Β. Χριστόπουλος στο Πρώτο Πρόγραμμα : Η διεύθυνση ορχήστρας είναι κατεξοχήν επικοινωνία (audio)

Με αφορμή την συναυλία της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών στις 6 Μαϊου, στο studio του Πρώτου Προγράμματος 91,6 & 105,8 https://webradio.ert.gr/proto/ και στην εκπομπή “Αντανακλάσεις” της Έλενας Νεοφωτίστου, βρέθηκε ο Αρχιμουσικός, Βασίλης Χριστόπουλος, πρώην Καλλιτεχνικός Διευθυντής της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών, μέλος της Συμφωνικής Ορχήστρας της ΕΡΤ από την ηλικία των 18 ετών, Μαέστρος της Εθνικής Λυρικής Σκηνής εγκαινιάζοντας έπειτα από 70 χρόνια ύπαρξης, τη νέα στέγη της στο Κέντρο Πολιτισμού του Ιδρύματος ΣΤΑΥΡΟΣ ΝΙΑΡΧΟΣ, νυν Καθηγητής και Αρχιμουσικός στο Πανεπιστήμιο της Φρανκφούρτης.

Η ΚΟΑ έχει περιόδους ακμής και παρακμής, όχι ανεξάρτητα από την πορεία της χώρας.
Ορισμένοι δεν θα έρθουν στη συναυλία αυτή, αλλά σε άλλες ξένες ορχήστρες.
Υπάρχει μια αντίληψη ότι δεν έχουμε παράδοση με την κλασική μουσική.
Έχει συντελεστεί τεράστια πρόοδος. Μπορούμε να ανταγωνιστούμε ξένες Ορχήστρες επί ίσοις όροις.

Η ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ
Τα τελευταία επτά χρόνια, από το 2016, είμαι Καθηγητής στο Πανεπιστήμιο της Φρανκφούρτης. Με βοήθησε να εξελιχθώ ως άνθρωπο και ως μουσικό.
Έχω μάθει πάρα πολλά μέσα από την ακαδημαϊκή διδασκαλία.
Το μάθημα είναι ατομικό και ανά πάσα στιγμή έχω 7-8 φοιτητές,
Από τον καθένα έχω κάτι να πάρω και αντίστοιχα αναγνωρίζω τον εαυτό μου σε καθέναν.
Ο ένας μου ρόλος στο Πανεπιστήμιο είναι να διδάσκω και ο δεύτερος να διευθύνω την ορχήστρα Νέων.

ΕΠΑΓΓΕΛΜΑ : ΜΑΕΣΤΡΟΣ
Με κάλεσε η όπερα του Σαν Φρανσίσκο για την επέτειο ίδρυσης των 100 χρόνων να διευθύνω στις 25 Σεπτέμβριου
Είναι έναν μυστήριο πώς προσδιορίζεται αυτή η ιδιότητα.
Από τις βασικές λειτουργίες να τους μεταδώσει το τέμπο με τα χέρια του, περνάμε στο πόσο πλατιές ή κοφτές θα παίζονται οι νότες.
Μερικοί νομίζουν ότι η Ορχήστρα παίζει από μόνη της και ένας άνθρωπος κουνά τα χέρια του.
Οι κινήσεις του Μαέστρου προηγούνται σε κλάσματα δευτερολέπτου των μουσικών. Δεν είναι ακριβώς ταυτόχρονες οι κινήσεις. Προηγείται η εικόνα του ήχου.
Αν προηγηθείς πάρα πολύ οι μουσικοί μπερδεύονται.
Αν όμως έχεις διαφορά δευτερολέπτου οι μουσικοί ακολουθούν.
Σαν μια ορχήστρα είναι ένα τρένο που το τραβάς με ένα σκοινάκι.
Είναι ένα ζήτημα συγχρονισμού και επικοινωνίας με λίγα λόγια.
Πρέπει να είσαι αποτελεσματικός. Και βέβαια είναι θέμα εμπιστοσύνης. Η ορχήστρα να εμπιστεύεται ότι έχεις μελετήσει το έργο σε βάθος και ο Μαέστρος να εμπιστεύεται την ορχήστρα ότι θα τον ακολουθήσει, τον εμπιστεύεται.

Η ΔΙΑΦΟΡΑ ΤΩΝ ΜΑΕΣΤΡΩΝ
Όλοι μας είμαστε διαφορετικοί άνθρωποι. Εχουμε διαφορετικό τρόπο να εκφράζουμε τα συναισθήματά μας. Έχουμε διαφορετικό σωματότυπο. Όλα αυτά αντικατοπτρίζονται.
Ενας μαέστρος δεν απαιτείται να ξέρει όλα τα όργανα. Πρεπει να είναι και αποστασιωποιημένος.
Είναι σαν ένας προπονητής που δεν παρακολουθεί από τον πάγκο. Αγώνας είναι η συναυλία. Προπόνηση είναι η δοκιμή.
Δεν μπορείς να ξεκινήσεις να γίνεις Μαέστρος χωρίς να γνωρίζεις ένα όργανο. Εγώ ήξερα ομποε στην Ορχήστρα της ΕΡΤ. Άλλος είναι πιανίστας.

ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΚΟΙΝΟ
Είναι πάρα πολύ σαφές τι ενέργεια επικρατεί στην αίθουσα, παρά το γεγονός ότι έχει πλάτη στο κοινό. Νιώθει κανείς πολλές φορές ότι το κοινό είναι πολύ συγκεντρωμένο και παρακολουθεί με προσήλωση. Αν τύχει να χτυπήσει κινητό, να βγαίνουν και να μπάινουν οι άνθρωποι, να βήχουν, στις πρεμιέρες κυρίως, αυτό το νιώθει επίσης ο Μαέστρος.

ΤΟ DNA ΤΗΣ ΚΛΑΣΙΚΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ
Στην Ελλάδα και όλη τη Νότια Ευρώπη υπάρχουν πάρα πολλοί άνθρωποι που αγαπούν την Κλασική Μουσική.
Παρ όλα αυτά αν κανείς γεννηθεί χωρίς να έχει σχέση, υπάρχει μια επιφύλαξη, μια άγνοια.
Είχα μια οικογένεια που είχε σχέση. Ο πατέρας μου έπαιζε όμποε.
Η μητέρα μου έχει θητεύσει και σε Πολιτιστικούς Οργανισμούς.
Η απόφαση να ασχοληθώ συνειδητά ήρθε στην εφηβεία. Θα μου έλλειπε αν δεν ασχολούμην.
Παρακάλεσα τον πατέρα μου να μου κάνει μαθήματα όμποε. Σπούδασα στο Ωδείο Αθηνών. Εργάστηκα στη Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ στα 18 μου και όταν έγινα 20 πέρασα στη Μουσική Ακαδημία του Μονάχου.
Η πρώτη μου συναυλία ως μαέστρος στην Ελλάδα έγινε όταν μόλις είχα αποφοιτήσει με την Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης.

Η ΔΟΜΝΑ ΣΑΜΙΟΥ
Είχα την τύχη να μεγαλώσω με την αείμνηστη Δόμνα Σαμίου. Μια τεράστια ερμηνεύτρια, καταγραφέα, μελετήτρια της παραδοσιακής μουσικής. Με ενέπνευσε και με έφερε κοντά στην παραδοσιακή μουσική και στην ομορφιά της παραδοσιακής, δημοτικής ποίησης.
Μου άρεσαν και μου αρέσουν πολλά μουσικά είδη και ο Κηλαηδόνης, το ροκ, οι μπαλάντες. Μ αρέσει η τζαζ. Δεν μ αρέσει μόνο και δεν ακούω μόνο κλασική μουσική.

 

Η ΕΘΝΙΚΗ ΛΥΡΙΚΗ ΣΚΗΝΗ ΚΑΙ ΤΑ ΜΕΛΛΟΝΤΙΚΑ ΣΧΕΔΙΑ
Ως Οργανισμός υπάρχει 70 χρόνια. Το Φθινόπωρο του 1999 ήταν η πρώτη μου Διεύθυνση στην ΕΛΣ. Διηύθυνα στα εγκαίνια με την “Ηλέκτρα” και την Αγνή Μπάλτσα στο χώρο του Ιδρύματος ΣΤΑΥΡΟΣ ΝΙΑΡΧΟΣ και έκτοτε με τιμά το ίδρυμα με συχνές προσκλήσεις.

Όλες οι Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο,  στο ertnews.gr
Διάβασε όλες τις ειδήσεις μας στο Google
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
Ακολούθησε μας στο Twitter
Κάνε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube
Προσοχή! Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των πληροφοριών του παραπάνω άρθρου (όχι αυτολεξεί) ή μέρους αυτών μόνο αν:
– Αναφέρεται ως πηγή το ertnews.gr στο σημείο όπου γίνεται η αναφορά.
– Στο τέλος του άρθρου ως Πηγή
– Σε ένα από τα δύο σημεία να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος