Μεγάλο αφιέρωμα του Πρώτου στην παράνομη στάθμευση: 400 ευρώ ετησίως κοστίζει στον καθένα μας – 270.000 πρόστιμα στην Αθήνα το 2021 (audio)

Την εκτίμηση ότι το κόστος από την παράνομη στάθμευση που θα επηρεάσει την κυκλοφορία στην πόλη ανέρχεται περίπου στα 300 με 400 ευρώ για τον καθένα από εμάς τον χρόνο, εξέφρασε ο Κώστας Κεπαπτσόγλου, συγκοινωνιολόγος, αναπληρωτής Καθηγητής Σχεδιασμών Μεταφορών στο ΕΜΠ, μιλώντας στο Πρώτο Πρόγραμμα 91,6 και 105,8 και στην εκπομπή «Το GPS της επικαιρότητας» με τον Θάνο Σιαφάκα, στο πλαίσιο του μεγάλου αφιερώματος για το παράνομο παρκάρισμα.

«Το κόστος δεν είναι αμελητέο όταν φωνάζουμε – και δικαίως -για την αύξηση στην τιμή του ρεύματος. Σκεφτείτε τι κοστίζει η συμπεριφορά ενός από εμάς σε άλλους 1.000 συνανθρώπους μας. Πόσο θα κοστίσουν σε ένα σωρό συνανθρώπους μας αυτά τα 3 ευρώ που δεν θα δώσουμε σε ένα χώρο στάθμευσης», είπε χαρακτηριστικά. Ανέφερε μάλιστα το εντυπωσιακό στοιχείο, ότι και σε περιοχές όπου υπάρχουν οργανωμένοι χώροι στάθμευσης ο πολίτης αρνείται να πληρώσει, ακόμη και αν έχει ένα ακριβό αυτοκίνητο αξίας πολλών δεκάδων χιλιάδων ευρώ. «Το παρατηρούμε αυτό στα ακριβά προάστια της Αθήνας. Βλέπουμε πολύ ακριβά αυτοκίνητα να είναι παρκαρισμένα παράνομα, ενώ στα 100 μέτρα υπάρχει οργανωμένος χώρος στάθμευσης. Είναι θέμα ψυχολόγου περισσότερο, παρά συγκοινωνιολόγου», υπογράμμισε.

Σύμφωνα με τον ίδιο, είναι θέμα του τι αντιλαμβάνεται κάποιος ως κόστος. «Μπορεί να δίνει πολύ μεγαλύτερη αξία στο ότι δεν θα πληρώσει τη στάθμευση σε σχέση με οτιδήποτε άλλο. Είναι μια συμπεριφορά την οποία δύσκολα μπορείς να την καταλάβεις. Συμβαίνει πάρα πολύ στη χώρα μας», σημείωσε.

Ο κ. Κεπαπτσόγλου έκανε ιδιαίτερη αναφορά στην έξυπνη εφαρμογή του ΕΜΠ, η οποία προσπαθεί να καταγράψει τις παραβάσεις παράνομης στάθμευσης στην πόλη, όχι μόνο στην Αθήνα αλλά και στην υπόλοιπη Ελλάδα. «Δεν μας ενδιαφέρει το “πώς” και το “γιατί”, μας ενδιαφέρει το “τι” και “πού”. Δηλαδή αν στην τάδε διασταύρωση έχουμε μια παράνομη στάθμευση ή να στο τάδε πεζοδρόμιο κάποιος σταθμεύει παράνομα. Τίποτα περισσότερο. Μας ενδιαφέρει να καταγράψουμε μαζικά τις παραβάσεις που συμβαίνουν στον αστικό χώρο, ώστε στη συνέχεια να προβούμε σε διάφορα συμπεράσματα ως προς την επίπτωσή τους. Δηλαδή τι μας κοστίζει αυτή η ιστορία, και ως προς το τι μπορούμε να κάνουμε», εξήγησε.

Όπως είπε, η ιστοσελίδα με την εφαρμογή έχει τεθεί σε λειτουργία την προηγούμενη εβδομάδα και θα τρέξει για αρκετό καιρό ώστε «να μπορέσουμε να καταγράψουμε όσο περισσότερες πληροφορίες μπορούμε από τον ευαισθητοποιημένο πολίτη, ο οποίος ενδιαφέρεται να έχει μια ποιότητα ζωής στην πόλη, να μετακινείται και να μην κινδυνεύει». «Διότι η παράνομη στάθμευση, πέρα από αντικοινωνική συμπεριφορά, είναι και μια επικίνδυνο πρακτική και για τους πεζούς και για τους οδηγούς. Μας κοστίζει σε χρόνο και διάθεση, αλλά επιπλέον κινδυνεύουμε. Στόχος μας είναι να δούμε πόσο εκτεταμένη είναι και σε ποιες θέσεις, τόσο στην Αθήνα όσο και στις υπόλοιπες πόλεις. Η εφαρμογή έχει τη δυνατότητα ανά 24ωρο να μας δείχνει τις παραβάσεις που έχουν καταγραφεί. Όταν ολοκληρώσουμε ένα μεγάλο κομμάτι καταγραφών, θα το παρουσιάσουμε και επίσημα», διευκρίνισε.

Ο πολίτης μπορεί να μπαίνει από τον υπολογιστή ή το κινητό του στην εφαρμογή στην ιστοσελίδα gisanalysis.gr, όπου εμφανίζεται ένας χάρτης στον οποίο κλικάρει τη θέση στην οποία παρατήρησε μια παράβαση και τον τύπο της παράβασης, όπου υπάρχουν 5-6 προκαθορισμένες κατηγορίες.

Ξεκαθάρισε ότι «δεν τίθεται θέμα ρουφιανιάς», καθώς «δεν ζητάμε ούτε το “γιατί” ούτε το “ποιος”. Μας ενδιαφέρει το πού συμβαίνει και τι είναι αυτό. Ούτε ποιος το κάνει, ούτε γιατί το κάνει. Δεν μας απασχολεί καθόλου. Το να επισημάνεις μια παραβατική συμπεριφορά δεν αποτελεί σε καμία περίπτωση ρουφιανιά. Μπορείς να σώσεις πολλές ζωές. Σκεφτείτε να έχει κλείσει κάποιος έναν δρόμο και να μην μπορεί να περάσει ένα ασθενοφόρο. Δεν θα ήθελε ποτέ κανείς να συμβεί σε εμάς τους ίδιους, ειδικά όταν συχνά αναρωτιούνται πολλοί γιατί ένα ασθενοφόρο δεν φτάνει ποτέ στην ώρα του. Ένα από τους λόγους είναι ότι η παράνομη στάθμευση επιβαρύνει πάρα πολύ τις κυκλοφοριακές συνθήκες», επισήμανε.

Ο αναπληρωτής Καθηγητής Σχεδιασμών Μεταφορών στο ΕΜΠ, είπε ότι σύμφωνα με τα πρώτα συμπεράσματα από τα στοιχεία της εφαρμογής, περίπου το 30% των καταγραφών μας αφορά σε στάθμευση επί του πεζοδρομίου. Περίπου το 25% αφορά σε στάθμευση σε σημεία που απαγορεύεται με σήμανση. Και ένα 20% αφορά σε στάθμευση πάνω σε διασταυρώσεις. Αυτές οι τρεις είναι οι πιο συνηθισμένες παραβάσεις.

«Ο βασικός λόγος είναι ότι δεν υπάρχει επαρκής αστυνόμευση. Δεν μπορούμε να έχουμε έναν αστυνόμο και έναν τροχονόμο σε κάθε διασταύρωση ή σε κάθε δρόμο. Από εκεί και πέρα είναι και θέμα συνείδησης, όταν επιλέγουμε να ενοχλούμε τους γύρω μας για να κάνουμε τη δουλειά μας, είναι καθαρά αντικοινωνική συμπεριφορά», ανέφερε.

«Το ότι διπλοπαρκάρεις και δημιουργείς μια ουρά από πίσω σου, ότι παρκάρεις πάνω σε μια διασταύρωση για αυτά τα 5 λεπτά που θα πας να πάρεις τσιγάρα από το περίπτερο και το λεωφορείο περιμένει εσένα, μπροστά στα μάτια σου. “Ένα λεπτάκι”, σου λέει. Είναι αντικοινωνική συμπεριφορά, το να παρκάρεις πάνω στο πεζοδρόμιο για να κάνεις τη δουλειά σου, σημαίνει ότι ενοχλείς κάποιον άλλον, έναν άνθρωπο με μειωμένη κινητικότητα, μια μαμά με ένα καρότσι», δήλωσε.

Ερωτηθείς για τη λύση του προβλήματος, ο κ. Κεπαπτσόγλου είπε ότι έχει δυο πτυχές. Η μια είναι η λελογισμένη χρήση του ΙΧ, δηλαδή όσο λιγότερο το χρησιμοποιούμε, τόσο λιγότερα είναι τα προβλήματα. Η άλλη πτυχή είναι ότι εφόσον χρησιμοποιήσουμε το αυτοκίνητό μας, πρέπει να τηρήσουμε τον νόμο. «Η αστυνόμευση δεν μπορεί να είναι παντού. Πρέπει να αποκτήσουμε συνείδηση και να λέμε ότι “δεν θα ενοχλήσω”. Αν δεν μπορώ να πάω κάπου με το ΙΧ, θα πάρω μια άλλη επιλογή, ή ακόμα και αν πάρω το αυτοκίνητό μου θα πάω λίγο πιο μακριά να παρκάρω και θα περπατήσω. Υπάρχουν τρόποι», πρόσθεσε – μεταξύ άλλων – ο συγκοινωνιολόγος.

Π. Παπαντωνίου: Υποβαθμίζεται η ποιότητα ζωής

Από την πλευρά του, ο πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων, Παναγιώτης Παπαντωνίου, τόνισε ότι η στάθμευση αποτελεί βασική παράμετρο του συγκοινωνιακού συστήματος κάθε πόλης, όχι μόνο της Αθήνας, αλλά και όλων των επαρχιακών πόλεων.
«Είχαμε και έχουμε την νοοτροπία να παρκάρουμε έξω από το μέρος που θέλουμε να πάμε, αλλά δημιουργήθηκε στον κόσμο, γιατί οι πόλεις τις προηγούμενες δεκαετίες χτίζονταν με βάση τα ΙΧ. Η πάγια θέση του Συλλόγου σε σχέση με τις ποινές του ΚΟΚ για την στάθμευση είναι ότι πρέπει να χαμηλές σε ποσό και μεγάλες σε πλήθος», δήλωσε.

«Αυτή η πρακτική είναι η σωστή αλλά δεν την έχουμε ακόμα. Ο ΚΟΚ είναι σε μια διαρκή αναδιαμόρφωση τα τελευταία 4 χρόνια και αυτό είναι ένα πολύ σημαντικό πρόβλημα. Στον τελευταίο νόμο. ο οποίος δεν έχει πάρει τελική μορφή, εισήχθη η λεγόμενη αντικοινωνική συμπεριφορά. Το να παρκάρει κάποιος σε ράμπα για ΑΜΕΑ αποτελεί αντικοινωνική συμπεριφορά και εκεί δεν υπάρχει χρηματικό πρόστιμο, αλλά αφαίρεση διπλώματος και πινακίδων για 2 μήνες, είναι μια προσπάθεια το πρόστιμο να περάσει στο κομμάτι της άδειας κυκλοφορίας. Ο τρόπος να βελτιώσουμε την γενικότερη συμπεριφορά μας δεν είναι μόνο η αστυνόμευση. αλλά η σωστή ενημέρωση του κόσμους, με δράσεις ευαισθητοποίησης με δεδομένα», συμπλήρωσε.

Σύμφωνα με τον κ. Παπαντωνίου, το παράνομο παρκάρισμα είναι μια υποβάθμιση της ποιότητας ζωής, κατοίκων και επισκεπτών μιας πόλης. «Έχει να κάνει με πολλές χαμένες ώρες στον δρόμο, με κυκλοφοριακή συμφόρηση, περιβαλλοντική επιβάρυνση και κατ’ επέκταση υποβάθμιση της ποιότητας ζωής», ανέφερε.

Γ. Βλάχος: 270.000 πρόστιμα στην Αθήνα το 2021

«Σύμφωνα με τα στοιχεία για το 2021, βεβαιώσαμε 270.000 παραβάσεις στάθμευσης, εκ των οποίων περίπου οι 65.000-70.000 αφορούν τη λεγόμενη αντικοινωνική στάθμευση, δηλαδή σε πεζοδρόμια, πλατείες, διαβάσεις πεζών. Από αυτές 3.800 αφορούν σε ράμπες αναπήρων και αναπηρικές θέσεις», επισήμανε στον σταθμό μας ο διευθυντής της Δημοτικής Αστυνομίας του δήμου Αθηναίων, Γιώργος Βλάχος.

«Σχεδόν καθημερινό το φαινόμενο διενέξεων και διαπληκτισμών των υπαλλήλων της δημοτικής αστυνομίας με πολίτες στους οποίους βεβαιώνουμε πρόστιμα, τα οποία αν δεν πληρωθούν βεβαιώνονται από την εφορία», ανέφερε και απέδωσε το πρόβλημα στην αντίληψη και τη νοοτροπία του Έλληνα οδηγού ο οποίος θέλει να αφήνει το αυτοκίνητό του ακριβώς μπροστά στο σημείο όπου θέλει να κάνει τη δουλειά του.

«Η παράνομη στάθμευση έχει γίνει δυστυχώς μέρος της καθημερινότητας των πολιτών της Αθήνας, είναι έντονο το πρόβλημα και το συναντάμε παντού σε όλες τις εκφάνσεις της ζωής μας. Και η πανδημία έχει χειροτερέψει την κατάσταση γιατί χρησιμοποιούμε όλοι τα ιδιωτικά μας αυτοκίνητα προς αποφυγή του συνωστισμού στα Μέσα Μεταφοράς», σημείωσε.

Κ. Σιορίκης: Χάνονται δρομολόγια λεωφορείων

«Σύμφωνα με τα στοιχεία από την τηλεματική, σε μια γραμμή που πρέπει να γίνονται 106 δρομολόγια την ημέρα, μπορεί να χαθούν 7-10 δρομολόγια την ημέρα λόγω παράνομων σταθμεύσεων», επισήμανε ο πρόεδρος του Συνδικάτου Εργαζομένων ΟΑΣΑ, Κώστας Σιορίκης, κρούοντας τον «κώδωνα του κινδύνου» για την υλοποίηση του συγκοινωνιακού έργου, και μιλώντας για δυσφήμιση των αστικών συγκοινωνιών.

«Από τη στιγμή που θα καθυστερήσει ένα λεωφορείο 10-15 λεπτά, μάλλον δεν θα υπάρξει ομαλή λειτουργία των υπολοίπων δρομολογίων. Ζητάμε από τους δήμους να τοποθετούν κολωνάκια, αλλά θα γεμίσει η Αθήνα κολωνάκια στις στροφές. Υπάρχουν και οι γερανοί, αλλά κυρίως για αποτρεπτικούς λόγους, δεν μπορούν να σηκώσουν τόσα αυτοκίνητα που έχουν σταθμεύσει παράνομα», εξήγησε.

Έκανε λόγο για διαπληκτισμούς με οδηγούς και κυρίως για διαπληκτισμούς αγανακτισμένων επιβατών με οδηγούς λεωφορείων, καθώς «ο επιβάτης που περιμένει στην επόμενη στάση δεν ξέρει για ποιο λόγο καθυστερεί το λεωφορείο, υπάρχουν φραστικές επιθέσεις ακόμα και ξυλοδαρμοί». «Παρκάρουν στις λεωφορειο-λωρίδες, έχουν γίνει ένα απέραντο πάρκινγκ, ακόμα και πάνω στις στάσεις», συμπλήρωσε.

ΣΑΤΑ: Μόνη λύση η χρήση ταξί ή ΜΜΜ

Για «χρόνιο και μεγάλο πρόβλημα» όταν ο κόσμος παίρνει το αυτοκίνητό του για να κατέβει στην Αθήνα έκανε λόγο στον σταθμό μας ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ιδιοκτητών Ταξί και γενικός γραμματέας του ΣΑΤΑ Μάκης Κασιδιάρης. «Η μόνη λύση είναι να αφήσει κανείς το αυτοκίνητό του και να πάρει ΜΜΜ ή ένα ταξί για πάει στην Αθήνα να κάνει τις δουλειές του. Δεν την πληρώνει μόνο ο οδηγός ταξί αλλά και ο πελάτης, γιατί όσο καθυστερεί, ανεβαίνει το κόστος της διαδρομής. Δεν έχει ενσκήψει μέχρι σήμερα η πολιτεία να λύσει το πρόβλημα. Πρέπει να περάσουμε στον πολίτη το μήνυμα ότι και ο ίδιος που κατεβαίνει με το αυτοκίνητό του και δεν βρίσκει να παρκάρει, δημιουργεί και στον εαυτό του πρόβλημα», πρόσθεσε.

Β. Αυγουλάς: Εφιάλτης για τυφλούς και ανάπηρους

«Το παράνομο παρκάρισμα για όποιον το κάνει, θέτει σε κίνδυνο την ζωή πολλών σαν και εμένα, εγώ έχω γεννηθεί τυφλός και κινούμαι καθημερινά με το μπαστούνι σε όλη την χώρα, ειδικότερα στην πρωτεύουσα. Με το που εντοπίσω ένα παράνομα σταθμευμένο όχημα σε πεζοδρόμιο, βγαίνω και συνεχίζω την πορεία μου στον δρόμο. Πρέπει αυτομάτως, μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα, να υπολογίσω την ροή των αυτοκινήτων, αν είναι με την ροή που πηγαίνουμε ή αντίθετα», είπε από την πλευρά του, ο δικηγόρος και πρόεδρος της οργάνωσης «Με Άλλα Μάτια», Βαγγέλης Αυγουλάς.

«Αν υπάρχει πολλή μεγάλη φασαρία λόγω κεντρικού δρόμου θα πρέπει η ακοή μας να είναι εστιασμένη στους πρόσθετους κινδύνους ενώ μετακινούμαστε από τον δρόμο. Αν φέρετε στο μυαλό σας τα πάρα πολλά κάγκελα στα πεζοδρόμια, τα έξτρα εμπόδια εκτός του παρκαρισμένου που μας οδήγησε στον δρόμο, δεν σημαίνει ότι θα ξαναβρούμε πεζοδρόμιο να ξανανεβούμε, μπορεί να χρειαστεί να διασχίσουμε πολλά μέτρα από τον δρόμο για να βρούμε ψάχνοντας με το λευκό μας μπαστούνι χώρο να ανέβουμε και να το ξαναχρησιμοποιήσουμε. Έχουμε και πολλές περιπτώσεις ατόμων σε αναπηρικό αμαξίδιο που δεν μπορούν να χρησιμοποιήσουν μια ράμπα, γιατί κάποιος έχει σταθμεύσει μπροστά και την έχει κλείσει, μπορεί να βρεθούν για ώρες εγκλωβισμένοι στο πεζοδρόμιο γιατί μπορεί η επόμενη ράμπα να είναι πολύ μακριά, να είναι επίσης κλεισμένη, να είναι κακώς κατασκευασμένη, άρα ακατάλληλες για χρήση. Πολλοί καταλαμβάνουν τις ελάχιστες αναπηρικές θέσεις στάθμευσης, δεν τις σέβονται και γι’ αυτό προωθούμε και στην τοπική αυτοδιοίκηση, τα ηλεκτρονικά συστήματα επιτήρησης των θέσεων αυτών μήπως διασφαλίσουμε μια καλύτερη ποιότητα ζωής», ανέφερε περιγράφοντας μια εφιαλτική καθημερινότητα.

«Δεν είναι μόνο τα παράνομα παρκαρισμένα οχήματα, είναι η άναρχη δόμηση που οδηγεί σε κολώνες από πινακίδες, κολώνες της ΔΕΗ, δέντρα στα πεζοδρόμια όπου να΄ ναι, κόσμος που βολεύεται να αφήνει τα έξτρα δικά του εμπόδια, όπως σκουπίδια επίσης όπου να’ ναι, πολλές τρύπες που ανοίγονται για εργασίες, φυσικό αέριο, οπτικές ίνες, που δεν κλείνουν για πολύ καιρό. Κόσμος που δεν σέβεται τους πεζούς, βγάζουν βόλτα τα σκυλιά τους, αφήνουν ακαθαρσίες να απλώνονται στα πεζοδρόμια», πρόσθεσε ο κ. Αυγουλάς.

«Επιπλέον είναι τραγικό το αποτέλεσμα στην ψυχολογία και την εκπαίδευση των σκύλων οδηγών για τυφλούς, μια δαπανηρή και χρονοβόρα εκπαίδευση, που μόνο στην Ελλάδα τον οδηγούμε να πηγαίνει τον οδηγό από τον δρόμο, μόλις πάρει τέτοια εντολή ο σκύλος αποσυντονίζεται πάρα πολύ», σημείωσε.

Όλες οι Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο,  στο ertnews.gr
Διάβασε όλες τις ειδήσεις μας στο Google
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
Ακολούθησε μας στο Twitter
Κάνε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube
Προσοχή! Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των πληροφοριών του παραπάνω άρθρου (όχι αυτολεξεί) ή μέρους αυτών μόνο αν:
– Αναφέρεται ως πηγή το ertnews.gr στο σημείο όπου γίνεται η αναφορά.
– Στο τέλος του άρθρου ως Πηγή
– Σε ένα από τα δύο σημεία να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος