Τραγωδία με τελεφερίκ: Απενεργοποίηση των φρένων γιατί το καλώδιο δεν θα έσπαγε … εύκολα!

Ανταπόκριση από την Ιταλία για την ΕΡΤ: Κρίστιαν Μαυρής

Νέες εξελίξεις και σοκαριστικά στοιχεία για την τραγωδία του μοιραίου τελεφερίκ του Μοταρόνε έρχονται στην επιφάνεια με την πάροδο του χρόνου.

Τα ιταλικά ΜΜΕ μιλούν για πιθανό σπάσιμο της “χυτής κεφαλής” του καλωδίου ρυμούλκησης του τελεφερίκ, δηλαδή του σημείου του χαλύβδινου καλωδίου όπου τα δύο άκρα ενώνονται με χυτό χάλυβα. Σημειωτέον, η “χυτή κεφαλή” αποτελεί το πιο ευάλωτο αλλά και το δυσκολότερο σημείο του καλωδίου όσον αφορά την επιτήρηση, η οποία συνήθως πραγματοποιείται με μαγνητικές μεθόδους, και γι’ αυτό χρειάζεται ‘οπτική’ παρακολούθηση.

Σύμφωνα με τις τελευταίες πληροφορίες των εμπειρογνωμόνων που μελετούν το ατύχημα, ένα πιθανό σενάριο αποτελεί το σπάσιμο του καλωδίου, ίσως ακριβώς στην “χυτή κεφαλή” του μοιραίου τελεφερίκ, το οποίο δεν υπέστη έλεγχο πρόσφατα, σε σχέση με τα άλλα καλώδια.

Επίσης, μαρτυρίες αναφέρουν πως για μέρες τα φρένα έμπαιναν σε αυτόματη λειτουργία και πως κατά καιρούς σταματούσαν την καμπίνα εν μέσω διαδρομής, ενώ υπάρχουν αναφορές και για δυνατούς ήχους και κραδασμούς που ένιωθαν οι επιβάτες την ώρα της λειτουργίας. Η υπόθεση των εμπειρογνωμόνων είναι πως τα φρένα λειτουργούσαν κανονικά πριν την απενεργοποίησή τους και πως πράγματι το σύστημα είχε ανιχνεύσει την συστημική ανωμαλία και την αδυναμία του κάβου, το οποίο ήταν έτοιμο να σπάσει – όπως και εντέλει φαίνεται να έγινε. 

Σε αυτό το πλαίσιο, αποκτούν μέγιστη σημασία και οι δηλώσεις του προϊσταμένου λειτουργίας του τελεφερίκ Γκαμπριέλε Ταντίνι (Gabriele Tadini) σε έναν άλλο υπάλληλο όταν αυτός τον ρώτησε εάν το τελεφερίκ μπορούσε να ταξιδέψει με επιβάτες και με τις “πιρούνες” να σταματούν τα φρένα. Ο Ταντίνι φαίνεται να απάντησε με έναν ιδιωματισμό που θα μπορούσε να μεταφραστεί ως “…ώσπου να σπάσει ένα καλώδιο ρυμούλκησης ή μια “χυτή κεφαλή”, χρειάζονται πάρα πολλά (στάδια ή καταστάσεις ή χρόνος) …”.

Με βάση αυτές τις δηλώσεις, οι οποίες είναι στα χέρια των ανακριτών, ο προϊστάμενος λειτουργίας Γκαμπριέλε Ταντίνι τέθηκε από τον Εισαγγελέα της Προκαταρκτικής Έρευνας της Βερμπάνια σε κατ’ οίκον περιορισμό, εφόσον παραδέχεται ενώπιον των ανακριτών πως πράγματι ο ίδιος διέταξε τους τεχνικούς να βάλουν τις “πιρούνες” στα φρένα, απόφαση η οποία υπήρξε καθοριστική για την τραγωδία της 23 Μαΐου στις Ιταλικές Άλπεις.

Επίσης, ύστερα από τις νέες παραδοχές του Ταντίνι, οι δύο άλλοι προφυλακιστέοι της περασμένης εβδομάδας, ο τεχνικός διευθυντής Ενρίκο Περόκιο (Enrico Perocchio) και ο ιδιοκτήτης της εταιρείας διαχείρισης του τελεφερίκ Λουίτζι Νερίνι (Luigi Perini) αφέθηκαν ελεύθεροι, τουλάχιστον προσωρινά.

Η διαλεύκανση της έρευνας τώρα σκοπό έχει να απαντηθούν δύο ερωτήματα: α) γιατί έσπασε το καλώδιο και β) ποιοι άλλοι γνώριζαν για την απενεργοποίηση των φρένων.

Μέχρι στιγμής, η εικόνα που διαμορφώνεται φέρνει ένα σημαντικό μερίδιο αμέλειας και πρόθεσης στον προϊστάμενο λειτουργίας του τελεφερίκ Ταντίνι, ο οποίος φαίνεται να έπραξε με επιπολαιότητα και απολύτως σίγουρος πως το καλώδιο δύσκολα θα έσπαγε.

Αν αυτό επιβεβαιωθεί, θα είμαστε ενώπιον ενός ατυχήματος που θα μπορούσε να αποφευχθεί τηρώντας τα πιό βασικά κριτήρια ασφαλείας. Ένα ατύχημα – υπενθυμίζουμε, που κόστισε την ζωή σε 14 ανθρώπους και τον σοβαρό τραυματισμό ενός 5χρονου παιδιού, το οποίο θα παραμείνει ορφανό. Αναμένονται ραγδαίες εξελίξεις σε μια από τις μεγαλύτερες τραγωδίες των τελευταίων δεκαετιών στις ιταλικές Άλπεις.

Όλες οι Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο,  στο ertnews.gr
Διάβασε όλες τις ειδήσεις μας στο Google
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
Ακολούθησε μας στο Twitter
Κάνε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube
Γίνε μέλος στο κανάλι μας στο Viber

Προσοχή! Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των πληροφοριών του παραπάνω άρθρου (όχι αυτολεξεί) ή μέρους αυτών μόνο αν:
– Αναφέρεται ως πηγή το ertnews.gr στο σημείο όπου γίνεται η αναφορά.
– Στο τέλος του άρθρου ως Πηγή
– Σε ένα από τα δύο σημεία να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος