ertnews.gr

Κατά της χωροθέτησης της μονάδας LNG στα Πευκάκια η Επιστημονική Επιτροπή Φορέων

23/03 10:55
Κατά της χωροθέτησης της μονάδας LNG στα Πευκάκια η Επιστημονική Επιτροπή Φορέων

Οι εκπρόσωποι των Επιστημονικών Φορέων και Συλλόγων της Μαγνησίας συναντήθηκαν, την Δευτέρα 14 Μαρτίου 2022, προκειμένου συζητήσουν και να διαμορφώσουν την θέση της Επιτροπής σχετικά με την σχεδιαζόμενη δραστηριότητα δημιουργίας υπεράκτιου πλωτού τερματικού σταθμού υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) στην ευρύτερη περιοχή του Λιμένα Βόλου, κατόπιν έκδοσης της με αριθμό 138/2022 Απόφασης της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας (P.A.E.), για την χορήγηση Άδειας Ανεξάρτητου Συστήματος Φυσικού Αερίου (Α.Σ.Φ.Α.) στην επιχείρηση «MEDITERRANEAN GAS A.E.».

Η Επιτροπή τοποθετείται καταρχήν θετικά σε σχεδιαζόμενες επενδυτικές δραστηριότητες στον – απολύτως κρίσιμο – χώρο της ενέργειας, ιδιαίτερα δε σε δραστηριότητες που συμβάλλουν στην ενεργειακή αυτάρκεια της Χώρας και την ανάδειξη της Μαγνησίας σε ενεργειακό κόμβο, υπό την αυτονόητη προδιαγραφή του σχεδιασμού, της υλοποίησης και της λειτουργίας αυτών με όρους αειφορίας και βιώσιμης ανάπτυξης.

Στο παρόν, αρχικό, στάδιο της σύνθετης διαδικασίας διοικητικής αδειοδότησης της σχεδιαζόμενης δραστηριότητας, κατά το οποίο είναι διαθέσιμα περιορισμένα, πρόδρομα μόνο, στοιχεία που άπτονται τόσο της χωροθέτησης, όσο και των προδιαγραφών υλοποίησης και εν τέλει λειτουργίας αυτής (δραστηριότητας), οι εκπρόσωποι των Επιστημονικών Φορέων και Συλλόγων της Μαγνησίας εστίασαν ιδιαίτερα στις τυχόν συνέπειες που δύναται να επιφέρει ο φερόμενος χωροταξικός σχεδιασμός και η τυχόν υλοποίηση της δραστηριότητας εντός του (διαμορφωμένου) οικιστικού, φυσικού και πολιτιστικού περιβάλλοντος της περιοχής.

Στο πλαίσιο αυτό, αξιολογήθηκε ειδικότερα ότι ο φερόμενος χώρος υλοποίησης και λειτουργίας της δραστηριότητας βρίσκεται:

  • Σε ιδιαίτερα μικρή απόσταση από τον αστικό πολεοδομικό ιστό της πόλης του Βόλου (απόσταση όχι μεγαλύτερη των 986 μέτρων σε ευθεία γραμμή, από την πρόσοψη αυτού, Παραλία Βόλου).
  • Στην είσοδο/έξοδο του Λιμένα Βόλου, ο οποίος εξυπηρετεί σε ετήσια βάση μεγάλο αριθμό εμπορικών, επιβατικών και τουριστικών πλοίων, τα οποία σήμερα διέρχονται από το σημείο στο οποίο φέρεται να χωροθετείται ή σχεδιαζόμενη δραστηριότητα, με περιορισμένες δυνατότητες εναλλακτικής ασφαλούς ναυσιπλοϊας τουλάχιστον για τα μεγαλύτερα εξ αυτών.
  • Σε ελάχιστη απόσταση (από οποιαδήποτε εκδοχή του άξονα κατεύθυνσης της εξέδρας αναφοράς από την πλησιέστερη ακτή Πευκάκια Βόλου), η οποία αποτελεί σημαντικό μορφολογικό στοιχείο διαμόρφωσης της συνολικής εικόνας της πόλης του Βόλου, συνορεύει με τον αρχαιολογικό χώρο της Αρχαίας Δημητριάδας, παράλληλα δε γειτνιάζει με τον υδροβιότοπο  της «Μπουρμπουλήθρας», που  αποτελεί ενδιαίτημα σημαντικών ειδών βιοποικιλότητας της περιοχής.

Περαιτέρω, η Επιτροπή αξιολόγησε ότι:

  • Η φερόμενη χωροθέτηση δεν εντάσσεται σε υφιστάμενο γενικό ρυθμιστικό πλαίσιο και χωροταξικό σχεδιασμό άσκησης παρόμοιας δραστηριότητας, ούτε σε πράξη καθορισμού ζώνης ανάπτυξης παραγωγικών δραστηριοτήτων, ούτε προβλέπεται σε ειδική διάταξη νόμου.
  • Η σχεδιαζόμενη δραστηριότητα δεν περιλαμβάνεται στις προβλέψεις του Γενικού Στρατηγικού Σχεδίου Ανάπτυξης (Master Plan) του Λιμένα Βόλου, ούτε βρίσκεται σε προφανή ακολουθία με τις λοιπές υφιστάμενες – ασκούμενες στο Λιμένα Βόλου δραστηριότητες, που προσδίδουν στον τελευταίο χαρακτηριστικά και ταυτότητα εμπορικής και τουριστικής λειτουργίας, μεσαίας κλίμακας.
  • Η μέχρι σήμερα διαδικασία δημόσιας διαβούλευσης για το συγκεκριμένο απολύτως ζωτικό για την ανάπτυξη της περιοχής ζήτημα υπήρξε ανεπαρκής και η παρουσίαση κρίσιμων στοιχείων της σχεδιαζόμενης δραστηριότητας εκ μέρους της επενδύτριας επιχείρησης υπήρξε σχηματική και αποσπασματική, όσον αφορά ειδικότερα στα ζητήματα που σχετίζονται με την χωροθέτηση της δραστηριότητας, σύμφωνα και με όσα προεκτέθηκαν.

Η Επιτροπή κρίνει ότι η συγκεκριμένη επιλογή χωροθέτησης της σχεδιαζόμενης δραστηριότητας παρίσταται αντίθετη, άλλως ασύμβατη με τις αρχές της αειφορίας και της βιώσιμης ανάπτυξης, ειδικότερα δε με τις αρχές της «φέρουσας ικανότητας» της περιοχής και της «πρόληψης, όπως οι έννοιες αυτές έχουν διαπλαστεί από την νομολογία του ΣτΕ.

Στο πλαίσιο αυτό, η Επιτροπή τάσσεται ομόφωνα κατά της φερόμενης χωροθέτησης της σχεδιαζόμενης δραστηριότητας δημιουργίας υπεράκτιου πλωτού τερματικού σταθμού υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) στην ευρύτερη περιοχή του Λιμένα Βόλου, αλλά και κατά οποιαδήποτε τυχόν άλλης χωροθέτησης που χαρακτηρίζεται από αντίστοιχη εγγύτητα με υφιστάμενες δραστηριότητες εντός διαμορφωμένου οικιστικού, φυσικού και πολιτιστικού περιβάλλοντος, εκφράζει δε τη θέση ότι η συγκεκριμένη δραστηριότητα θα πρέπει να χωροθετηθεί σε πολύ μεγαλύτερη απόσταση τόσο από την πόλη του Βόλου, όσο και από τις λοιπές οικιστικές περιοχές της Μαγνησίας.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Exit mobile version