Ν. Γιατρομανωλάκης – Καλλιτέχνες στο Δημόσιο: Δύο συστήματα που ποτέ δεν συνδέθηκαν πίσω από το πρόβλημα

Δεν είναι στις προθέσεις της κυβέρνησης η υποβάθμιση του κλάδου των καλλιτεχνών και για να μην υπάρχει σκιά στο ότι οι καλλιτέχνες εξαιρούνται από το νέο μισθολόγιο για το Δημόσιο κατατέθηκε ήδη τροπολογία με την οποία η εξαίρεση επεκτείνεται και στους Δήμους, είπε στην εκπομή «Συνδέσεις» ο υφυπουργός Πολιτισμού Νικόλας Γιατρομανωλάκης.

«Για να μην υπάρχει κανένα περιθώριο παρανόησης θα βγάλει και το Υπουργείο Εσωτερικών σχετική εγκύκλιο για την επέκταση της εξαίρεσης και στους ΟΤΑ, γιατί μπορεί ναέ χουν δημοτικό θέατρο, ΔΗΠΕΘΕ, φιλαρμονική μπάντα. Είναι ιστορική στιγμή και για τον πολιτισμό και για την Παιδεία, καθώς για πρώτη φορά πρωθυπουργός της χώρας λέει ότι με ορίζοντα διετίας το 2025 θα ιδρυθεί σύστημα εκπαίδευσης στις παραστατικές τέχνες, το οποίο μάλιστα θα φτάνει μέχρι το ανώτατο πανεθνικό επίπεδο. Αυτό είναι ιστορικό ειδικά για τη μουσική», τόνισε ο υφυπουργός Πολιτισμού.

«Σχεδόν 30- 40 χρόνια υπάρχει το πρόβλημαΔύο συστήματα που δεν συνδέθηκαν»

Σχετικά με το πώς αντιλαμβάνεται το πρόβλημα, ο κ. Γιατρομανωλάκης είπε: Έχουμε τις παραστατικές τέχνες, το θέατρο, τη μουσική, το χορό. Έχουμε σπουδές σε αυτά τα πεδία. Παλιά οι μόνες βασικές σχολές που υπήρχαν γι αυτά ήταν δραματικές σχολές, κρατικές και ιδιωτικές, τα ωδεία μας και οι λεγόμενες επαγγελματικές σχολές χορού. Αυτά όλα ήταν στο Υπουργείο Πολιτισμού και παραμένουν στο Υπουργείο Πολιτισμού. Παράλληλα όμως άρχισε να μεγαλώνει το κομμάτι και του υπουργείου Παιδείας και άρχισαν να δημιουργούνται τμήματα δηλαδή δύο συστήματα δεν ήρθαν ποτέ να συνδεθούν
Όμως υπάρχουν κομμάτια ολόκληρα όπως τα Ωδεία που δεν ήτανε διαβαθμισμένα και όλο αυτό δημιούργησε μια σειρά από στρεβλώσεις ενώ ακολούθησαν διάφορα μπαλώματα για να καλυφθούν ζητήματα ακαδημαϊκά, επαγγελματικά και μισθολογικά. Βγαίνει λοιπόν ένα προεδρικό διάταγμα του Υπουργείου Εσωτερικών, το περίφημο 85 του 22 που αφορά το προσοντολόγιο δηλαδή το πώς το Δημόσιο θα προσλαμβάνει κόσμο διαφόρων ειδικοτήτων και επαγγελμάτων. Εκεί λοιπόν ήταν η αφορμή για το νέο κύμα αντιδράσεων, αλλά δεν είναι καινούργια ιστορία. Και το 2017 υπήρχε αυτό το αφήγημα της εξίσωσης με το απολυτήριο Λυκείου και παλαιότερα.

Πρώτα από όλα υπάρχουν κάποια επαγγέλματα τα οποία εξαιρούνται από την κλασική διαδικασία πρόσληψης του ΑΣΕΠ. Τα καλλιτεχνικά επαγγέλματα είναι ένα από αυτά. Το δημοσιογραφικό επάγγελμα είναι ένα από αυτά. Γιατί ξέρουμε ότι με άλλον τρόπο αξιολογείς αυτούς τους ανθρώπους για να τους προσλάβεις. Δεν είναι με τα κλασικά κριτήρια του ΑΣΕΠ, δεν θα δώσεις γραπτές εξετάσεις, αν ψάνει η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών να πάρει έναν βιολιστή. ‘Ετσι ο νόμος εξαιρεί και στο επίπεδο της απασχόλησης της πρόσληψης τον καλλιτέχνη και στο επίπεδο της αμοιβής.

«Αισθάνθηκαν ότι τούς υποτιμά όταν το δημόσιο λέει ΔΕ»

θεωρώ ότι υπάρχει αντίδραση γιατί θεωρούν ότι επειδή δεν υπήρχε μια λύση όλα αυτά τα χρόνια και είδαν ένα Προεδρικό διάταγμα, το οποίο τους κατέτασε στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, όπως για παράδειγμα και τους δημοσιογράφους, βάζει και τη μεταλυκειακή εκπαίδευση και ο νόμος αγκαστικά σε ρίχνει στη βαθμίδα της Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης κι αυτό νομίζω ότι ένιωσαν να τους υποτιμά γιατί έχουν δουλέψει πολύ για να είναι εκεί.

Γιατί να μην ξαφνικά αυτό μου το πτυχίο να θεωρείται αντίστοιχο ίσο με το απολυτήριο ενός λυκείου;

Το Προεδρικό Διάταγμα δεν αγγίζει ακαδημαϊκά ζητήματα. Το Υπουργείο Παιδείας έχει το λεγόμενο Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων, μια κλίμακα, φανταστείτε από το 1 ως το 8 που λέει το 8 είναι το διδακτορικό, το 7 είναι το μεταπτυχιακό, το 6 είναι το πτυχίο πανεπιστημίου, το 4 είναι το απολυτήριο λυκείου. Στο 5 λοιπόν έχουν καταταγεί οι μεταλυκειακές σπουδές. Οι δραματικές σχολές είναι στο 5. Δεν μπήκαν τώρα με το Προεδρικό Διάταγμα ούτε από αυτή την κυβέρνηση , είναι από το 2015 εκεί.

«Ήρθαν οι δραματικές να κατέβουν από το 5 στο 4; Όχι, άρα ακαδημαϊκά δεν έγινε καμία αλλαγή, δεν ανέβηκε το λύκειο, δεν κατέβηκαν οι δραματικές.

Μισθολογικά και επαγγελματικά στο δημόσιο, το κριτήριο δεν αναφέρεται το πτυχίο ως κριτήριο πρόσληψης και προηγούνται ακροάσεις πρόσθεσε ο υφυπουργός Πολιτισμού. προσλαμβάνουμε ηθοποιούς δεν αναφέρεται σε πτυχίο αλλά σε επαγγελματίες ηθοποιούς, άρα θέτει ένα άλλο κριτήριο και θα κάνει ακροάσει», πρόσθεσε ο κ. Γιατρομανωλάκης.

Όλες μας οι ορχήστρες είναι στελεχωμένες με άτομα που είναι απόφοιτοι ωδείου. Και τώρα τι κάναμε εμείς; Για να μην υπάρχει καμία αμφιβολία, καμία σκιά ότι το Προεδρικό Διάταγμα έχει σαν σκοπό να υποτιμήσει κάποιον να υποβαθμίσει κάποιον λέμε λοιπόν ότι εξαιρείται όλο το καλλιτεχνικό κομμάτι και επεκτείνουμε αυτό την εξαίρεση και στους ΟΤΑ, γιατί μπορεί να έχουν δημοτικό θέατρο, ένα ΔΗΠΕΘΕ, μια φιλαρμονική μπάντα.

«Είναι ιστορική στιγμή για τον Πολιτισμό και για την Παιδεία»

Για πρώτη φορά πρωθυπουργός της χώρας λέει ότι με ορίζοντα διετίας, το 2025 πάμε να στήσουμε ένα δομημένο σωστά σύστημα εκπαίδευσης στις παραστατικές τέχνες, το οποίο μάλιστα θα φτάνει μέχρι το ανώτατο πανεθνικό επίπεδο. Αυτό είναι ιστορικό ειδικά για τη μουσική.

Τέλος, οι τηλεθεατές αλλά και ο ίδιος ο κ. Γιατρομανωλάκης είχαν την ευκαιρία να συνδεθούν ζωντανά με την Ελευσίνα που ετοιμάζεται το Σάββατο να γίνει η Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης.

Πηγή: ΕΡΤ – Εκπομπή «Συνδέσεις»

Όλες οι Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο,  στο ertnews.gr
Διάβασε όλες τις ειδήσεις μας στο Google
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
Ακολούθησε μας στο Twitter
Κάνε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube
Προσοχή! Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των πληροφοριών του παραπάνω άρθρου (όχι αυτολεξεί) ή μέρους αυτών μόνο αν:
– Αναφέρεται ως πηγή το ertnews.gr στο σημείο όπου γίνεται η αναφορά.
– Στο τέλος του άρθρου ως Πηγή
– Σε ένα από τα δύο σημεία να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος