«Euroferry Olympia»: Ολονύχτια μάχη για την κατάσβεση της φωτιάς – 12 οι αγνοούμενοι

Ένας Αφγανός μετανάστης, που δεν συμπεριλαμβανόταν στη λίστα επιβατών και ένας Βούλγαρος οδηγός απεγκλωβίστηκαν τελικά από το φλεγόμενο πλοίο «Euroferry Olympia».

Ο απεγκλωβισμός τους έγινε από άνδρες της ΕΜΑΚ με ελικόπτερο super puma. Οι δύο άνδρες μεταφέρθηκαν στο αεροδρόμιο της Κέρκυρας, από όπου οδηγήθηκαν στο Γενικό Νοσοκομείο του νησιού για παροχή ιατρικής περίθαλψης. Έως τώρα από την όλη επιχείρηση έχουν διασωθεί 278 άτομα, ενώ άλλα 12 άτομα φέρονται τελικά ως αγνοούμενοι μεταξύ των οποίων και τρεις Έλληνες υπήκοοι.

Νωρίτερα σταμάτησαν οι έρευνες της ΕΜΑΚ στο εσωτερικό του φλεγόμενου πλοίου «Euroferry Olympia» και αναμένεται να επαναληφθούν με το πρώτο φως της ημέρας. Οι δύο εναέριοι διασώστες και οι άλλοι τέσσερις πυροσβέστες που είχαν ανέβει στο πλοίο, απομακρύνθηκαν, ενώ όπως σημείωναν πηγές από το Λιμενικό Σώμα, τα θερμικά φορτία στο πλοίο είναι ανεβασμένα και το σκοτάδι μαζί με τους πυκνούς καπνούς δυσχεραίνει το έργο των διασωστών.

Πάντως οι προσπάθειες κατάσβεσης στο φλεγόμενο πλοίο θα συνεχιστούν σε όλη τη διάρκεια της νύχτας από τρία ρυμουλκά σκάφη με πυροσβεστική δυνατότητα και πυροσβεστικά οχήματα που βρίσκονται πάνω σε επιβατηγό οχηματαγωγό πλοίο «Euroferry Olympia». Αναμένεται επίσης, ένα πλωτό πυροσβεστικό, καθώς και ένα ρυμουλκό με αυξημένη πυροσβεστική δυνατότητα.

«Euroferry Olympia»: Ολονύχτια μάχη για την κατάσβεση της φωτιάς – 12 οι αγνοούμενοι
(ΠΥΡΟΣΒΕΣΤΙΚΗ ΥΠΗΡΕΣΙΑ/EUROKINISSI)

Το χρονικό του ατυχήματος

Όλα ξεκίνησαν στις 4:00 τα ξημερώματα, όταν το πλοίο εξέπεμψε σήμα κινδύνου. Ήταν η στιγμή που άρχισε ο εφιάλτης των 239 επιβατών του πλοίου «Euroferry Olympia» που είχε εκπλεύσει από την Ηγουμενίτσα με προορισμό την Ιταλία.

Το επιβατηγό πλοίο Euroferry Olympia, με σημαία Ιταλίας είχε αναχωρήσει στις 01.30 τα ξημερώματα από την Ηγουμενίτσα με προορισμό την Ιταλία. Πολύ γρήγορα σήμανε συναγερμός. Το πλήρωμα του πλοίου εντόπισε τη φωτιά στο τρίτο γκαράζ, αλλά γρήγορα εξαπλώθηκε σε όλο το πλοίο.

Στις 04.12 ο κυβερνήτης του πλοίου επικοινώνησε με τα κεντρικά της εταιρείας και τους ενημέρωσε ότι είχε ξεσπάσει φωτιά στο γκαράζ νούμερο 3, ζητώντας μάλιστα άμεσα βοήθεια. Το σήμα κινδύνου έφθασε στον θάλαμο επιχειρήσεων του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, από όπου δόθηκε εντολή για άμεση κινητοποίηση. Πέντε λεπτά αργότερα σήμανε συναγερμός στο πλοίο. Το πλήρωμα ενημέρωσε τους επιβάτες, ενώ άρχισαν έλεγχοι σε όλες τις καμπίνες. Στο πλοίο βρίσκονταν, σύμφωνα με το Λιμενικό, 239 επιβάτες, 51 άτομα πλήρωμα, 25 ΙΧ οχήματα και 153 φορτηγά.

Το πλοίο ήταν ήδη παραδομένο στις φλόγες όταν το πλήρωμα πρόσφερε σωσίβια στους επιβάτες. Αμέσως επιβιβάστηκαν στα διασωστικά σκάφη που έσπευσαν στο σημείο, ενώ επιβατηγά σκάφη που έπλεαν στην περιοχή και διασωστικά του Λιμενικού και της ιταλικής ακτοφυλακής προσέγγισαν το φλεγόμενο πλοίο για να περισυλλέξουν τον κόσμο. Στις 05.14 ξεκίνησε η διαδικασία εγκατάλειψης του πλοίου.

Το ξημέρωμα βρήκε τους περισσότερους επιβαίνοντες σώους και ασφαλείς στο κατάστρωμα κάποιου παραπλέοντος σκάφους. Όλοι τους φορούσαν σωσίβια και ισοθερμικές κουβέρτες για να προστατευτούν από το κρύο.

Τότε ήταν που ξεκίνησε η μάχη των διασωστικών δυνάμεων για τους 11 αγνοούμενους και τους δύο εγκλωβισμένους. Τα πλοία που μετέφεραν πυροσβέστες με οχήματα έφθασαν δίπλα ακριβώς στο Euroferry Olympia και ρίχθηκαν στη μάχη της κατάσβεσης.

«Euroferry Olympia»: Ολονύχτια μάχη για την κατάσβεση της φωτιάς – 12 οι αγνοούμενοι
(ΠΥΡΟΣΒΕΣΤΙΚΗ ΥΠΗΡΕΣΙΑ/EUROKINISSI)

Συγκλονιστικές οι μαρτυρίες των επιβατών

Μετά από ώρες αγωνίας και ταλαιπωρίας οι πρώτοι επιβάτες που διασώθηκαν, έφθασαν στο λιμάνι της Κέρκυρας. Ανάμεσά τους βρίσκονταν οικογένειες με μωρά.

Οι περισσότεροι περιέγραψαν την περιπέτειά τους ως την χειρότερη εμπειρία της ζωής τους, ενώ δεν μπορούσαν να κρύψουν τα σημάδια της κούρασης και της αγωνίας.

Για δεύτερη φορά μέσα σε 8 χρόνια ένας άνδρας διασώθηκε από φλεγόμενο πλοίο! Πρόκειται για έναν από τους επιβάτες του «Euroferry Olympia», ο οποίος έζησε τη φρίκη στο «Norman Atlantic», όταν στις 28 Νοεμβρίου του 2014, είχε πιάσει φωτιά και πάλι ανοιχτά της Κέρκυρας, με αποτέλεσμα να πεθάνουν 11 άτομα. Τότε είχε παραμείνει δύο ημέρες χωρίς νερό στο κατάστρωμα του φλεγόμενου πλοίου και διασώθηκε από ελικόπτερο.

Το καλό είναι ότι σήμερα δεν υπήρχε πανικός και γλιτώσαμε. Την προηγούμενη φορά ήταν πιο μεγάλη φωτιά, υπήρχε κακοκαιρία, ήταν λίγο δύσκολο. Την πρώτη φορά σκεφτήκαμε να πέσουμε στη θάλασσα, αλλά δεν γλίτωσε κανείς. Να πω ότι δεν φοβήθηκα και τις δυο φορές θα πω ψέμματα” είπε ο Νώντας Πιπέρης, οδηγός φορτηγού που έζησε δύο φορές τη φρίκη.

Οδηγοί φορτηγών μόλις έμαθαν ότι υπήρχαν αγνοούμενοι συνάδελφοι τους στο γκαράζ του πλοίου ξέσπασαν: “Τα αυτοκίνητα είναι έτσι παρκαρισμένα που δεν μπορεί να βγει ο οδηγός. Έχουν καεί Έλληνες οδηγοί, μπροστά μου παρκάρισε και κοιμήθηκε μέσα” δήλωσε ένας εκ των επιβατών.

Οι περισσότεροι επιβάτες εξέφρασαν πάντως την ευγνωμοσύνη τους στο πλήρωμα που τους βοήθησε να σωθούν, ενώ μετά τη διάσωσή τους, επικοινώνησαν αμέσως με τις οικογένειές τους. Οι διασωθέντες έχουν μεταφερθεί με ασφάλεια σε ξενοδοχεία του νησιού και άμεσα θα επιστρέψουν στον τόπο εργασίας και διαμονής τους.

«Euroferry Olympia»: Ολονύχτια μάχη για την κατάσβεση της φωτιάς – 12 οι αγνοούμενοι

Δέκα επιβάτες στο νοσοκομείο

Σύμφωνα με ανακοίνωση του νοσοκομείου Κέρκυρας, διακομίσθηκαν με το ΕΚΑΒ στο Τμήμα Επειγόντων Περιστατικών, προερχόμενοι από τον Λιμένα Κέρκυρας εξαιτίας ναυαγίου 10 ασθενείς (9 άνδρες και μία γυναίκα), στους οποίους παρασχέθηκαν άμεσα οι πρώτες βοήθειες.

Οι έξι από αυτούς παρουσίαζαν ελαφρά αναπνευστική δυσχέρεια λόγω εισπνοής μονοξειδίου, η γενική κατάστασή τους ήταν καλή και παραμένουν νοσηλευόμενοι στην Πνευμονολογική και Παθολογική κλινική του Νοσοκομείου για προληπτικούς λόγους και χορήγηση οξυγονοθεραπείας.

Ομοίως ένας ασθενής με κάκωση μηνίσκου παραμένει νοσηλευόμενος προληπτικά στην πνευμονολογική κλινική λόγω αναπνευστικής δυσχέρειας. Επιπροσθέτως σε έναν ασθενή με υπέρταση, έναν με κακουχία και μία ασθενή με κάκωση γόνατος, μετά την ολοκλήρωση των εξετάσεων και την χορήγηση οδηγιών, δόθηκαν εξιτήρια.

«Euroferry Olympia»: Ολονύχτια μάχη για την κατάσβεση της φωτιάς – 12 οι αγνοούμενοι

Ερωτήματα για τα αίτια της φωτιάς

Η πυρκαγιά επανέφερε στο προσκήνιο το ζήτημα της ασφάλειας των πλοίων. Πολλά τα ερωτήματα για τα αίτια της φωτιάς, που έχουν μπει στο μικροσκόπιο των Αρχών.

Η φωτιά στο «Euroferry Olympia» ξύπνησε μνήμες από την τραγωδία οκτώ χρόνια πριν στο «Norman Atlantic» που εκτελούσε το δρομολόγιο Πάτρα – Ηγουμενίτσα – Ανκόνα και στοίχισε τη ζωή σε 11 ανθρώπους. Από τότε έγιναν ακόμα πιο αυστηρά τα μέτρα ασφαλείας ώστε στα κλειστά γκαράζ των πλοίων να μην επιτρέπεται η πρόσβαση των οδηγών ΙΧ και φορτηγών.

Στα επιβατηγά οχηματαγωγά απαγορεύεται κάθε πρόσβαση στο γκαράζ. Δεν επιτρέπεται δηλαδή η πρόσβαση από την στιγμή που θα φύγει το βαπόρι και θα κλείσει ο καταπέλτης” τόνισε στην ΕΡΤ ο πραγματογνώμονας Σιδέρης Μαμίδης.

Ένα από τα πρώτα ερωτήματα είναι αν το πλήρωμα είχε σφραγίσει το γκαράζ για τους οδηγούς των φορτηγών ώστε να μην έχουν πρόσβαση στα οχήματά τους. Επίσης θα ελεγχθεί αν κάποιο φορτηγό ψυγείο είχε αναμμένο το μοτέρ της ψύξης.

Όταν το φορτηγό ψυγείο μπει μέσα στο βαπόρι απαγορεύεται διεθνώς να λειτουργεί. Παίρνει λοιπόν ρεύμα από το πλοίο που έχει πρίζες, παίρνει ρεύμα με καλώδια αδιάβροχα και λειτουργεί ο θάλαμος όσο είναι μέσα στο βαπόρι. Οπότε παράνομα με κάποιες ανοχές εκατέρωθεν μπορεί να λειτουργεί το μοτέρ του οχήματος και να πάρει φωτιά το βαπόρι” σημείωσε ο κ. Μαμίδης.

Λειτούργησε το σύστημα πυρασφάλειας; Διαπιστώνουμε την πυρκαγιά με ηχητικό μήνυμα που φτάνει στη γέφυρα και στη συνέχεια πηγαίνει κάποιος και διαπιστώνει το μέγεθος της φωτιάς και μετά πηγαίνει το άγημα πυρασφάλειας για να την καταπολεμήσει” εξήγησε ο κ. Μαμίδης.

Αυτά τα επαναλαμβανόμενα περιστατικά θέτουν σοβαρά ερωτήματα για την ασφάλεια των πλοίων σε συνθήκες “απελευθέρωσης” της ακτοπλοϊας, υποβάθμισης των μέτρων ασφαλείας και προστασίας της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα και μείωσης των οργανικών συνθέσεων των πλοίων με κριτήριο των κερδοφορία των εφοπλιστών” αναφέρει σε ανακοίνωσή του το ΚΚΕ.

Τα πρώτα στοιχεία δείχνουν ότι η κινητοποίηση ήταν άμεση και το πλήρωμα λειτούργησε συντονισμένα και αποτελεσματικά στη διάσωση των επιβατών. Σε αυτό συνέβαλαν και οι καλές καιρικές συνθήκες, αντίθετα με το «Norman Atlantic» που έπνεαν άνεμοι 9 και 10 μποφόρ.

Ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Γιάννης Πλακιωτάκης τόνισε ότι με εντολή του έχει ήδη ξεκινήσει η έρευνα για τη διακρίβωση των αιτιών της πυρκαγιάς, ενώ σε συνεννόηση με την πλοιοκτήτρια εταιρεία έχει διασφαλιστεί η ανάληψη κάθε απαραίτητης ενέργειας ώστε να μην υπάρξει ρύπανση στο θαλάσσιο περιβάλλον της περιοχής.

«Euroferry Olympia»: Ολονύχτια μάχη για την κατάσβεση της φωτιάς – 12 οι αγνοούμενοι

Τι λέει η πλοιοκτήτρια εταιρία

Σύμφωνα με την ανακοίνωση της πλοιοκτήτριας εταιρείας Grimaldi Lines, παρά την φωτιά που συνεχίζει και τις εκρήξεις στο γκαράζ του πλοίου, δεν φαίνεται μέχρι στιγμής να έχει επηρεαστεί η συνολική σταθερότητα του σκάφους.

Όπως τονίζεται στην ανακοίνωση, η πυρκαγιά στο πλοίο ξέσπασε στο γκαράζ νούμερο τρία. Η εταιρεία τονίζει ότι το προσωπικό κινητοποιήθηκε άμεσα για την κατάσβεση της φωτιάς και στη συνέχεια, σύμφωνα με τις προβλεπόμενες διαδικασίες, ο κυβερνήτης πληροφόρησε τις αρμόδιες ελληνικές και ιταλικές Αρχές και αποφάσισε την εγκατάλειψη του πλοίου.

Η ΕΡΤ στο σημείο του ατυχήματος

H EΡΤ και οι ανταποκριτές της ΕΡΤ Ιωαννίνων Βασίλης Σιώμος και της Κέρκυρας Μαρίνα Μοσχάτ βρέθηκαν από νωρίς στο σημείο του ατυχήματος.

Δείτε ΕΔΩ συγκλονιστικά ντοκουμέντα της ΕΡΤ από το φλεγόμενο πλοίο

Ρεπορτάζ: Βασίλης Σιώμος, Μαρίνα Μοσχάτ, Βασιλική Γκορού, Σόνια Φίλη, Μαρία Παγκράτη, Κώστας Καντούρης

Επιμέλεια: Άννα Βλαχοπαναγιώτη

Όλες οι Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο,  στο ertnews.gr
Διάβασε όλες τις ειδήσεις μας στο Google
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
Ακολούθησε μας στο Twitter
Κάνε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube
Προσοχή! Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των πληροφοριών του παραπάνω άρθρου (όχι αυτολεξεί) ή μέρους αυτών μόνο αν:
– Αναφέρεται ως πηγή το ertnews.gr στο σημείο όπου γίνεται η αναφορά.
– Στο τέλος του άρθρου ως Πηγή
– Σε ένα από τα δύο σημεία να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος