Πιθανή σοβαρή ηλεκτρική βλάβη στο σύστημα του αεροσκάφους ενδέχεται να ευθύνεται για τη φονική συντριβή του αεροπλάνου στην Ινδία που στοίχισε τη ζωή σε τουλάχιστον 265 άτομα, σύμφωνα με όσα δήλωσε ο εμπειρογνώμονας αεροπορικών ατυχημάτων Παντελής Φραγκούλης, μιλώντας σε ενημερωτική εκπομπή.
Το αεροσκάφος, ένα υπερσύγχρονο μοντέλο, φέρεται να συνετρίβη λίγα δευτερόλεπτα μετά την απογείωση, διατηρώντας συνεχώς στάση ανόδου χωρίς να αποκτά την αναγκαία ταχύτητα. Όπως εξήγησε ο ειδικός, τα πτερύγια (flaps) του αεροπλάνου φαίνεται πως δεν ήταν κατεβασμένα – γεγονός που εμπόδισε την παραγωγή επαρκούς άντωσης.
«Το αεροπλάνο δεν πήρε ποτέ ταχύτητα. Ήταν σε σταθερή στάση ανόδου, σαν να είχε παγώσει. Δεν υπήρξε καμία προσπάθεια ανάκτησης ελέγχου, ούτε οριζοντίωση της πορείας για αύξηση ταχύτητας», τόνισε χαρακτηριστικά ο κ. Φραγκούλης.
BREAKING: Footage shows plane with at least 242 people crashing near Ahmedabad, India. pic.twitter.com/3yfV2khfxU
— Clash Report (@clashreport) June 12, 2025
Παράλληλα, το σύστημα προσγείωσης (τροχοί) του αεροσκάφους δεν είχε μαζευτεί μετά την απογείωση, κάτι που θεωρείται κρίσιμο για την αύξηση της ταχύτητας. Η απουσία βασικών ενεργειών, όπως η ανάσυρση του συστήματος προσγείωσης ή η ρύθμιση των flaps, υποδεικνύει πιθανό ολικό πρόβλημα στα ηλεκτρικά συστήματα.
Προβλήματα και κατά την επιβίβαση κι ενδείξεις δυσλειτουργίας
Επιβάτες του ίδιου αεροπλάνου σε προηγούμενη πτήση είχαν αναφέρει προβλήματα στα ηλεκτρονικά, όπως απενεργοποιημένες οθόνες και έλλειψη κλιματισμού. Κατά την κρίσιμη φάση της απογείωσης, τα ηλεκτρικά συστήματα βρίσκονται υπό μέγιστη επιβάρυνση, καθιστώντας πιο πιθανή μια κρίσιμη βλάβη την ώρα της αποκόλλησης από το έδαφος.
Ο κυβερνήτης του αεροσκάφους, ο οποίος ήταν έμπειρος με πάνω από 8.000 ώρες πτήσης, εξέπεμψε σήμα κινδύνου, γεγονός που μαρτυρά την έκτακτη και ανεξέλεγκτη φύση της κατάστασης. Ωστόσο, δεν υπήρξε χρόνος ή δυνατότητα για ανάκτηση ελέγχου, καθώς το αεροπλάνο έπεσε με την ίδια ακριβώς γωνία ανόδου με την οποία είχε απογειωθεί.
Στο μικροσκόπιο η Boeing – Καθοριστικός ο ρόλος των μαύρων κουτιών
Το αεροπλάνο ανήκε σε μοντέλο της Boeing, κατασκευασμένο το 2014, και είχε καταγράψει περίπου 40.000 ώρες πτήσης. Αν και ο τύπος θεωρείται τεχνολογικά προηγμένος και γενικά αξιόπιστος, όλα τα όργανα λειτουργούν αποκλειστικά με ηλεκτρονικά συστήματα, χωρίς εφεδρικά αναλογικά μέσα. Αυτό καθιστά το σύστημα ευάλωτο σε συνολική απώλεια ενδείξεων, σε περίπτωση εκτεταμένης ηλεκτρικής βλάβης.
«Το αεροπλάνο αυτό δεν έχει καθόλου συμβατικά όργανα. Όλα εξαρτώνται από τις ηλεκτρονικές ενδείξεις. Αν χάσεις αυτά, ο πιλότος δεν βλέπει τίποτα», εξήγησε ο κ. Φραγκούλης.
Οι καταγραφές των μαύρων κουτιών θεωρούνται καθοριστικές για την ακριβή αποτύπωση των τελευταίων λεπτών πτήσης και ήδη ερευνητές της Boeing βρίσκονται στο σημείο της συντριβής για την ανάλυση των δεδομένων.
Πιθανή αναστολή πτήσεων για λόγους ελέγχου
Σύμφωνα με τον κ. Φραγκούλη, σε περιπτώσεις τέτοιου μεγέθους και με υψηλό αριθμό θυμάτων, η εταιρεία κατασκευής πιθανόν να καθηλώσει όσα αεροσκάφη του ίδιου τύπου βρίσκονται σε χρήση, μέχρι να ολοκληρωθούν οι έλεγχοι ασφαλείας.
Η συντριβή συνέβη σε μια από τις πλέον ταχέως αναπτυσσόμενες αεροπορικές αγορές του πλανήτη, με την Ινδία να επενδύει σημαντικά στον εκσυγχρονισμό των αερομεταφορών. Το δυστύχημα, ωστόσο, επαναφέρει στο προσκήνιο σοβαρά ερωτήματα για τις διαδικασίες συντήρησης και ελέγχου, καθώς και την ανάγκη πολυεπίπεδης επιθεώρησης στα κρίσιμα ηλεκτρονικά συστήματα των σύγχρονων αεροσκαφών.
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
Ακολούθησε μας στο Twitter
Κάνε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube
Γίνε μέλος στο κανάλι μας στο Viber
– Αναφέρεται ως πηγή το ertnews.gr στο σημείο όπου γίνεται η αναφορά.
– Στο τέλος του άρθρου ως Πηγή
– Σε ένα από τα δύο σημεία να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος