«Ανεμοδαρμένα ύψη» στο Θέατρο Χώρος – Συνέντευξη με τον Μιχάλη Βαλάσογλου

Το έργο «Ανεμοδαρμένα ύψη», της Έμιλι Μπροντέ, παρουσιάζεται σε δύο ξεχωριστές παραστάσεις, στο Θέατρο Χώρος, με τη μορφή πρώτου και δεύτερου μέρους, σε σκηνοθεσία Σίμου Κακάλα.

Συνέντευξη στην Ασπασία Κακολύρη 

Ο ηθοποιός Μιχάλης Βαλάσογλου, ο οποίος υποδύεται τον Χίθκλιφ, έναν τραχύ και ταυτόχρονα ορμητικό χαρακτήρα, μιλάει στη “Ραδιοτηλεόραση” για τον ρόλο του, το κλασικό μυθιστόρημα της Εμιλι Μπροντέ, που εξακολουθεί να παραμένει γοητευτικά επίκαιρο, καθώς και για τη συνεργασία του με τον σκηνοθέτη Σίμο Κακάλα.

«Ανεμοδαρμένα ύψη» στο Θέατρο Χώρος – Συνέντευξη με τον Μιχάλη ΒαλάσογλουΤο κλασικό έργο της Έμιλι Μπροντέ, μια από τις σπουδαιότερες ιστορίες αγάπης, τα “Ανεμοδαρμένα ύψη”, ανεβαίνει στο Θέατρο Χώρος σε δύο μέρη. Γιατί έγινε αυτή η επιλογή;

Η διασκευή και η σκηνοθεσία είναι απολύτως πιστές στη μετάφραση του Μπερλή. Με ρητό ή άρρητο τρόπο, όλα τα πυρηνικά στοιχεία των Ανεμοδαρμένων υψών βρίσκονται εκεί και συνθέτουν έναν κόσμο υποβλητικό, πολυεπίπεδο. Ο μανιασμένος αέρας, η σκοτεινιά, η απομόνωση, η αγριάδα της ορεινής υπαίθρου και οι ήρωες, ευθείς, οριακοί και τόσο ανθρώπινοι, όλα παίρνουν υπόσταση μέσα από τα αφηγηματικά εργαλεία που μεταχειρίστηκε ο σκηνοθέτης Σίμος Κακάλας. Αναπόφευκτα, ένα τέτοιο επικό μυθιστόρημα θα ήταν αδύνατον να συνοψιστεί σε μία μόνη παράσταση χωρίς να αδικηθούν σκηνές απαραίτητες για την ατμόσφαιρα και τη συνοχή της. Η ιδέα των δύο μερών ενισχύθηκε και από τη δομή του μυθιστορήματος, μιας και περίπου στα μισά η συγγραφέας τοποθετεί το συμβάν που εκτρέπει την ιστορία και ταυτόχρονα εξηγεί την αριστοτεχνική αφηγηματική αναχρονία της έναρξης.

Υποδύεστε τον Χίθκλιφ. Μιλήστε μας για τον ρόλο σας. Ποια στοιχεία προσέλκυσαν το ενδιαφέρον σας;

Ο Χίθκλιφ περιγράφεται ως άνθρωπος τραχύς, παρομοιάζεται με έναν αγριότοπο ξερό, γεμάτο αγκάθια και κοτρόνια. Το ενδιαφέρον βρίσκεται στην πορεία που τον διαμορφώνει ως τέτοιο. Ο Χίθκλιφ έρχεται στην οικογένεια Έρνσο ουρανοκατέβατος, είναι ένα ξένο σώμα σε νέο περιβάλλον και, υπό τις κατάλληλες συνθήκες, θα μπορούσε να ενσωματωθεί απρόσκοπτα, αλλά το κοινωνικό του στίγμα τον ακολουθεί μέχρι το τέλος και σε έναν βαθμό τον καθορίζει. Οι επιλογές του και οι αλυσιδωτές συνέπειές τους τον καθιστούν άκρως γοητευτικό στα μάτια μου.

Παράλληλα, ένα ακόμα εντυπωσιακό στοιχείο, αν και κοινό για όλους τους ήρωες, στον Χίθκλιφ μεγεθύνεται εξαιτίας του ορμητικού του χαρακτήρα: Δεν λογοκρίνεται στην έκφραση των συναισθημάτων του, είναι απόλυτα συνδεδεμένος με το θυμικό του και τελικά έρμαιό του. Στη ζήλια του, στο μίσος, στον θρήνο, στην εκδίκησή του, γίνεται ανεξέλεγκτο ζώο. Οι ποιότητες αυτών των συναισθηματικών ακροτάτων, που στην καθημερινότητα μετριάζονται μέσα στην επίφαση της «αστικής ευγένειας», ανεβάζουν κατακόρυφα την πρόκληση του ρόλου.

Μιλήστε μας για τη συνεργασία σας με τον Σίμο Κακάλα και την Εταιρεία Θεάτρου Χώρος.

Στην Εταιρεία Θεάτρου Χώρος καλλιεργείται εδώ και χρόνια ένα πεδίο έρευνας και σκληρής δουλειάς, στο οποίο είναι ευτύχημα να ζεις και να δημιουργείς. Υπό την καλλιτεχνική διεύθυνση του Σίμου Κακάλα, έγιναν σπουδαίες παραστάσεις και μέσα από αυτές στις οποίες συμμετείχα νιώθω ότι ενηλικιώθηκα θεατρικά. Οπότε, κατά κάποιον τρόπο, αντιλαμβάνομαι τον κοινό μας κώδικα όχι ως κατάσταση, αλλά ως τάση. Όσο κατακτούμε κομμάτια της θεατρικής γλώσσας που ερευνάται τόσο τείνουμε στην ισχυροποίηση αυτού του κώδικα. Τίποτα δεν έρχεται εύκολα ή ανέξοδα, αλλά νιώθω ότι έχω εμπλακεί σε έναν διάλογο που με διεγείρει συνεχώς.

Ποια είναι τα μελλοντικά σχέδιά σας;

Τα Ανεμοδαρμένα ύψη ολοκληρώνουν μια περίοδο πολύ εντατικής εργασίας. Το μόνο που σχεδιάζω επί του παρόντος είναι να αφοσιωθώ στην παράσταση και να ανατροφοδοτηθώ με ό,τι μου έχει λείψει, βιβλία, ταινίες, μουσικές. Ελπίζω μέχρι το καλοκαίρι να βάλω μπροστά και κάποια προσωπικά projects, που έχουν μείνει στο συρτάρι για καιρό, σχετικά με το video dance, τη μουσική και την εικονογράφηση, που είναι οι άλλες μεγάλες μου αγάπες.

Λίγα λόγια για το έργο

Κάπου στην αγγλική ύπαιθρο, υπό το έλεος του μανιασμένου αέρα, ένας επισκέπτης από την πόλη χτυπά την πόρτα μιας μοναχικής αγροικίας. Η αφιλόξενη συμπεριφορά και η μυστηριώδης γοητεία του οικοδεσπότη δημιουργούν στον επισκέπτη την ακατανίκητη επιθυμία να μάθει την ιστορία αυτού του σκοτεινού ανθρώπου. Όταν πέφτει η νύχτα, σκιές και φαντάσματα σμίγουν το παρελθόν με το παρόν και μια ιστορία απόλυτου έρωτα και τρομερής εκδίκησης αρχίζει να παίρνει σάρκα και οστά μπροστά του.

Ο ρομαντισμός από τη στιγμή που εμφανίστηκε, δεν έφυγε ποτέ από το προσκήνιο του ανθρώπινου ενδιαφέροντος. Η ταύτιση και η αναμέτρηση με τα στοιχεία της φύσης, οι ήρωες που δε μπορούν να ξεφύγουν απ’ τον εαυτό τους, οι δραματικές υπερβάσεις των ορίων προσέφεραν πάντοτε ένα συγκρουσιακό πεδίο ανάπτυξης χαρακτήρων. Μέσα απ’ αυτό το ιδιαίτερα σκοτεινό μυθιστόρημα, η συγγραφέας καταφέρνει να πλάσει πραγματικούς ανθρώπους παρά το μέγεθος των χαρακτηριστικών τους. Η ατμόσφαιρα που αναδύεται μέσα απ’ αυτήν τη ρομαντική ιστορία ανεκπλήρωτου έρωτα και εκδίκησης είναι σκοτεινή, σχεδόν μεταφυσική. Το περιβάλλον μοιάζει προέκταση της ψυχής των ανθρώπων που το κατοικούν, ενώ βασικότερος αντίπαλος παραμένει πάντα ο ίδιος τους ο εαυτός.

Μετάφραση: Άρης Μπερλής
Σκηνοθεσία: Σίμος Κακάλας
Δραματουργική επεξεργασία: Έλενα Μαυρίδου
Σκηνογραφία, ενδυματολογία: Ράνια Εμμανουηλίδου
Φωτισμοί: Παναγιώτης Λαμπής
Μάσκες: Μάρθα Φωκά
Κούκλα: Στάθης Μαρκόπουλος
Βοηθός σκηνοθέτη: Ερατώ Αγγουράκη

«Ανεμοδαρμένα ύψη» στο Θέατρο Χώρος – Συνέντευξη με τον Μιχάλη Βαλάσογλου

Παίζουν:
Δήμητρα Κούζα: Κάθριν Έρνσο, Κάθριν Λίντον
Μιχάλης Βαλάσογλου: Χίθκλιφ, γιατρός Κένεθ
Κωσταντίνος Μωραΐτης: κ. Λόκγουντ, Έντγκαρ Λίντον, κ. Έρνσο
Γιάννης Λεάκος: Ιωσήφ, Χίντλι Έρνσο, Χέαρτον Έρνσο
Μαντώ Κεραμυδά: Νέλι Ντιν, Ζίλα
Φελίς Τόπη: Ισαβέλλα Λίντον, Φράνσις, κ. Έρνσο

Μέρος Πρώτο

Ημέρες και ώρες παραστάσεων: Παρασκευή, Σάββατο και Κυριακή στις 20.00

Τιμή εισιτηρίων: 10€ γενική είσοδος

Θέατρο Χώρος
Πραβίου 6, Βοτανικός
Τηλ. 210 3426736

Όλες οι Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο,  στο ertnews.gr
Διάβασε όλες τις ειδήσεις μας στο Google
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
Ακολούθησε μας στο Twitter
Κάνε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube
Προσοχή! Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των πληροφοριών του παραπάνω άρθρου (όχι αυτολεξεί) ή μέρους αυτών μόνο αν:
– Αναφέρεται ως πηγή το ertnews.gr στο σημείο όπου γίνεται η αναφορά.
– Στο τέλος του άρθρου ως Πηγή
– Σε ένα από τα δύο σημεία να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος