AUKUS: Διεθνείς αντιδράσεις, στην αντεπίθεση το Πεκίνο – Γιατί αποτελεί μήλον της έριδος η Θάλασσα της Νότιας Κίνας

Συνεχίζονται οι αναταράξεις μετά την αμυντική συμφωνία ΑUKUS. Στην αντεπίθεση περνάει το Πεκίνο, καταθέτοντας αίτηση για ένταξη στη συμφωνία Ελεύθερου Εμπορίου του Ειρηνικού Ωκεανού, ενώ το Παρίσι προχωρεί σε πρώτη φάση σε διπλωματικά… αντίποινα.

Εντείνονται οι διεθνείς αντιδράσεις για την νέα στρατηγική σύμπραξη Ηνωμένων Πολιτειών, Βρετανίας και Αυστραλίας με Παρίσι και Πεκίνο να ανεβάζουν τους τόνους. H Γαλλία διαμηνύει ότι δεν μπορεί να εμπιστευτεί την Αυστραλία στις εμπορικές διαπραγματεύσεις με την Ε.Ε μετά την ακύρωση της αγοράς των γαλλικών υποβρυχίων και την αντικατάσταση τους από πυρηνοκίνητα υποβρύχια αμερικανικής τεχνολογίας.

«Από τη στιγμή που υπογράφουμε μία συμφωνία η οποία δε συνιστά μία απλή εμπορική συμφωνία αλλά μία στρατηγική συμμαχία και τελικά την παίρνουν πίσω, είναι σαν κάποιος να αθετεί το λόγο του. Στην γεωπολιτική και τη διεθνή πολιτική αυτό είναι σοβαρό» τόνισε ο υπουργός Άμυνας της Γαλλίας, Φλοράνς Παρλί.

Παρά τις διαβεβαιώσεις των ΗΠΑ ότι το Παρίσι παραμένει σημαντικός σύμμαχός τους, η Γαλλία, σε αντίποινα για τον αποκλεισμό της από το νέο μοίρασμα της τράπουλας στην περιοχή του Ινδο-ειρηνικού, ακύρωσε προγραμματισμένη δεξίωση στην Ουάσιγκτον για τα 240 χρόνια από τη ναυμαχία του Τσέζαπικ.

«Ειδικά η Γαλλία είναι εταίρος είναι ζωτικής σημασίας εταίρος και σε αυτόν τον τομέα και σε πολλούς άλλους που πάνε γενιές πίσω και αναζητούμε κάθε ευκαιρία για να εμβαθύνουμε τη διατλαντική συνεργασία μας στον Ινδοειρηνικό και σε όλον τον κόσμο» σημείωσε ο υπουργός Εξωτερικών των ΗΠΑ, Άντονι Μπλίνκεν.

Στην αντεπίθεση πέρασε και το Πεκίνο, καταθέτοντας αίτηση για ένταξη στη συμφωνία Ελεύθερου Εμπορίου του Ειρηνικού Ωκεανού, ενώ ο πρόεδρος Σι Τζινπίνγκ προειδοποίησε ότι δεν θα ανεχθεί κήρυγμα από άλλες χώρες.

«Οι Ηνωμένες Πολιτείες και η Αυστραλία συσπειρώνονται κατά της Κίνας για τα γεωπολιτικά της συμφέροντα. Σπιλώνουν ηθελημένα την Κίνα και τις ανακατεύονται στα εσωτερικά της» είπε ο εκπρόσωπος του ΥΠΕΞ της Κίνας, Ζάο Λιτζάν.

Κι ενώ η Κίνα αρνήθηκε σε γερμανικό πολεμικό πλοίο να δέσει σε λιμάνι της θάλασσας της Νότιας Κίνας, το Βερολίνο περιορίζεται στο να δηλώσει ότι εξετάζει τα δεδομένα της νέας αμυντικής συνεργασίας.

«Έχουμε την εντύπωση ότι η συμμαχία ασφαλείας βρίσκεται ακόμη στο στάδιο της ίδρυσης και δεν γνωρίζουμε τις ακριβείς συμφωνίες που θα περιλαμβάνει» δήλωσε η εκπρόσωπος του γερμανικού ΥΠΕΞ, Μαρία Αντεμπαρ.

Σφοδρές επικρίσεις για την ΑUKUS δέχθηκε και ο Μπόρις Τζόνσον με την προκάτοχό του Τερέζα Μέι να εκφράζει την ανησυχία ότι η συμφωνία σέρνει τη χώρα σε πόλεμο με το Πεκίνο, διερωτώμενη ποιες θα είναι οι συνέπειες αυτής της συνεργασίας στην περίπτωση που η Κίνα εισβάλει στην Ταϊβάν.

Γιατί αποτελεί μήλον της έριδος η Θάλασσα της Νότιας Κίνας;

Η Θάλασσα της Νότιας Κίνας συνδέει τον Ινδικό με τον Ειρηνικό Ωκεανό και περιλαμβάνει θαλάσσιες οδούς από τις οποίες διέρχεται του 1/3 του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου, το οποίο αντιπροσωπεύει με τη σειρά του τουλάχιστον 3 τρισεκατομμύρια δολάρια ετησίως. Η περιοχή είναι επίσης πολύ σημαντική λόγω των κοιτασμάτων πετρελαίου και αερίου αλλά και της αλιείας.

Κατά παράβαση του διεθνούς δικαίου η Κίνα διεκδικεί το 90% της Θάλασσας της Νότιας Κίνας γεγονός που προκαλεί διεθνείς και περιφερειακές εντάσεις . Το Πεκίνο προσπαθεί να δημιουργήσει τετελεσμένα μετατρέποντας βραχονησίδες και ατόλες σε στρατιωτικές βάσεις και μεταφέροντας μεγάλο αριθμό δυνάμεων.

Η νέα συμμαχία ΗΠΑ, Βρετανίας και Αυστραλίας έρχεται ως αντιστάθμισμα στην επεκτατική στρατηγική της Κίνας ενισχύοντας την αποτρεπτική δύναμη της Αυστραλίας με πυρηνοκίνητα υποβρύχια και αυξάνοντας τη δυτική στρατιωτική παρουσία στην περιοχή.

Σηματοδοτεί επίσης μια σαφή στρατηγική στροφή της αμερικανικής πολιτικής που μετά την αποχώρηση από το Αφγανιστάν δίνει πλέον έμφαση στην Ασία. Στέλνει επίσης το μήνυμα ότι βασικός στρατιωτικός εταίρος των Ηνωμένων Πολιτειών είναι η Βρετανία και όχι η Ευρωπαϊκή Ένωση.

Η Ε.Ε. από την πλευρά της ανακοίνωσε τη δική της στρατηγική για την περιοχή του Ινδο-Ειρηνικού, η οποία προβλέπει – μεταξύ άλλων – εμπορική συμφωνία με την Ταϊβάν και ανάπτυξη περισσότερων πλοίων προκειμένου να διασφαλιστεί ότι οι θαλάσσιοι δρόμοι θα μείνουν ανοιχτοί.

Πηγή: ΕΡΤ/ Ευγενία Μυρίδου, Λήδα Παπαδοπούλου

Όλες οι Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο,  στο ertnews.gr
Διάβασε όλες τις ειδήσεις μας στο Google
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
Ακολούθησε μας στο Twitter
Κάνε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube
Προσοχή! Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των πληροφοριών του παραπάνω άρθρου (όχι αυτολεξεί) ή μέρους αυτών μόνο αν:
– Αναφέρεται ως πηγή το ertnews.gr στο σημείο όπου γίνεται η αναφορά.
– Στο τέλος του άρθρου ως Πηγή
– Σε ένα από τα δύο σημεία να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος