Τα κυριότερα σημεία της άκρως ενδιαφέρουσας έρευνας που πραγματοποιήθηκε από το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών, για τη χρήση Τεχνητής Νοημοσύνης στις αγορές των καταναλωτών, την πρώτη στη χώρα μας που καταγράφει τις αλλαγές τηςαγοραστικής συμπεριφοράς λόγω της επίδρασης της AI, ανέφερε ο Γενικός Διευθυντής του ΙΕΛΚΑ Λευτέρης Κιοσσές, στο ΕΡΤnews Radio 105,8 και στην εκπομπή «Πρωινή Παρέα» με την Κατερίνα Σερέτη και τον Διονύση Χατζημιχάλη.
«Έχουμε ένα σημαντικό ποσοστό του πληθυσμού, δεν είναι η πλειοψηφία ακόμα σίγουρα, αλλά αν σκεφτούμε πόσο γρήγορα έχει αναπτυχθεί η τεχνολογία, είναι αρκετά μεγάλο το ποσοστό του πληθυσμού που απευθύνεται πλέον στην τεχνητή νοημοσύνη για απλά καθημερινά καθήκοντα που κάνει. (…)
Ρωτάει τα πάντα, είναι η αλήθεια. Οι ερωτήσεις είναι από απλές αναζητήσεις που κάναμε στις μηχανές αναζήτησης πριν από κάποια χρόνια, όπως πώς χρησιμοποιείται ένα προϊόν ή πού μπορώ να το βρω, στο οποίο απαντάει προφανώς πολύ καλύτερα, με την έννοια ότι δίνει μια απάντηση, δεν είναι απλά ένα λινκ, οπότε αυτό σίγουρα βοηθάει πάρα πολύ, αλλά είναι πολύ καλό να απαντάει πιο πολύπλοκα ερωτήματα όπως εγώ είμαι βίγκαν, θέλω να κάνω μια συνταγή που να μην περιλαμβάνει κρέας, τι αγοράζω, από πού το αγοράζω, πού να απευθυνθώ, τι συνταγή να βάλω ή για παράδειγμα, εγώ θέλω να μην περάσω τις 2.000 θερμίδες σήμερα και θέλω να φάω αυτά» περιέγραψε ο κ. Κιοσσές.
Σύμφωνα με όσα ανέφερε, φαίνεται πως οι εφαρμογές Τεχνητής Νοημοσύνης σε ένα πολύ μεγάλο βαθμό θα αντικαταστήσουν την αναζήτηση μέσω Google αν και το Google έχει τη δική του μηχανή αναζήτησης, το Gemini καθώς και ότι στα αποτελέσματα που δίνει η μηχανή στο Google, το πρώτο αποτέλεσμα πολλές φορές δεν είναι από τις μηχανές αναζήτησης αλλά είναι ΑΙ το πρώτο αποτέλεσμα που δίνει.
Ως προς τις ηλικίες που είναι πιο εξοικειωμένες με τις εφαρμογές αυτές, ο κ. Κιοσσές ανέφερε «θα περιμέναμε να είναι πολύ νεότεροι. Δεν είναι πολύ νεότεροι. Είναι σε όλες τις ηλικίες ομάδες και είναι περισσότερο στις ηλικίες από 30 έως 50, δηλαδή σε αυτούς που είναι πιο εξοικειωμένοι με την τεχνολογία γιατί έχουν μεγαλώσει στην τεχνολογία, οι millennials που λέγαμε, οπότε είναι γεννημένοι από το 77 και μετά και επειδή έχουν τι ανάγκες ενημέρωσης μεγαλύτερες από τις μικρότερες ηλικίες. Οπότε εκεί πέρα πιο πολύ έχει μεγαλύτερη διείσδυση».
«Απλά αυτό που πρέπει να σημειώσουμε επειδή είναι το εντυπωσιακό, είναι ότι όλες οι νέες τεχνολογίες έχουν έναν αργό ρυθμό υιοθέτησης. Όλες, Ας πούμε και το smartphone όταν εμφανίστηκε το 2005-2007 δεν αποκτήσαμε αμέσως όλοι smartphone, πήρε κάποια χρόνια. Η τεχνητή νοημοσύνη έχει πιο γρήγορο ρυθμό ανάπτυξης. Σίγουρα δεν είναι η πλειοψηφία ακόμα, αλλά αν σκεφτούμε ότι πριν από 2-3 χρόνια δεν υπήρχε, αν σκεφτούμε πόσο πολύ έχει διεισδύσει στην καθημερινότητα μέσα σε 2-3 χρόνια είναι πολύ εντυπωσιακό.
Είναι και η φύση της τεχνολογίας, είναι μια πολύ φθηνή τεχνολογία. Καταρχάς υπάρχουν οι δωρεάν εκδόσεις αλλά και εκδόσεις που πληρώνεις είναι αρκετά οικονομικές. Δεν είναι όπως το παράδειγμα του internet των smartphones. Το ίντερνετ όταν εμφανίστηκε έπρεπε να έχεις εξοπλισμό, υπολογιστή.
Το τηλέφωνο αντίστοιχα, να έχεις ένα ακριβό τηλέφωνο, μία ακριβή σύνδεση με δεδομένα στο κινητό σου. Τώρα αυτό δεν έχει κάποιο κόστος μεγάλο, οπότε είναι πολύ πιο εύκολο να το να αποκτήσει πρόσβαση ένας χρήστης και να αρχίσει να το χρησιμοποιεί στην καθημερινότητά του» προσέθεσε.
«Πρέπει να πούμε ότι κατ’ αρχάς στους χρήστες της τεχνητής νοημοσύνης περίπου 4 στους 10 το χρησιμοποιούν συστηματικά για τις αγορές τους, άρα είναι αρκετά μεγάλο το ποσοστό. Το πώς το χρησιμοποιούν είναι επίσης πολύ ενδιαφέρον γιατί δίνει και δυνατότητες που ακόμα δεν τις έχουμε αναπτύξει ούτε τις σκεφτόμαστε. Για παράδειγμα, μπορεί κάποιος να τραβήξει φωτογραφία το ψυγείο του και να πει, έχω αυτά, τι μου λείπει ή τι πρέπει να αντικαταστήσω ή κάποιος που δεν του αρέσει να πηγαίνει σούπερ μάρκετ μπορεί να πει, θέλω την επόμενη βδομάδα να φάω αυτά. Μπορείς να μου ετοιμάσεις μια λίστα; Αυτή την στιγμή το μόνο που δεν κάνει η τεχνητή νοημοσύνη είναι στην πραγματικότητα να πατήσει το κουμπί και να το αγοράσει. Δηλαδή μπορεί να φτάσει μέχρι το σημείο να φτιάξει τη λίστα του σούπερ μάρκετ και από το σούπερ μάρκετ που θέλεις με τις τιμές δίπλα, τις τιμές που είναι αυτή τη στιγμή διαθέσιμες και απλά πατάει το κουμπί για να κάνει την αγορά που ενδεχομένως σε μερικά χρόνια να το κάνει και αυτό.
Είμαστε πολύ κοντά σε αυτό. Βέβαια πρέπει να πούμε ότι ακόμα έχει ελαττώματα. Δεν είναι αξιόπιστο, σίγουρα όχι 100%, είναι αρκετά χαμηλότερα. Είναι αρκετά δύσπιστοι και οι καταναλωτές, είναι αλήθεια σε κάποιες παραμέτρους του, άρα υπάρχει ένας προβληματισμός σε σχέση με τη χρήση γενικότερα στην τεχνητή νοημοσύνη. Ειδικά για τις αγορές υπάρχει ένας προβληματισμός για το τι απαντάει και γι’ αυτό όταν πάμε σε μεγαλύτερο βάθος, για παράδειγμα, στο να εμπιστευτούν τη συμβουλή του για το ποιο προϊόν θα αγοράσουν είναι διστακτικοί, θα το ελέγξουν και με άλλους παράγοντες. Αλλά στο να ζητήσουν να τους εξηγήσει την ετικέτα πίσω από ένα τρόφιμο, το εμπιστεύονται πάρα πολύ, δηλαδή να βγάλουν μια φωτογραφία την ετικέτα ή ένα προϊόν στο κατάστημα και να τους πει, αυτό είναι κατάλληλο για τη διατροφή σας., αυτό περιλαμβάνει αυτά τα στοιχεία ή να τους κάνει μια εξήγηση. Δεν είσαι υποχρεωμένος να γνωρίζεις όλες τις λέξεις, την καταγραφή που υπάρχει από πίσω και να καταλαβαίνεις σαν διατροφολόγος τι σημαίνει αυτό για την υγεία σου, οπότε και εκεί πέρα παίζει έναν παραπάνω ρόλο και κάθεται και σε κάθε περίπτωση σιγά σιγά βελτιώνεται. Δηλαδή, όσο το ρωτάνε οι χρήστες τόσο βελτιώνεται. Ήδη είμαστε σε πιο προηγμένες εκδόσεις και θα πάει και σε καλύτερες εκδόσεις στο μέλλον» συμπλήρωσε ο κ. Κιοσσές.
Ερωτηθείς τέλος, τι αντίκτυπο εκτιμά ότι θα έχει η χρήση της τεχνητής νοημοσύνης στην αγοραστική συμπεριφορά, ο Γενικός Διευθυντής του ΙΕΛΚΑ είπε «η δική μου προσωπική άποψη είναι ότι θα είναι προς το θετικό. Δηλαδή θα έχουμε θετικές συνέπειες από την τεχνητή νοημοσύνη όσον αφορά το κομμάτι των αγορών, επειδή έχουμε ρωτήσει και τους χρήστες, όμως στο πλαίσιο της έρευνας καταναλωτών που κάναμε, είναι μοιρασμένες οι απαντήσεις. Δηλαδή έχουμε ένα μεγάλο ποσοστό που είναι η πλειοψηφία που λέει δεν γνωρίζω που είναι περίπου το 60% και μετά έχουμε ένα 20% που λέει θετικά και ένα 20% που λέει αρνητικά περίπου. Άρα είναι μοιρασμένες προς το παρόν οι απόψεις. Από την άλλη, σε αυτούς που έχουν χρησιμοποιήσει τεχνητή νοημοσύνη, όταν τους ρωτάμε αν έχει επιδράσει θετικά, αν αξιολογούν θετικά στην αγοραστική εμπειρία τους, η πλειοψηφία είναι ότι αντιδρούν θετικά. Δηλαδή είναι ένα ποσοστό συντριπτικό. Δηλαδή από όσους έχουν κάνει αγορά ένα 70% απαντά θετικά, ένα 5 με 10% απαντάει αρνητικά. Άρα είναι πολύ θετικοί όσοι έχουν χρησιμοποιήσει, αλλά είναι και αυτοί που ονομάζουμε οι πρώιμοι χρήστες, early users, οπότε είναι και πιο θετικά διακείμενοι προς την τεχνολογία».
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
Ακολούθησε μας στο Twitter
Κάνε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube
Γίνε μέλος στο κανάλι μας στο Viber
– Αναφέρεται ως πηγή το ertnews.gr στο σημείο όπου γίνεται η αναφορά.
– Στο τέλος του άρθρου ως Πηγή
– Σε ένα από τα δύο σημεία να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος