Η τοιχογραφία στην Καλαμάτα που αναδείχθηκε η καλύτερη παγκοσμίως – Τι λέει ο δημιουργός της στο ΕΡΤNews

Σύνοψη
  • Ο καλλιτέχνης εξηγεί στην εκπομπή «Συνδέσεις» την έμπνευση πίσω από το έργο, τη Μαρία Κάλλας ως αλληγορία της πόλης και τον ρόλο της τέχνης στον δημόσιο χώρο

Διεθνή διάκριση απέσπασε τοιχογραφία στο κέντρο της Καλαμάτας, η οποία αναδείχθηκε ως η καλύτερη παγκοσμίως σε σχετικό διαγωνισμό. Ο δημιουργός του έργου, Κλεομένης Κωστόπουλος, μίλησε στο ΕΡΤNews και την εκπομπή «Συνδέσεις», παρουσιάζοντας το σκεπτικό πίσω από τη δημιουργία της, τον συμβολισμό της και τη σημασία της δημόσιας τέχνης.

Δείτε περισσότερα στο ertflix.gr | Ακούστε περισσότερα στο ertecho.gr

Η πρόσκληση και η ιδέα του έργου

Όπως ανέφερε ο καλλιτέχνης, η τοιχογραφία δημιουργήθηκε έπειτα από πρόσκληση του Δήμου Καλαμάτας και του Βασίλη Παπαευσταθίου. «Η έμπνευση ξεκινά πάντα από τη διαδικασία της πρόσκλησης. Δέχτηκα με χαρά, γιατί η Καλαμάτα είναι μια πόλη που αγαπώ και έχω επισκεφθεί πολλές φορές», σημείωσε.

Η επιλογή του σημείου είχε ιδιαίτερη σημασία, καθώς πρόκειται για κεντρικό σημείο της πόλης. «Ήθελα να γίνει μια μεγάλη τοιχογραφία στο κέντρο. Εκεί ουσιαστικά δημιούργησα την ίδια την Καλαμάτα», ανέφερε.

Η Μαρία Κάλλας ως αλληγορία της πόλης

Το έργο έχει αλληγορικό χαρακτήρα, με τη γυναικεία μορφή να συμβολίζει την ίδια την πόλη. «Η γυναικεία μορφή είναι η ίδια η Καλαμάτα. Είναι ένα αλληγορικό έργο και το πορτρέτο της πόλης», εξήγησε.

Στο πλαίσιο αυτό, επιλέχθηκε η μορφή της Μαρίας Κάλλας. «Θεώρησα ότι η Μαρία Κάλλας ήταν το ιδανικό πρόσωπο για να την αντιπροσωπεύσει, καθώς ο πατέρας της είχε καταγωγή από τη Μεσσηνία. Παράλληλα, ήθελα να υπάρχει και ένας διεθνής διάλογος, δεδομένου ότι η Καλαμάτα έχει έντονη τουριστική παρουσία», πρόσθεσε, επισημαίνοντας ότι η επιλογή αυτή συνέβαλε και στη διεθνή αναγνώριση του έργου.

Μια απαιτητική καλλιτεχνική διαδικασία

Αναφερόμενος στη διαδικασία υλοποίησης, ο δημιουργός εξήγησε ότι η τοιχογραφία πραγματοποιήθηκε με ανυψωτικά μηχανήματα που φτάνουν έως και τα 45 μέτρα ύψος. «Δεν μπορείς να έχεις στον έλεγχό σου πάνω από ένα τετραγωνικό μέτρο τη φορά. Το σύνολο του έργου το έχεις μόνο στο μυαλό σου», ανέφερε.

Όπως τόνισε, πρόκειται για μια ιδιαίτερα απαιτητική καλλιτεχνική και πνευματική διαδικασία, διαφορετική από τη ζωγραφική σε καμβά. «Η τοιχογραφία είναι μια άλλη διαδικασία, πολύ πιο δύσκολη», σημείωσε, προσθέτοντας ότι έχει στο ενεργητικό του και μεγαλύτερα έργα σε διαστάσεις.

Η τέχνη στον δημόσιο χώρο

Ιδιαίτερη αναφορά έγινε στον ρόλο της τέχνης στον δημόσιο χώρο, την οποία χαρακτήρισε ως την πιο άμεσα προσβάσιμη μορφή τέχνης. «Από τη στιγμή που ολοκληρώνεται ένα έργο στον δημόσιο χώρο, είναι προσβάσιμο σε όλους, χωρίς εισιτήριο ή άλλους περιορισμούς», ανέφερε.

Σύμφωνα με τον ίδιο, τέτοιες παρεμβάσεις συμβάλλουν στη διαμόρφωση της σχέσης των πολιτών με τον δημόσιο χώρο και μπορούν να λειτουργήσουν εκπαιδευτικά. «Εξοικειώνουν τον κόσμο με τον χώρο της πόλης και δημιουργούν αφορμές για παραμονή, συζήτηση και παρατήρηση», είπε.

Πολλαπλά επίπεδα ανάγνωσης

Ο καλλιτέχνης σημείωσε ότι στην Ελλάδα η χρήση και η φροντίδα του δημόσιου χώρου αποτελούν ένα ευρύτερο ζήτημα με κοινωνικές και θεσμικές διαστάσεις. Όπως ανέφερε, παρεμβάσεις όπως οι τοιχογραφίες μπορούν να συμβάλουν στη βελτίωση της εικόνας των πόλεων και στη διαμόρφωση διαφορετικής νοοτροπίας.

Κλείνοντας, υπογράμμισε ότι ο σεβασμός που δείχνει ο κόσμος σε τέτοιου είδους έργα αποτελεί ένδειξη της δυναμικής τους και της επίδρασης που μπορούν να έχουν στη δημόσια ζωή.

Σχετική είδηση

Η «Καλαμάτα» του KLE η καλύτερη τοιχογραφία παγκοσμίως για τον Νοέμβριο σύμφωνα με τη Street Art Cities

Όλες οι Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο,  στο ertnews.gr
Διάβασε όλες τις ειδήσεις μας στο Google
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
Ακολούθησε μας στο Twitter
Κάνε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube
Γίνε μέλος στο κανάλι μας στο Viber

Προσοχή! Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των πληροφοριών του παραπάνω άρθρου (όχι αυτολεξεί) ή μέρους αυτών μόνο αν:
– Αναφέρεται ως πηγή το ertnews.gr στο σημείο όπου γίνεται η αναφορά.
– Στο τέλος του άρθρου ως Πηγή
– Σε ένα από τα δύο σημεία να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος