Γαλλικό δικαστήριο δημοσίευσε έκθεση, στην οποία η ηγεσία του Λούβρου κατηγορείται ότι εστίαζε σε αγορές και έργα ανακαίνισης που τραβούν την προσοχή των δημοσιογράφων, αντί να επενδύει στη διατήρηση της ασφάλειας ενός εκ των μεγαλύτερων και δημοφιλέστερων μουσείων του κόσμου.
Η τολμηρή ληστεία της 19ης Οκτωβρίου, κατά την οποία τέσσερις άνδρες έφευγαν με ανεκτίμητα ιστορικά κοσμήματα, ήταν ένα «εκκωφαντικό σήμα συναγερμού», δήλωσε στους δημοσιογράφους την Πέμπτη (6/11) ο Πιερ Μοσκοβισί, πρόεδρος του Ελεγκτικού Συνεδρίου, το οποίο συνέταξε την έκθεση.
Επαναλαμβάνοντας την έκθεση, η οποία είχε παραγγελθεί πριν από τη ληστεία, ανέφερε ότι η ηγεσία του μουσείου είχε δώσει προτεραιότητα σε «ορατά και ελκυστικά» έργα, όπως αγορές έργων τέχνης και ανανέωση της διάταξης του μουσείου εις βάρος, κυρίως, της ασφάλειας του Λούβρου.
Από την ληστεία και μετά, έχουν επανεμφανιστεί πληροφορίες που δείχνουν ότι τα κενά στην ασφάλεια φαίνεται να ήταν γνωστά εδώ και χρόνια -συμπεριλαμβανομένης μιας προειδοποίησης του 2014 που φέρεται ότι ένας από τους βασικούς κωδικούς πρόσβασης του μουσείου ήταν απλώς “LOUVRE” («ΛΟΥΒΡΟ»). Η νέα έκθεση έρχεται να προσθέσει στοιχεία σε μια σειρά από αστοχίες ασφαλείας που αποκάλυψε η ληστεία.
Τι πήγε στραβά λοιπόν;
Μάτια παντού
Μέσα σε τέσσερα λεπτά από την άφιξή τους στον εξωτερικό τοίχο του Λούβρου, οι κλέφτες είχαν σκαρφαλώσει στο κτίριο και έσπασαν ένα παράθυρο. Μόνο τότε ενεργοποιήθηκαν οι εσωτερικοί συναγερμοί. Τέσσερα λεπτά αργότερα, αφού έσπασαν μια ενισχυμένη θήκη και άρπαξαν εννέα ιστορικά κοσμήματα, οι κλέφτες άρχισαν να διαφεύγουν.

«Οι αδυναμίες της προστασίας της περιμέτρου, μας είναι γνωστές και εντοπισμένες», είχε δήλωσε ο διευθυντής του Λούβρου, Λοράνς ντε Καρ, μετά τη ληστεία.
Για τις 465 αίθουσες του Λούβρου, το 2024, το προσωπικό ασφαλείας είχε μόνο 432 κάμερες CCTV για να παρακολουθεί το εσωτερικό, σύμφωνα με την έκθεση. Ενώ αυτό αποτελεί αύξηση σχεδόν 50% σε σχέση με τον αριθμό των διαθέσιμων το 2019, το 61% των αιθουσών παρέμεινε χωρίς κάλυψη CCTV.
Το Λούβρο, το μεγαλύτερο μουσείο στον κόσμο, καλύπτει περίπου 652.300 τετραγωνικά πόδια.
Συγκριτικά, το Ινστιτούτο Τεχνών του Ντιτρόιτ διαθέτει παρόμοιους χώρους (συμπεριλαμβανομένου ενός θεάτρου και μιας αίθουσας ρεσιτάλ), αλλά έχει πάνω από 550 κάμερες CCTV, σύμφωνα με τον κατασκευαστή καμερών Axis.
Η ντε Καρ δήλωσε στους Γάλλους γερουσιαστές ότι προβλέπει διπλασιασμό του αριθμού των καμερών εντός της ιδιοκτησίας του Λούβρου, έκτασης 370.000 τετραγωνικών μέτρων, τα επόμενα χρόνια.
Στις συστάσεις του, η έκθεση του Ελεγκτικού Συνεδρίου τόνισε την ανάγκη το Λούβρο να «ενισχύσει τη λειτουργία εσωτερικού ελέγχου του, η οποία παραμένει υπανάπτυκτη για ένα ίδρυμα του μεγέθους του Λούβρου».
Αλάνθαστη κυβερνοασφάλεια
Κενά στην ασφάλεια του Λούβρου, υπήρχαν και στον εικονικό τομέα.
Μια έκθεση του 2014 από τη γαλλική υπηρεσία ασφάλειας πληροφοριών (ANSSI), την οποία ανέδειξε η γαλλική εφημερίδα Liberation, ισχυρίστηκε ότι ο κωδικός πρόσβασης για τον διακομιστή που διαχειρίζεται το εκτεταμένο δίκτυο CCTV των μουσείων, ήταν απλώς «LOUVRE». Η πρόσβαση στο λογισμικό που διαχειρίζεται η εταιρεία τεχνολογίας ασφαλείας Thales προστατεύτηκε από έναν παρόμοια αλάνθαστο κωδικό πρόσβασης: «THALES» – σύμφωνα με την Liberation.
Στον έλεγχο ασφαλείας, η ANSSI φέρεται να συνέστησε στο Λούβρο να ενισχύσει την κυβερνοασφάλειά του, καθώς και να αναβαθμίσει το παρωχημένο λογισμικό που θα μπορούσε να θέσει σε κίνδυνο την προστασία του.
Η ANSSI δεν διέψευσε την έκθεση στο CNN, αλλά πρόσθεσε ότι ο έλεγχος «δεν μπορεί να θεωρηθεί αντιπροσωπευτικός του τρέχοντος επιπέδου ασφάλειας» των συστημάτων πληροφορικής του Λούβρου.
Λάμψη
Η έκθεση επικεντρώθηκε στις προτεραιότητες του προϋπολογισμού του μουσείου τα τελευταία χρόνια, σύμφωνα με τις οποίες περίπου 27 εκατομμύρια ευρώ (31,1 εκατομμύρια δολάρια) δαπανήθηκαν σε εργασίες συντήρησης μεταξύ 2018 και 2024, με επιπλέον 60 εκατομμύρια για την αποκατάσταση του παλατιού του Λούβρου.
Συγκριτικά, εκείνη την περίοδο το Λούβρο έδωσε διπλάσιο ποσό για την τροποποίηση της διάταξης του μουσείου και για την αγορά έργων τέχνης.
Το μουσείο δαπάνησε 105 εκατομμύρια ευρώ σε έργα τέχνης κατά την εξαετία έως το 2024, συγκεντρώνοντας 2.754 έργα σε αυτό το διάστημα.
Το 2021, το Λούβρο δαπάνησε περίπου 5 εκατομμύρια ευρώ σε δύο έργα του Γάλλου Rococo ζωγράφου Jean-Honoré Fragonard. Τον Απρίλιο του 2025, το Λούβρο πραγματοποίησε μια αγορά 2,2 εκατομμυρίων ευρώ ενός «εξαιρετικού» τρίπτυχου Fabergé.
Πολλές από τις αγορές του Λούβρου καλύπτονται από μια ορισμένη μυστικότητα, ιδίως όσον αφορά την τιμή αγοράς. Η έκθεση του Ελεγκτικού Συνεδρίου ανέφερε ότι το Λούβρο θα πρέπει να δώσει μεγαλύτερη προσοχή στην τιμή των αποκτηθέντων έργων και προειδοποίησε συγκεκριμένα το μουσείο να μην αγοράζει έργα τέχνης σε υψηλότερη τιμή εάν είχαν πωληθεί σε δημοπρασία για λιγότερο από δύο χρόνια πριν.
Σταθερά στη θέση τους
Σε αντίθεση με αυτή την εμμονή σε λαμπερές, εντυπωσιακές αγορές, η καταδικαστική έκθεση σημειώνει αξιοσημείωτες καθυστερήσεις στις εργασίες για την υποδομή ασφαλείας του Λούβρου. Οι προτεινόμενες αναβαθμίσεις ασφαλείας από έναν έλεγχο του 2015 δεν θα ολοκληρωθούν μέχρι το 2032, αποκάλυψε.
Η έκθεση εξέτασε σχεδόν οκτώ χρόνια λειτουργίας του μουσείου σε περιόδους που διοικούνταν από δύο στελέχη.
Κατά τη στιγμή της δημοσίευσης, κανένα στέλεχος (ή άλλο προσωπικό) δεν έχει απολυθεί ή παραιτηθεί λόγω της κλοπής.
Η ντε Καρ, παραιτήθηκε από τη θέση της ως διευθύντρια του μουσείου αλλά η παραίτησή της δεν έγινε δεκτή από τη Γαλλίδα υπουργό Πολιτισμού Ρασίντα Νατί.
Η Ντατί συνεχίζει να υπερασπίζεται με πάθος το Λούβρο από την ημέρα της ντροπιαστικής ληστείας της 19ης Οκτωβρίου.
«Απέτυχαν τα μέτρα ασφαλείας του Μουσείου του Λούβρου; Όχι, δεν απέτυχαν. Είναι γεγονός. Τα μέτρα ασφαλείας του Μουσείου του Λούβρου λειτούργησαν», δήλωσε στους νομοθέτες στις 21 Οκτωβρίου.
Την επόμενη μέρα, ο Μακρόν ζήτησε την επιτάχυνση των βελτιωμένων μέτρων ασφαλείας στο μουσείο.
Την επόμενη εβδομάδα, η Ντάτι είχε χαμηλώσει τους τόνους της, παραδεχόμενη στους Γάλλους γερουσιαστές ότι, παρόλο που τα εγκατεστημένα συστήματα ασφαλείας είχαν λειτουργήσει και το προσωπικό είχε ακολουθήσει το πρωτόκολλο «κατά γράμμα», η «εντυπωσιακή κλοπή» ήταν προφανώς μια αποτυχία για το μουσείο.
«Πράγματι σημειώθηκαν αστοχίες ασφαλείας», είπε.
«Αποφασισμένη να φέρει εις πέρας τον εκσυγχρονισμό του μουσείου» η πρόεδρος του Λούβρου
Η πρόεδρος-διευθύντρια του Λούβρου, του μουσείου με τις περισσότερες επισκέψεις στον κόσμο, διαβεβαίωσε σήμερα (7/11) ότι «έχει λάβει κάθε μέτρο» για την αντιμετώπιση των προβλημάτων ασφαλείας του μουσείου, μετά την κλοπή κοσμημάτων του Στέμματος και μια πολύ επικριτική έκθεση του Ελεγκτικού Συνεδρίου.
«Έχω λάβει κάθε μέτρο για τα προβλήματά μας ασφαλείας», δήλωσε η Λοράνς ντε Καρ, διευκρινίζοντας ότι το σχέδιο για την ασφάλεια του Λούβρου, ή «κατευθυντήριο σχέδιο» εξοπλισμών ασφαλείας, τίθεται «σε εφαρμογή σήμερα».

Αυτό συνίσταται σε «μια ολόκληρη σειρά βελτιωτικών εργασιών, ιδίως όσον αφορά την παρακολούθηση από κάμερες ασφαλείας», που αποτελεί «ένα από τα αδύναμα σημεία» του μουσείου, όπως υπενθύμισε η ίδια, η οποία το είχε ήδη επισημάνει κατά την ακρόασή της από την Επιτροπή Πολιτισμού της Γερουσίας στα τέλη Οκτωβρίου.
«Θέλω να ευχαριστήσω για την εμπιστοσύνη που μου έδειξαν» για να «φέρουμε εις πέρας τον μετασχηματισμό του Λούβρου, το οποίο χρειάζεται περισσότερο από ποτέ μετασχηματισμό, εκσυγχρονισμό, για να γίνει πλήρως ένα μουσείο του 21ου αιώνα. Κάτι που δεν είναι σήμερα», πρόσθεσε η πρόεδρος, η παραίτηση της οποίας απορρίφθηκε μετά την κλοπή.
Η Λοράνς ντε Καρ, η οποία βρίσκεται σε αυτήν τη θέση από τον Σεπτέμβριο του 2021, συγκάλεσε σήμερα εκτάκτως το διοικητικό συμβούλιο για να επανεξετάσει τη διοίκηση του μουσείου με τους περισσότερους επισκέπτες στον κόσμο.
Ωστόσο για τη Λοράνς ντε Καρ, «το Λούβρο είναι ένα σύνολο» και «δεν θα πρέπει να αντιτιθέμεθα στην απόκτηση έργων, στην υποδοχή όλων των κοινών». «Διασφαλίσαμε το σύνολο των επιχειρήσεών μας», κατέληξε.
Πηγή: CNN.com, ΑΠΕ-ΜΠΕ
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
Ακολούθησε μας στο Twitter
Κάνε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube
Γίνε μέλος στο κανάλι μας στο Viber
– Αναφέρεται ως πηγή το ertnews.gr στο σημείο όπου γίνεται η αναφορά.
– Στο τέλος του άρθρου ως Πηγή
– Σε ένα από τα δύο σημεία να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος