Η Νορβηγία υλοποιεί ένα από τα πιο εντυπωσιακά και απαιτητικά έργα υποδομής παγκοσμίως. Το έργο ονομάζεται Rogfast, συντομογραφία του «Rogaland fastforbindelse», και θα αποτελέσει το μακρύτερο και βαθύτερο υποθαλάσσιο οδικό τούνελ στην ιστορία. Με συνολικό μήκος 27 χιλιομέτρων και βάθος που φτάνει τα 392 μέτρα κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας, το έργο στοχεύει να μεταμορφώσει τις μετακινήσεις στη δυτική ακτογραμμή της χώρας.
Η σημασία του έργου
Το Rogfast αποτελεί βασικό τμήμα του ανασχεδιασμού του αυτοκινητόδρομου Ε39, ενός άξονα 1.100 χιλιομέτρων που σήμερα απαιτεί επτά διαφορετικές μεταφορές με φέρι. Με την ολοκλήρωση του θα μειώσει το χρόνο διαδρομής μεταξύ των περιοχών Bergen και Stavanger κατά περίπου 40 λεπτά, καθιστώντας τη σημερινή μετακίνηση ταχύτερη και πιο αξιόπιστη.

Σύμφωνα με την Anne Brit Moen, διευθύντρια έργου στη Skanska, την πολυεθνική κατασκευαστική εταιρεία, που έχει αναλάβει την κατασκευή του βόρειου και βαθύτερου τμήματος (9 χλμ.), το έργο θα ενισχύσει σημαντικά τη συνδεσιμότητα, θα διευκολύνει την πρόσβαση σε υπηρεσίες και θέσεις εργασίας και θα στηρίξει την τοπική οικονομία, ιδιαίτερα τον κλάδο των logistics και της θαλάσσιας μεταφοράς προϊόντων.
Ο σχεδιασμός του τούνελ
Το τούνελ θα διαθέτει δύο ξεχωριστούς κλάδους, ο καθένας με δύο λωρίδες κυκλοφορίας. Ξεχωρίζει η εντυπωσιακή του ιδιαιτερότητα, ένας διπλός κυκλικός κόμβος σε βάθος 260 μέτρων που θα συνδέεται με σήραγγα προς το νησί Kvitsøy, τον μικρότερο δήμο της Νορβηγίας.

Η κατασκευή προχωρά ταυτόχρονα από δύο σημεία, με περιθώριο λάθους όχι μεγαλύτερο από 5 εκατοστά, ένα από τα αυστηρότερα παγκοσμίως. Για να επιτευχθεί αυτή η ακρίβεια, χρησιμοποιούνται προηγμένα συστήματα μέτρησης, όπως περιστρεφόμενοι σαρωτές λέιζερ που καταγράφουν 2 εκατομμύρια σημεία δεδομένων ανά δευτερόλεπτο, δημιουργώντας ψηφιακό «δίδυμο» της σήραγγας. Για τυχόν ανακρίβειες αυτά μπορούν να ελεγχθούν σε σχέση με τα σχέδια σχεδιασμού.
Τεχνικές δυσκολίες
Η κατασκευή σε τέτοιο βάθος κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας συνεπάγεται σημαντικές δυσκολίες. Το μεγαλύτερο πρόβλημα έως τώρα αφορά τη στεγανοποίηση του βράχου, καθώς έχουν ήδη σημειωθεί εκτεταμένες εισροές αλμυρού νερού, σύμφωνα με τη Moen.

«Βρισκόμαστε τώρα 300 μέτρα κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας και έχουμε ήδη αρκετά εκτεταμένες διαρροές αλμυρού νερού στο σύστημα των σηράγγων. Δεδομένου ότι κατεβαίνουμε μέχρι τα 392 μέτρα κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας, επικεντρωνόμαστε στην εύρεση των καλύτερων μεθόδων για τη διατήρηση ασφαλών και αποτελεσματικών συνθηκών εργασίας για όλους».
Ασφάλεια και αερισμός
Παράλληλα, το μήκος του τούνελ απαιτεί προηγμένα μέτρα για την ποιότητα του αέρα. Θα χρησιμοποιηθεί σύστημα επιμήκους αερισμού με jet fans και κάθετους αεραγωγούς που φτάνουν έως το Kvitsøy, ενώ κάμερες, ραντάρ και σύστημα άμεσης ειδοποίησης περιστατικών θα εξασφαλίζουν οδική ασφάλεια.
Χρονοδιάγραμμα και κόστος
Η κατασκευή ξεκίνησε το 2018, αλλά διακόπηκε έναν χρόνο αργότερα λόγω αυξανόμενου κόστους και ανάγκης αναδιάρθρωσης. Οι εργασίες επανεκκίνησαν στα τέλη του 2021 και πλέον το έργο αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2033, με προϋπολογισμό περίπου 25 δισεκατομμύρια κορώνες (2,4 δισ. δολάρια).

Ένα έργο-ορόσημο για τη Νορβηγία
Παρότι το Rogfast δεν θα διεκδικήσει τον τίτλο του μακρύτερου υποθαλάσσιου τούνελ, τον οποίο κατέχει το Seikan στην Ιαπωνία, θα είναι αναμφίβολα το βαθύτερο στον κόσμο μεταξύ των οδικών σηράγγων.
Το σημαντικότερο όμως είναι ότι αποτελεί κεντρικό κρίκο στη μετάβαση της Νορβηγίας σε ένα δίκτυο οδικών υποδομών χωρίς φέρι, που φιλοδοξεί να μειώσει δραστικά τους χρόνους μετακίνησης κατά μήκος της δυτικής ακτογραμμής έως το 2050.
Επιμέλεια – Μετάφραση: Αλεξάνδρα Καρακάση
Με πληροφορίες από CNN
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
Ακολούθησε μας στο Twitter
Κάνε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube
Γίνε μέλος στο κανάλι μας στο Viber
– Αναφέρεται ως πηγή το ertnews.gr στο σημείο όπου γίνεται η αναφορά.
– Στο τέλος του άρθρου ως Πηγή
– Σε ένα από τα δύο σημεία να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος