Ο μεσογειακός τρόπος ζωής θα ταξιδέψει στην Ευρώπη μέσω του Μαθητικού Κοινοβουλίου της Επιστήμης

Μαθητές ηλικίας 15-19 ετών από όλη την Ελλάδα είχαν τη δυνατότητα να έρθουν σε επαφή με ειδικούς επιστήμονες και να συζητήσουν απορίες και προβληματισμούς τους, αλλά και να ανταλλάξουν απόψεις αναφορικά με την υγιεινή ζωή και διατροφή, κατά τις εργασίες του Εθνικού Μαθητικού Κοινοβουλίου της Επιστήμης 2015-16, που πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα το τριήμερο 21-23 Μαρτίου 2016. Στο Συμβούλιο έδωσε «το παρών» του και το πρόγραμμα ΕΥΖΗΝ του Χαροκόπειου Πανεπιστημίου, στο πλαίσιο των πολύπλευρων ενημερωτικών και εκπαιδευτικών δράσεών του.

Το Εθνικό Μαθητικό Κοινοβούλιο της Επιστήμης είναι ένας θεσμός του Ευρωπαϊκού Μαθητικού Κοινοβουλίου της Επιστήμης που στοχεύει στην ενίσχυση του διαλόγου και στην ανταλλαγή απόψεων και γνώσεων ανάμεσα σε μαθητές και επιστήμονες. Κεντρικός θεματικός άξονας του θεσμού για το έτος 2015-16 είναι «Το μέλλον του ανθρώπου». Σε αυτήν περιλαμβάνονται πέντε υποενότητες, από τις οποίες η κάθε σχολική ομάδα μαθητών με την καθοδήγηση ενός καθηγητή μπορεί να επιλέξει μια:

  • Ο Ανθρώπινος Εγκέφαλος
  • Υγιεινή ζωή και διατροφή – αλλά με ποιόν τρόπο;
  • Βλαστικά κύτταρα -έχουν τη λύση για όλα;
  • Ο “ενισχυμένος” άνθρωπος: η βελτιστοποίηση του ανθρώπου
  • Μίμηση της φύσης

Οι μαθητές που συμμετείχαν κλήθηκαν από την αρχή της χρονιάς να επιλέξουν μεταξύ αυτών των πέντε θεματικών ενοτήτων και στη συνέχεια να παρουσιάσουν την

Ο μεσογειακός τρόπος ζωής θα ταξιδέψει στην Ευρώπη μέσω του Μαθητικού Κοινοβουλίου της Επιστήμης
Εθνικό Μαθητικό Κοινοβούλιο της Επιστήμης -Αθήνα, 21-23 Μαρτίου 2016

ενότητα της επιλογής τους κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης. Καθ’ όλη τη διάρκεια της προετοιμασίας των μαθητών, αλλά και στο πλαίσιο της τριήμερης εκδήλωσης, τα μέλη της επιστημονικής ομάδας του ΕΥΖΗΝ στήριξαν τις εργασίες του θεσμού και παρείχαν καθοδήγηση στα παιδιά αναφορικά με τη θεματική ενότητα «Υγιεινή ζωή και διατροφή -αλλά με ποιον τρόπο;».

Ύστερα από εκτενείς συζητήσεις και αλληλεπιδράσεις, οι μαθητές και οι μαθήτριες που συμμετείχαν κατέληξαν ομόφωνα στη σημασία της προβολής και της προώθησης του μεσογειακού τρόπου ζωής, ως ενός συνόλου συνηθειών και πρακτικών που προάγουν την υγεία. Στον όρο «Μεσογειακός τρόπος ζωής» περιλαμβάνεται η υιοθέτηση της Μεσογειακής δίαιτας, η σωστή ενυδάτωση, η επιλογή τοπικών, εποχικών, παραδοσιακών και φιλικών προς το περιβάλλον τροφίμων, η τακτική σωματική δραστηριότητα, η επαρκής ανάπαυση, αλλά και η κοινωνικότητα τόσο στα γεύματα όσο και στον χρόνο άσκησης ή ψυχαγωγίας.

Πολλά και ενδιαφέροντα είναι τα συμπεράσματα που προέκυψαν από τις εργασίες της θεματικής ενότητας «Υγιεινή ζωή και διατροφή -αλλά με ποιον τρόπο;»:

  • Η εφαρμογή κανόνων ασφάλειας σε όλα τα σημεία της παραγωγής, της επεξεργασίας και της διάθεσης των τροφίμων στην αγορά αποτελεί βασική προϋπόθεση για τη διασφάλιση της υγείας του καταναλωτή.
  • Η εκπαίδευση των καταναλωτών στη σωστή ανάγνωση και ερμηνεία των διατροφικών ετικετών είναι αναγκαία, ώστε να κάνουν συνειδητές διατροφικές επιλογές με γνώμονα τη θρεπτική αξία των τροφίμων.
  • Τα εμπλουτισμένα και τα λειτουργικά τρόφιμα πρέπει να χρησιμοποιούνται από το κοινό με σύνεση και δεν μπορούν σε καμία περίπτωση να υποκαταστήσουν μια συνολικά ισορροπημένη διατροφή.
  • Η επιλογή φιλικών προς το περιβάλλον προϊόντων, με έμφαση σε εγχώρια τρόφιμα και προϊόντα που προκύπτουν από τη βιολογική παραγωγή, μπορεί να  συνεισφέρει σε μια αειφόρο ανάπτυξη.
  • Η ασφάλεια και η πιθανή χρησιμότητα των γενετικά τροποποιημένων τροφίμων αναμένεται να αποτελέσουν αντικείμενο συζήτησης και ερευνών στο μέλλον.
  • Ο χώρος του σχολείου σχετίζεται άμεσα με την προαγωγή της υγείας και μπορεί να συμβάλλει στην προώθηση ενός υγιεινού τρόπου ζωής στα παιδιά μέσα από την ανάπτυξη και εφαρμογή σχετικών δράσεων.
  • Ο ισορροπημένος τρόπος ζωής είναι ένα σύνολο από συμπεριφορές, συνήθειες και πρακτικές, που συμβάλλουν στην εξασφάλιση και διατήρηση μιας καλής σωματικής, νοητικής και συναισθηματικής υγείας.

Τα μηνύματα-συμπεράσματα της θεματικής ενότητας «Υγιεινή ζωή και διατροφή -αλλά με ποιον τρόπο;» θα κληθεί να υποστηρίξει η μαθήτρια που εκλέχθηκε μέσω ψηφοφορίας στο τέλος της εκδήλωσης, εκπροσωπώντας την Ελλάδα στο Εuroscience Open Forum (ESOF), που θα πραγματοποιηθεί στο Μάντσεστερ της Μ. Βρετανίας, τον Ιούλιο του 2016. Το ESOF αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα ευρωπαϊκά συνέδρια για επιστήμονες και ερευνητικούς οργανισμούς, στο οποίο οι εκλεγμένοι μαθητές από τα μαθητικά κοινοβούλια των συμμετεχουσών χωρών θα έρθουν σε επαφή με επιστήμονες διεθνούς φήμης, έχοντας μια μοναδική ευκαιρία να αποκομίσουν πολύτιμες γνώσεις και ερεθίσματα σε θέματα που αναμένεται να απασχολήσουν την επιστήμη και την έρευνα στο μέλλον, και να συμβάλλουν στη διάχυση των πληροφοριών αυτών με την επιστροφή τους.


Το EYZHN είναι ένα πρόγραμμα του Χαροκόπειου Πανεπιστημίου σε συνεργασία με το υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων. Κύριος στόχος του προγράμματος είναι η διασφάλιση της υγιούς ανάπτυξης των παιδιών, μέσα από την υιοθέτηση ισορροπημένων συνηθειών διατροφής και σωματικής δραστηριότητας.
Το πρόγραμμα Αξιολόγησης, που αποτελεί μια από τις σημαντικότερες δράσεις του ΕΥΖΗΝ, διενεργείται στα σχολεία της χώρας.

Πρόγραμμα ΕΥΖΗΝ

Ο μεσογειακός τρόπος ζωής θα ταξιδέψει στην Ευρώπη μέσω του Μαθητικού Κοινοβουλίου της Επιστήμης
Εθνικό Μαθητικό Κοινοβούλιο της Επιστήμης -Αθήνα, 21-23 Μαρτίου 2016

Τζένη Χαραλαμπίδου 

Όλες οι Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο,  στο ertnews.gr
Διάβασε όλες τις ειδήσεις μας στο Google
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
Ακολούθησε μας στο Twitter
Κάνε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube
Προσοχή! Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των πληροφοριών του παραπάνω άρθρου (όχι αυτολεξεί) ή μέρους αυτών μόνο αν:
– Αναφέρεται ως πηγή το ertnews.gr στο σημείο όπου γίνεται η αναφορά.
– Στο τέλος του άρθρου ως Πηγή
– Σε ένα από τα δύο σημεία να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος