊκού έτους θα υπάρχει συνολική πρόταση για τα ΙΕΚ. Υπάρχουν πολλές αυθαιρεσίες, ευτυχώς όχι σε όλα, που ως ένα βαθμό είναι νομικές αλλά σε μεγάλο βαθμό συναισθηματικού τύπου, δήλωσε χαρακτηριστικά. Πράγματα που υπόσχονται και είναι παραπλανητικά και πρέπει να υπάρξει μία πάρα πολύ σοβαρή παρέμβαση σε αυτό το ζήτημα.

Όσον αφορά τις πιέσεις που δέχονται οι εκπαιδευτικοί από γονείς σε θέματα βαθμών, δήλωσε, ότι η πολιτεία είναι μαζί με τους εκπαιδευτικούς. Δεν νοούνται παρεμβάσεις του τύπου το παιδί μου είναι καλό και το αδίκησες, ή το παιδί μου πρέπει να πάρει 19, ή περισσότερο. Οι εκπαιδευτικοί έχουν την αποκλειστική και τελική ευθύνη και να γνωρίζουν ότι, σε οποιαδήποτε τέτοια δίωξη το υπουργείο θα είναι μαζί τους και θα τους στηρίζει και νομικά, εάν χρειαστεί.

Πηγή: Πρώτο Πρόγραμμα

Επιμέλεια: Αλέκα Σταυροπούλου

Όλες οι Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο,  στο ertnews.gr
Διάβασε όλες τις ειδήσεις μας στο Google
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
Ακολούθησε μας στο Twitter
Κάνε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube
Γίνε μέλος στο κανάλι μας στο Viber

Προσοχή! Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των πληροφοριών του παραπάνω άρθρου (όχι αυτολεξεί) ή μέρους αυτών μόνο αν:
– Αναφέρεται ως πηγή το ertnews.gr στο σημείο όπου γίνεται η αναφορά.
– Στο τέλος του άρθρου ως Πηγή
– Σε ένα από τα δύο σημεία να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος