Λ. Ρακιντζής για την Εθνική Πινακοθήκη: Τέτοιες κλοπές δεν γίνονται μόνες τους – Να ανακτηθούν τα κλεμμένα

O τέως Γενικός Επιθεωρητής Δημόσιας Διοίκησης, Λέανδρος Ρακιντζής μίλησε στην ΕΡΤ για το πόρισμα που είχε συντάξει μετά την «κλοπή του αιώνα» στην Εθνική Πινακοθήκη και τις ευθύνες, πολιτικές και διοικητικές, που είχε επιρρίψει.

«Τα μέτρα φύλαξης ήταν σχεδόν ανύπαρκτα. Οι κάμερες δεν λειτουργούσαν. Υπήρχε μόνο ένας φύλακας ενώ προβλέπονταν πολλοί περισσότεροι γιατί τους είχαν αποσπάσει στην γκαρνταρόμπα. Ένας φύλακας δεν μπορεί να φυλάξει χιλιάδες μέτρα, με αποτέλεσμα να γίνει η κλοπή».

Απαντώντας στην ερώτηση των δημοσιογράφων της εκπομπής «Από τις Έξι» για το αν είχε γίνει κάποια αλλαγή στο τότε ΔΣ της Εθνικής Πινακοθήκης ο πρώην δημόσιος λειτουργός είπε ότι, από όσο γνωρίζει, δεν έγινε τίποτα.

Υπάρχουν πολλά ερωτηματικά για την κλοπή

«Ο κλέφτης είπε ότι έκαναν αντιπερισπασμούς στον φύλακα, ο οποίος έτρεχε από εδώ από την άλλη μεριά και μπήκαν μέσα. Πρέπει να σοβαρευτούμε. Και η παρουσίαση των δύο ευρεθέντων να γίνει με μεγαλύτερη σοβαρότητα. Να τους παρουσιάσει η κ. Πλάκα που γνωρίζει» τόνισε ο κ. Ρακιντζής.

Μιλώντας για τη εξιχνίαση της υπόθεσης ο διαπρεπής νομικός εξέφρασε ορισμένες ενστάσεις, λέγοντας χαρακτηριστικά: «Να ανακοινωθεί το όνομα του κλέφτη. Το κρύβουν, δεν ξέρω γιατί. Ακόμη, υπάρχουν πολλά ερωτηματικά. Από την πείρα μου πιστεύω ότι ήταν στοχευμένη η κλοπή. Τον είχε παραγγείλει κάποιος. Επ’ ευκαιρία ο κλέφτης πήρε και τους υπολοίπους».

Μιλώντας ξανά για τις τρομερές ελλείψεις στα τότε μέτρα ασφάλειας ο κ. Ρακιντζής υπενθύμισε ότι σύμφωνα με το πόρισμα, δεν υπήρχαν μπαταρίες στις κάμερες παρακολούθησης.

«Το πρόβλημα μας είναι να βρεθούν οι άλλοι δύο πίνακες. Δεν πιστεύω ότι καταστράφηκε το Σχέδιο. Κανένας φιλότεχνος όχι δεν καταστρέφει, το συντηρεί. Επομένως ή ήταν κοινός κλέφτης και δεν ήταν φιλότεχνος… Και επιπλέον, λέει ότι το έριξε στο καζανάκι. Σε ποιο καζανάκι το έριξε; Αν το είχε ρίξει στην Εθνική Πινακοθήκη θα είχε βρεθεί. Αν τραβούσε καζανάκι δεν θα τον άκουγε ο φύλακας; Υπάρχουν ορισμένα ερωτηματικά. Ο ένας πίνακας, ο οποίος μάλλον έχει πουληθεί, πρέπει να ανακτηθεί. Και το σχέδιο πρέπει να ανακτηθεί. Να βρεθούν και να ανακτηθούν».

Ήταν στοχευμένη ενέργεια

Σχολιάζοντας τους χαρακτηρισμούς για «φιλότεχνο δράστη που συγκινήθηκε» ο κ. Ρακιντζής είπε ότι πρόκειται για «κοινό κλέφτη που γυρίζει σε διάφορα σημεία, Λονδίνο, Άμστερνταμ, και προσπαθεί να τα πλασάρει», και πρόσθεσε:

«Η δίωξη είναι για συναυτουργούς. Ότι δηλαδή δεν ήταν μόνος του. Τέτοιες δουλειές δεν γίνονται από μόνες τους. Η γνώμη μου είναι ότι ήταν στοχευμένη ενέργεια και ο άλλος φοβήθηκε και δεν μπόρεσε να τον διαθέσει».

Σύμφωνα με τον πρώην Γενικό Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης υπάρχουν άγνωστες πτυχές σε αυτή την ιστορία. «Τι έχει γίνει με την επικήρυξη. Αληθεύει αυτό»;

Ποια ήταν η απάντηση της Εθνικής Πινακοθήκης το 2012

Με δελτίο τύπου που είχε εκδώσει στις 26 Απριλίου 2012 το Διοικητικό Συμβούλιο απαντούσε στα όσα επικριτικά ανέφερε το πόρισμα του κ. Ρακιντζή.

«Το Διοικητικό Συμβούλιο της Εθνικής Πινακοθήκης συνήλθε στις 24 Απριλίου 2012, ημέρα Τρίτη και ώρα 11:00 σε έκτακτη συνεδρίαση, για να ενημερωθεί για την Έκθεση Αποτελεσμάτων ΓΕΔΔ με αντικείμενο «τον έλεγχο των μέτρων φύλαξης και των συνθηκών ασφαλείας που έχουν ληφθεί στην Εθνική Πινακοθήκη-Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου» (Φ. 29.12/4577/21-03-12) και για την προβολή που αυτή έλαβε στα μέσα μαζικής ενημέρωσης. Θεωρώντας ότι πολλές από τις αναφορές που γίνονται, δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα, εκφράζει την έκπληξή του.

Τόσο το σύστημα ασφαλείας της Εθνικής Πινακοθήκης, το οποίο χαρακτηρίστηκε στον τύπο «διάτρητο», όσο και η κατάσταση λειτουργίας του (ενδοεπικοινωνία, μπαταρίες, κασέτες καταγραφής κ.λ.π.) βρίσκονται σε άριστη κατάσταση και συντηρούνται διαρκώς σε στενή συνεργασία με την εταιρία παροχής συστημάτων ελέγχου.

Στο επισυναπτόμενο παράρτημα εξετάζονται αναλυτικά και επιμέρους αναφορές της έκθεσης της ΓΕΔΔ, στα συστήματα ασφαλείας και τεκμηριώνεται επαρκώς η πραγματική κατάσταση.

Η ευθύνη παρακολούθησης της ασφάλειας της Εθνικής Πινακοθήκης αποτελεί αποκλειστική αρμοδιότητα της Διεύθυνσης Διοικητικού-Οικονομικού της ΕΠΜΑΣ και για ευνόητους λόγους ασφαλείας είναι σε γνώση μόνον των υπαλλήλων που ασχολούνται με τη φύλαξη της ΕΠΜΑΣ.

Εκ των πραγμάτων η έκθεση αυτή δεν μπορεί να είναι πλήρης, εφόσον δεν εξετάστηκαν οι αρμόδιοι υπάλληλοι για την ασφάλεια της Εθνικής Πινακοθήκης.

Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι σε δύσκολες περιόδους κρίσης γίνονται περιορισμοί δαπανών κυρίως στον δημόσιο τομέα και επιβραδύνονται οι εκσυγχρονισμοί των συστημάτων ασφαλείας που ακολουθούν το γρήγορο ρυθμό της τεχνολογίας.

Το Διοικητικό Συμβούλιο της Εθνικής Πινακοθήκης είναι ωστόσο σίγουρο μετά από ενδελεχή διερεύνηση ότι τα συστήματα ασφαλείας της Εθνικής Πινακοθήκης είναι απολύτως αξιόπιστα, σε καλή κατάσταση λειτουργίας και συντήρησης όπως άλλωστε αναφέρεται στην έκθεση της ΓΕΔΔ, σύμφωνα με τις ένορκες καταθέσεις της εταιρίας συντήρησης.

Τα πρόσθετα μέτρα τα οποία ελήφθησαν δεν θα είναι ποτέ επαρκή αν δεν υποστηρίζονται από το αντίστοιχο σε αριθμό προσωπικό φύλαξης, το οποίο η διοίκηση της Εθνικής Πινακοθήκης κατ’ επανάληψη είχε ζητήσει από το ΥΠ.ΠΟ.Τ., πριν το ατυχές συμβάν, όπως αποδεικνύεται και από τη σχετική αλληλογραφία».

Όλες οι Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο,  στο ertnews.gr
Διάβασε όλες τις ειδήσεις μας στο Google
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
Ακολούθησε μας στο Twitter
Κάνε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube
Προσοχή! Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των πληροφοριών του παραπάνω άρθρου (όχι αυτολεξεί) ή μέρους αυτών μόνο αν:
– Αναφέρεται ως πηγή το ertnews.gr στο σημείο όπου γίνεται η αναφορά.
– Στο τέλος του άρθρου ως Πηγή
– Σε ένα από τα δύο σημεία να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος