Επιβεβαίωσε την πιθανότητα για υπέρβαση του στόχου πρωτογενούς πλεονάσματος 3,2%, ο επικεφαλής του Γραφείου Προϋπολογισμού της Βουλής, καθηγητής του Τμήματος Οικονομικής Επιστήμης του Πανεπιστημίου της Γλασκώβης, Γιάννης Τσουκαλάς, μιλώντας στο ΕΡΤnews Radio 105.8και στην εκπομπή «Ναι μεν Αλλά» με την Ευαγγελία Μπαλτατζή, για την τριμηνιαία έκθεση του Γραφείου Προϋπολογισμού της Βουλής.
«Στην Έκθεση προόδου που κατατέθηκε τον Απρίλιο του ’25 – αυτή η Έκθεση προόδου αφορά το Μεσοπρόθεσμο που καταθέσαμε στις αρχές του έτους και εγκρίθηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, το τετραετές Μεσοπρόθεσμο που κάνει όλο το μακροχρόνιο σχεδιασμό σε βάθος τεσσάρων ετών στο πώς θα κινηθούν τα δημόσια οικονομικά – σε αυτή λοιπόν την Έκθεση προόδου το υπουργείο βάζει έναν αναθεωρημένο στόχο, το 3,2%, με τις τότε συνθήκες προφανώς και τα τότε δεδομένα αυτό ήταν μια καλή πρόβλεψη, αυτή τη στιγμή παρατηρούμε ότι έχουμε αυξημένα έσοδα από ΦΠΑ, αρκετά αυξημένα, δηλαδή έχουμε υπερβεί αυτό που περιμέναμε για αυτή την συγκυρία στο οκτάμηνο. (…) Ποσοστιαία είναι 7,5% η αύξηση, ενώ υποθέταμε ότι η συνολική αύξηση για όλο το έτος θα ήταν 4,5%, άρα έχουμε ήδη υπερβεί στους 8 μήνες την συνολική αύξηση. Είναι μεγάλο το νούμερο».
Απαντώντας στο ερώτημα αν δημιουργείται πάλι ένα υπερπλεόνασμα, σημείωσε το εξής: «Θα διαφωνήσω με τον χαρακτηρισμό υπερπλεόνασμα, και αυτό θα πρέπει να το εξηγήσουμε λίγο, όχι μόνο τώρα αλλά και γενικότερα να εξηγείται καλύτερα. Πλέον δεν είναι οι στόχοι πλεονάσματος, στόχοι της δημοσιονομικής πολιτικής. Αυτό που έχουμε συμφωνήσει με την ΕΕ, με τους ευρωπαϊκούς εταίρους, με τους νέους δημοσιονομικούς κανόνες είναι οι οροφές δαπανών. Δηλαδή, μέχρι πού μπορούμε να ξοδέψουμε».
«Ό, τι επιπλέον έσοδα, για παράδειγμα, που δημιουργούν αυτό που λέμε «υπερπλεόνασμα», όλο αυτό το κομμάτι, όλο αυτό, τα έξτρα χρήματα δεν μπορούν να κατευθυνθούν σε αυξημένες δαπάνες.
Δύο παράγοντες είναι που δημιουργούν αυτά τα επιπλέον έσοδα, είτε η καλύτερη ανάπτυξη της οικονομίας, οπότε έχουμε έσοδα και από έμμεσους και από άμεσους φόρους είτε η πάταξη της φοροδιαφυγής που δημιουργεί αυτά τα έξτρα έσοδα από τον ΦΠΑ που αναφέραμε παραπάνω. Επομένως, αυτά τα επιπλέον έσοδα, με βάση τους νέους δημοσιονομικούς κανόνες, δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν για επιπλέον δαπάνες μέσα στο τρέχον έτος. Ούτε για το ’26 μπορεί να γίνει αυτή τη στιγμή. Θα μπορούσε να γίνει, αν υποθέσουμε ότι αυτά τα επιπλέον έσοδα είναι μόνιμα, διότι είναι από τα μέτρα αυτά καταπολέμησης της φοροδιαφυγής και επομένως θεωρούμε ότι διευρύνθηκε η φορολογική βάση και άρα μπορούμε μελλοντικά να περιμένουμε συστηματικά περισσότερα έσοδα, τότε μπορεί να γίνει μια διαπραγμάτευση και κάποιο από αυτό το ποσό να χρησιμοποιηθεί για επιπλέον παρεμβάσεις το ’27» συμπλήρωσε ο κ. Τσουκαλάς.
Ερωτηθείς σε σχέση με τις γεωπολιτικές εντάσεις και το κατά πόσο δημιουργούν συνθήκες οικονομικής αβεβαιότητας, όταν μάλιστα υπάρχουν παραδείγματα όπως αυτό της Γαλλίας, εξήγησε «μας ανησυχεί στο βαθμό που δημιουργεί νέους κινδύνους για περαιτέρω αύξηση τιμών ή ενεργειακή ασφάλεια, ενεργειακή αυτονομία. Δεν μας ανησυχεί στο βαθμό που έχουμε πολύ τακτοποιημένα δημόσια οικονομικά. Επομένως, οι διεθνείς αγορές πλέον μας αντιμετωπίζουν ως ένα ασφαλές καταφύγιο, ως το καλό παιδί της Ευρώπης, οπότε εκεί είμαστε αρκετά προστατευμένοι».
Αναφερόμενος στα συμπεράσματα της Έκθεσης του Γραφείου Προϋπολογισμού, μεταξύ άλλων επισήμανε, όπως έχει τονιστεί σε πάρα πολλές προηγούμενες εκθέσεις ότι προκειμένου ο ρυθμός ανάπτυξης να επιταχυνθεί, χρειάζεται η επιτάχυνση των μεταρρυθμίσεων και η τόνωση της δυναμικής των επενδύσεων. «Γιατί, επενδύσεις έχουμε αυτή τη στιγμή και μέχρι το 2026 θα έχουμε έναν καλό ρυθμό αύξησης των επενδύσεων. Το ζήτημα βρίσκεται στο τι γίνεται μετά από το 27 και πέρα που τελειώνουν οι πόροι. Θα υπάρξει και κάποια ωρίμανση επενδύσεων, για παράδειγμα, κάποιες επενδύσεις του Ταμείου Ανάκαμψης που χρηματοδοτούνται μέσω δανείων, επειδή πολλά από αυτά τα δάνεια συμβασιοποιούνται τα τελευταία δύο χρόνια και οι πληρωμές καταβάλλονται σε βάθος τριετίας, είναι πολύ πιθανό να δούμε και το 27 την ουρά αυτών των επενδύσεων και το 28 ακόμα, αλλά σε κάθε περίπτωση θα υπάρξει έλλειμμα χρηματοδότησης μετά το 26 αν δεν βρούμε ικανούς εσωτερικούς πόρους που δεν φαίνεται αυτή τη στιγμή να έχουμε ικανούς εσωτερικούς πόρους για να χρηματοδοτήσουμε ένα μεγάλο άλμα επενδύσεων, οπότε και εκεί εστιάζουμε το ενδιαφέρον μας. Τι θα γίνει την επόμενη μέρα μετά το Ταμείο Ανάκαμψης;» συμπλήρωσε.
Όσο αφορά κάποια έργα του Ταμείου Ανάκαμψης για τα οποία πρέπει εντός του Οκτωβρίου οι ελληνικές αρχές να συμφωνήσουν με την Κομισιόν, ποια πρέπει να μείνουν εκτός και με ποια να αντικατασταθούν, ώστε να μην χαθούν οι διαθέσιμοι πόροι, ο κ. Τσουκαλάς διευκρίνισε ότι «σε σχέση με τον μέσο όρο της Ευρωζώνης δεν έχουμε καθυστερήσει, αλλά δυστυχώς το Ταμείο Ανάκαμψης έχει πάρα πολλά προαπαιτούμενα και πολύ μεγάλες και μακρόχρονες και πολύπλοκες διαδικασίες και αυτό δημιουργεί δυσχέρεια στο, τα χρήματα να μπαίνουν μέσα στην οικονομία. Υπάρχουν φυσικά και καθυστερήσεις εσωτερικές όπου βρίσκονται, όπου πρέπει να δουλέψουν μαζί περισσότεροι του ενός φορείς, δηλαδή περισσότερα του ενός υπουργεία, για παράδειγμα, δημιουργείται μια δυσκαμψία λόγω κακής συνεννόησης. Τα έχουμε επισημάνει αυτά σε διάφορες εκθέσεις και στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, τα γραφειοκρατικά εμπόδια».
«Και εδώ έρχεται αυτό που λέμε επιτάχυνση των μεταρρυθμίσεων. Δηλαδή, πιο γρήγορη δημόσια διοίκηση, πιο αποτελεσματική. Να μπορέσουμε να παρακάμψουμε όλα αυτά τα γραφειοκρατικά εμπόδια, πιο γρήγορη ψηφιοποίηση σε διάφορες υπηρεσίες. Γενικότερα, το θέμα της αποτελεσματικότητας του Δημοσίου είναι πολύ βασικό, διότι μπορεί εμείς να το βλέπουμε μεμονωμένα, αλλά στην ουσία η αποτελεσματικότητα του δημοσίου τομέα λειτουργεί συμπληρωματικά προς τις επενδύσεις που λέμε τώρα. Επομένως, όταν υπάρχουν τέτοια εμπόδια, αποθαρρύνονται και υποψήφιοι επενδυτές» είπε καταλήγοντας ο κ. Τσουκαλάς.
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
Ακολούθησε μας στο Twitter
Κάνε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube
Γίνε μέλος στο κανάλι μας στο Viber
– Αναφέρεται ως πηγή το ertnews.gr στο σημείο όπου γίνεται η αναφορά.
– Στο τέλος του άρθρου ως Πηγή
– Σε ένα από τα δύο σημεία να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος