Συμβουλές οδήγησης στο χιόνι και στον πάγο

«Ένας κανονικός οδηγός αντιδρά στις συνθήκες του δρόμου. Ένας καλός οδηγός προβλέπει τις κρίσεις και τις αποφεύγει», αναγράφεται στον ιστότοπο του Καναδικού Κέντρου Επαγγελματικής Υγείας και Ασφάλειας (Canadian Center for Occupational Health and Safety) στη σελίδα που είναι αναρτημένες οι οδηγίες για την οδήγηση τον χειμώνα. Στον Καναδά βέβαια, ο χειμώνας είναι από τους πιο βαρείς στον πλανήτη και κρατά ουσιαστικά 5-6 μήνες, την ίδια στιγμή που σε πολλές περιοχές της χώρας μας (με εξαίρεση τη Βόρεια Ελλάδα και τα ορεινά), όπως την Αθήνα, ο χειμώνας δεν κρατά ούτε… 5-6 μέρες. Αν κάποιοι όμως ξέρουν από χειμώνα, είναι σίγουρα οι Καναδοί, επομένως ας δούμε τις κυριότερες συμβουλές που έχουν να δώσουν για την οδήγηση σε χιόνι ή πάγο.

Κατ’αρχάς, ακολουθώντας το ρητό «ο καλός οδηγός προβλέπει τις κρίσεις και τις αποφεύγει», θα ξεκινήσουμε λέγοντας πως σε περιπτώσεις όπως αυτές που προκάλεσε η χιονοκαταιγίδα «Ελπίδα», καλύτερα είναι να αποφεύγονται οι άσκοπες μετακινήσεις.

Αν η μετακίνηση πρέπει να γίνει για σοβαρούς λόγους, τότε θα έπρεπε να έχουμε υπόψη μας τα ακόλουθα.

Η οδήγηση το χειμώνα αποτελεί πρόκληση τόσο για τον οδηγό όσο και για το αυτοκίνητο, το οποίο πρέπει να είναι σε άψογη μηχανολογική κατάσταση. Αυτό μειώνει τις πιθανότητες να συμβεί κάποιο απρόοπτο που θα μπορούσε να έχει δυσάρεστες συνέπειες.

Πολλά είναι τα πράγματα που πρέπει να κοιτάξει κανείς, αλλά από αυτά, τα πιο σημαντικά είναι:

• Να γνωρίζουμε ότι η μπαταρία είναι σε καλή κατάσταση
• Να ξέρουμε ότι έχουμε αρκετό καύσιμο στο ρεζερβουάρ
• Να λειτουργούν σωστά όλα τα φώτα
• Να είμαστε σίγουροι ότι υπάρχει αντιπηκτικό υγρό στο δοχείο ψύξης, το οποίο θα πρέπει να βρίσκεται στη στάθμη που ορίζει ο κατασκευαστής
• Να λειτουργούν σωστά οι καθαριστήρες προκειμένου να έχουμε καλή ορατότητα
• Και φυσικά, να έχουμε τα κατάλληλα ελαστικά.

Τα καλύτερο γι αυτές τις περιπτώσεις θα ήταν να έχουμε λάστιχα χιονιού. Επειδή όμως κάτι τέτοιο στις περισσότερες περιοχές της Ελλάδας δεν έχει νόημα (και πάλι, εξαιρείται η Βόρεια Ελλάδα και τα ορεινά) καθώς τα χειμερινά ελαστικά δουλεύουν σε θερμοκρασίες κάτω από 7 βαθμούς Κελσίου, πρέπει να είμαστε εφοδιασμένοι με αντιολισθητικές αλυσίδες. Τις οποίες κιόλας, καλό θα είναι να έχουμε προπονηθεί στο πόσο εύκολα ή δύσκολα μπαίνουν. Με παγωμένα χέρια και οι πιο εύκολες δουλειές γίνονται δύσκολες.

Εάν το αυτοκίνητο έχει κίνηση στους πίσω τροχούς ή είναι 4×4 οι αλυσίδες πρέπει να μπουν και στους 4 τροχούς έτσι ώστε το αυτοκίνητο να «έχει τιμόνι».

Η πίεση των ελαστικών πρέπει να είναι αυτή που προτείνει ο κατασκευαστής και αν αυτή έχει πέσει, να συμπληρώνεται μέχρι το συνιστώμενο σημείο. Το Καναδικό Κέντρο Επαγγελματικής Υγείας και Ασφάλειας υπενθυμίζει ότι για κάθε 5 βαθμούς που μειώνεται η θερμοκρασία, μειώνεται και η πίεση κατά 1 psi.

Πώς προετοιμαζόμαστε για την οδήγηση

• Απομακρύνουμε τυχόν χιόνι που έχει συγκεντρωθεί στην οροφή του αυτοκινήτου καθώς σε ένα απότομο φρενάρισμα θα πέσει στο παρμπρίζ και θα ελαττώσει την ορατότητά μας
• Ζεσταίνουμε τον κινητήρα λίγο πριν ξεκινήσουμε. Αποφεύγουμε έτσι την συμπύκνωση υδρατμών στο εσωτερικό των παραθύρων.
• Βάζουμε τη ζώνη μας και ξεκινάμε

Πώς οδηγούμε στο χιόνι; Αργά και προσεκτικά

Κατ’αρχάς, ανάβουμε τα φώτα πορείας (και όχι τα φώτα θέσης). Τα φώτα ομίχλης είναι χρήσιμα… στην ομίχλη. Δεν χρειάζεται να τα έχουμε αναμμένα αν δεν υπάρχει ομίχλη. Σε περίπτωση ομίχλης, κρατάμε μόνο αυτά αναμμένα, δεν χρειάζεται να έχουμε και την μεγάλη σκάλα.

Μια καλή ένδειξη για το πότε μπορούμε να ανάψουμε και το πίσω φως ομίχλης είναι όταν δεν μπορούμε να διακρίνουμε το φως του μπροστινού αυτοκινήτου.

Η βασική αρχή για την οδήγηση σε χιόνι, είναι ότι οδηγούμε αργά, με ήπιες και μαλακές κινήσεις, αφήνοντας αποστάσεις ασφαλείας τόσο από το αυτοκίνητο που βρίσκεται μπροστά μας όσο και από αυτό που μας ακολουθεί. Απότομες κινήσεις στο τιμόνι, ή απότομες επιταχύνσεις κάνουν τους τροχούς να γλιστρούν πιο πολύ και τον έλεγχο πιο δύσκολο.

Στις ανηφόρες, καλό είναι να έχουμε στο κιβώτιο ταχυτήτων μια σχέση πάνω από αυτήν που θα είχαμε σε στεγνό δρόμο – έτσι ώστε να αποφεύγουμε και πάλι το σπινάρισμα των τροχών – καθώς και αρκετή φόρα έτσι ώστε να μην χρειαστεί να επιταχύνουμε ή να κατεβάσουμε ταχύτητα (που θα οδηγήσει εκ νέου σε σπινάρισμα των τροχών και ούτω καθεξής).

Φρενάρουμε και πάλι ήρεμα και μαλακά, κατεβάζοντας νωρίτερα από το κανονικό σχέσεις στο κιβώτιο, προκειμένου να ελαττωθεί η ταχύτητα σταδιακά και να αποφύγουμε το μπλοκάρισμα των τροχών.

Το να οδηγούμε γενικά με μειωμένες ταχύτητες, χαμηλότερες από αυτές που αναγράφονται στις πινακίδες, είναι το καλύτερο προληπτικό μέτρο που μπορεί να λάβει κανείς σε περιπτώσεις οδήγησης σε ολισθηρές συνθήκες.

Και αν δεν χρειάζεται να πάρουμε το αυτοκίνητο, ακόμη καλύτερα.

Πηγή: ccohs.ca, andro.gr, 4troxoi.gr, drive.gr

Όλες οι Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο,  στο ertnews.gr
Διάβασε όλες τις ειδήσεις μας στο Google
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
Ακολούθησε μας στο Twitter
Κάνε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube
Προσοχή! Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των πληροφοριών του παραπάνω άρθρου (όχι αυτολεξεί) ή μέρους αυτών μόνο αν:
– Αναφέρεται ως πηγή το ertnews.gr στο σημείο όπου γίνεται η αναφορά.
– Στο τέλος του άρθρου ως Πηγή
– Σε ένα από τα δύο σημεία να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος