ΕΕΣ: Καλύτερη διαχείριση και μεγαλύτερη προβολή της στήριξης της ΕΕ για το άνοιγμα των μικρών επιχειρήσεων στις διεθνείς αγορές

Ανταπόκριση Στρασβούργο Κώστας Δαβάνης

Σύμφωνα με νέα έκθεση του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει εντοπίσει τους σοβαρότερους παράγοντες που εμποδίζουν τη διεθνοποίηση των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων της ΕΕ και έχει λάβει πολλά μέτρα για να τις βοηθήσει να επεκτείνουν τις δραστηριότητές τους, τόσο στις αγορές των άλλων κρατών μελών όσο και πέραν των συνόρων της Ένωσης.

Τα μέτρα αυτά όμως, όπως αναφέρει το Ευρωπαϊκό Ελεγκτικό Συνέδριο, δεν είναι συνεκτικά ούτε προβάλλονται όπως πρέπει, ενώ η Επιτροπή δεν τα συντονίζει πάντοτε σωστά με τα προγράμματα των κρατών μελών. Το δίκτυο Enterprise Europe Network , η εμβληματική πρωτοβουλία της ΕΕ που παρέχει ένα δίκτυο στήριξης σε ΜΜΕ με διεθνείς φιλοδοξίες, πρέπει να καλύψει καλύτερα τις χώρες εκτός της ΕΕ. Η StartUp Europe, μια άλλη, μικρότερη πρωτοβουλία που εστιάζει συγκεκριμένα στις νεοφυείς επιχειρήσεις υψηλής τεχνολογίας, χρειάζεται να διασφαλίσει τη βιωσιμότητα των δραστηριοτήτων της μακροπρόθεσμα.

Οι ελεγκτές διαπίστωσαν ότι η στρατηγική εξακολουθεί να εφαρμόζεται ελλιπώς. H Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει επιτύχει μεν, έστω και εν μέρει, την εφαρμογή βασικών μέτρων, όπως η ανάπτυξη μιας διαδικτυακής πύλης ενημέρωσης για τις εξαγωγικές εταιρείες (Access2Markets), ωστόσο αυτό δεν ισχύει για άλλες σημαντικές δραστηριότητες που αποβλέπουν στην ενίσχυση της συνεκτικότητας μεταξύ των μέτρων που εφαρμόζονται τόσο σε επίπεδο ΕΕ όσο και σε εθνικό επίπεδο.

Συγκεκριμένα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεν διέθετε επικαιροποιημένη κατάσταση των εφαρμοζόμενων μέτρων, βάσει της οποίας θα μπορούσαν να εντοπιστούν τυχόν κενά, αλληλεπικαλύψεις και συνεργίες. Οι ελεγκτές σημειώνουν ακόμη ότι η Επιτροπή δεν μεριμνά πάντοτε για την οικονομική βιωσιμότητα των προγραμμάτων στήριξης, με συνέπεια πολλά από αυτά να έχουν διακοπεί παρά τα θετικά αποτελέσματά τους. Όσον αφορά την ενημέρωση, η πρόσβαση στις πληροφορίες σχετικά με τη στήριξη για τη διεθνοποίηση των επιχειρήσεων είναι πλέον ευκολότερη, ωστόσο τα οφέλη των συμφωνιών ελεύθερων συναλλαγών, που είναι τόσο καθοριστικές αλλά και περίπλοκες για τις ΜΜΕ, δεν προβάλλονται ακόμη όσο θα έπρεπε.

Αναγκαία είναι επίσης η δημιουργία ικανοτήτων για την καλύτερη υποστήριξη των ΜΜΕ όσον αφορά την πρόσβασή τους σε χρηματοδότηση και την αξιοποίηση των πλεονεκτημάτων που προσφέρουν οι ΣΕΣ.

Μάλιστα, ενώ το έργο ορισμένων γραφείων συνεργασίας επιχειρήσεων σε τρίτες χώρες εκτιμάται ιδιαιτέρως π.χ. Κέντρο ΕΕ-Ιαπωνίας, άλλα επικρίνονται για την ελλιπή εξυπηρέτηση και ανταπόκριση. Αναφέρουν επίσης ότι η παρουσία των κέντρων αυτών περνά απαρατήρητη σε χώρες που είναι βασικοί εμπορικοί εταίροι, όπως η Κίνα.

Όσον αφορά την πρωτοβουλία Startup Europe, οι ελεγκτές διαπίστωσαν ότι ανταποκρίνεται μεν στις ανάγκες των νεοφυών επιχειρήσεων, αλλά μόνο βραχυπρόθεσμα: όλα τα χρηματοδοτούμενα έργα σταματούσαν να λειτουργούν όταν έπαυαν οι επιχορηγήσεις. Η βιωσιμότητα είναι γενικώς το πρόβλημα που αντιμετωπίζουν όλες οι δραστηριότητες. Η συνεργασία με άλλα μέσα ήταν περιορισμένη και, μερικές φορές, η πρωτοβουλία συνέβαλε στην εξαγορά νεοφυών επιχειρήσεων από άλλες, πολύ μεγαλύτερες, εκτός ΕΕ. Αυτό αντιφάσκει με τον στόχο της υποστήριξης των ΜΜΕ να αναπτυχθούν μεν διεθνώς αλλά να παραμείνουν εντός ΕΕ.

 

Όλες οι Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο,  στο ertnews.gr
Διάβασε όλες τις ειδήσεις μας στο Google
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
Ακολούθησε μας στο Twitter
Κάνε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube
Προσοχή! Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των πληροφοριών του παραπάνω άρθρου (όχι αυτολεξεί) ή μέρους αυτών μόνο αν:
– Αναφέρεται ως πηγή το ertnews.gr στο σημείο όπου γίνεται η αναφορά.
– Στο τέλος του άρθρου ως Πηγή
– Σε ένα από τα δύο σημεία να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος