Έχουν πληθύνει τα περιστατικά εξαπάτησης μέσω απατηλών μηνυμάτων στο κινητό τηλέφωνο, το «phising», όπως έχει επικρατήσει ο όρος για το «ηλεκτρονικό ψάρεμα στοιχείων» το οποίο παλιότερα γινόταν μέσω emails.
Οι επιτήδειοι, προσποιούνται μια πραγματική οντότητα, ένα τραπεζικό ίδρυμα για να μας πείσουν να καταχωρήσουμε τα προσωπικά μας στοιχεία εισόδου στον λογαριασμό και στην συνέχεια να αποκτήσουν πλήρη πρόσβαση και να μας πάρουν χρήματα. Γίνεται κυρίως με το πρόσχημα της ασφάλειας, όπως επίσης πολύ συχνά έχει τον χαρακτήρα του κατεπείγοντος ώστε να μην προλάβουμε να το σκεφτούμε πριν συμπληρώσουμε τα στοιχεία μας. Αυτή είναι μια μέθοδος που χρησιμοποιείται παγκοσμίως.
«Το σημαντικότερο είναι ότι κανένα τραπεζικό ίδρυμα η μέσο κοινωνικής δικτύωσης δεν θα μας στείλει τέτοιο μήνυμα για να επιβεβαιώσει τα στοιχεία μας με αυτόν τον τρόπο. Θα πρέπει να αγνοήσουμε αυτό το μήνυμα και αν έχουμε οποιαδήποτε αμφιβολία θα πρέπει να επικοινωνήσουμε με τον φορέα από όπου φαίνεται να προέρχεται», τόνισε μιλώντας στο Πρώτο Πρόγραμμα 91,6 και 105,8 και την εκπομπή «Πρωινή Παρέα» με την Κατερίνα Σερέτη και τον Διονύση Χατζημιχάλη, o Διευθυντής της Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος, Βασίλης Παπακώστας.
«Εκμεταλλεύονται ότι είμαστε online συνέχεια, καθώς το κινητό μας είναι σαν ένας μικρός υπολογιστής, εκμεταλλεύονται ότι βιαζόμαστε, την ταχύτητα με την οποία έχουμε μάθει να λειτουργούμε».
Κάποια στοιχεία που μπορούν να χτυπήσουν καμπανάκι σε πρώτη ανάγνωση, είναι κάποια γραμματικά λάθη στο μήνυμα, μια αλληλογραφία που μπορεί να έρχεται απροσδόκητα ένα μήνυμα, χωρίς να έχει προηγηθεί εκ μέρους μας κάποιο αίτημα, όπως επίσης αν στο περιεχόμενο του μηνύματος αναφέρονται σε γενικότητες και αν έχει αυτή την αίσθηση του κατεπείγοντος.
«Οι πολίτες πρέπει να ελέγχουν τακτικά τους λογαριασμούς τους και υπάρχουν και αξιόπιστες λύσεις με λογισμικά antivirus για χρήση και στο κινητό», συμβουλεύει ο κ. Παπακώστας.
Επιπλέον, όταν λαμβάνουμε κλήσεις από αριθμούς με προέλευση από χώρες του εξωτερικού οι οποίες δεν οδηγούν πουθενά, μπορούμε να κάνουμε block για να μην μας ξαναενοχλήσουν. «Συνήθως αποσκοπούν στο να σε πείσουν να επενδύσεις κάποια χρήματα, αν μιλήσουν. Υπάρχουν όμως και οι κλήσεις στις οποίες αν απαντήσουμε δεν μιλάει κανείς και σκοπός είναι να αναγνωρίσουν ποια σύνδεση είναι ενεργή, προκειμένου να αρχίσουν να στέλνουν διάφορα μηνύματα», υπογράμμισε ο κ. Παπακώστας.
Τέλος, υπάρχουν στο διαδίκτυο, ανέφερε ο o Διευθυντής της Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος, διαφημίσεις όπου χρησιμοποιούνται επώνυμοι άνθρωποι εν αγνοία τους, για να προσελκύσουν χρήστες να αγοράσουν κρυπτονομίσματα.